vatten?

När man går i fjällen är det ju inga problem med drickbart vatten.
Men hur gör man på låglandsleder? Man kan ju naturligtvis fråga när man passerar bebyggelse. Men hur gör man annars för att få drickbart vatten? Koka vattnet eller olika vattenreningssystem?
 
Ledbeskrivningarna brukar ange var det finns kallkällor. Ibenyttjade trakter blir det till att bära eller rena. Vatten är alltför viktigt för att chansa med. Kan lätt förstöra mer än turen.
 
När jag vandrar i mellansverige; alltså Södermanland, Uppland, Västmanland, Värmland etc, väljer jag ställen med tillgång till bra vatten. Bra vatten betyder inga jordbruksmarker. Skogssjöar utan tillförsel av vatten från jordbruk har som regel bra vatten. Inga andra utsläpp heller naturligtvis, men jordbruksmarker är det vanligaste problemet när inte annat förorenat. Kolla kartan och planera upp turen med bra vattem som kriterium. Många sjöar har vattnet testats i för vattenkvalitet, googla.

Det kan vara väldig skillnad mellan även närliggande sjöar. Exempel. Sjön Yngern söder om Nykvarn har bra vatten, sjön Turingen norr om Nykvarn har skitigt vatten. Anledningen är att det rinner en å från Yngern in i Turingen, och i Nykvarn släpptes förr en massa skit ut i ån. Sådant får man ofta reda på om söker lite på nätet.

Vallentunasjön har gamla jordbruksmarker i omgivningen, bebyggelse. Inget vatten att dricka. Men någon mil därifrån ligger harsjön med toppvatten, inga utsläpp alls.

Bergslagssjöar har överlag bra vatten. Kolla att du inte tar just där bävern huserat.

Använd ditt sunda förnuft; och kartan, kolla sjön ifråga och fråga dig själv vad, om något som kan ha förorenat vattendraget. Sjöar med en mosse i ena änden där vattten sipprar in, och sten i andra änden är perfekta. Rent vatten även om det är kopparförgat. Kan vara guldfärgat också. Jag har aldrig kokat vattnet, inte använder jag vattenreningstabletter heller eller filter. Bättre dra till ställen där man på kartan ser att en sjö ligger bra till för bra vatten. Sommartid när varmt krävs lite extra försiktighet. Ta inte inne i typ en vassrugge där vattnet kan ha legat stil länge.

Enda gången jag nödgas bära på vatten, om jag inte tror på en brunn, är i skärgården. Dåligt med färskvatten där.

Raskesven
 
Jag har gått ganska få låglandsturer, fyra stycken, totalt 14 etapper.
Två på Östgötaleden, en på Östgöta+Sörmlandsleden samt en på Bergslagsleden.
Jag har hela tiden sökt läger vid sjöar - vindskydd ligger ofta vid sådana och där är marken ofta röjd så jag får plats med mitt tält.

Enda gången jag kan komma på när jag inte haft nära till vatten är Svensbo vid Östgötaleden
(jag tältade invid torpet där).
När jag gick med mina flaskor för att ta vatten i en sjö, kanske två kilometer bort, hittade jag plötsligt en fin källa invid vägen efter bara några hundra meter.

Jag har alltid renat med filter eller tabletter, koka är alldeles för stökigt. Är vattnet klart och utan flytande växtdelar räcker tabletter. På min andra östgötatur slaggade filtret igen, jag hade inga tabletter och tog vattnet ur sjön orenat. Det gick alldeles utmärkt.

Vet inte om detta är en tillfällighet, men utmed Sörmlandsleden (Åby-Katrineholm)
var det befogat med sträng källkritik - källorna var brunnar i marken med nätt och jämnt rörligt vatten. Utmed Östgötaleden fanns det däremot gott om källor där vattnet sprang i dagen.

Bäst var det utmed Bergslagsleden (Ramundeboda-Ånnaboda), där jag även kunde ta vatten i bäckar utmed leden och förmodligen hade klarat mig utan rening.
 
Har bara några få gånger renat vattnet i Sverige/Norden på mina 25+ år ute i naturen och aldrig haft några problem, däremot under VPL på en så kallad "rescue" övning var vi (stridspar) allt tvungen att dricka (äta) lervälling nästan, fanns inget annat och vi var uttorkade, etc. och trotts Puritabs så blev vi båda magsjuka, inte hann vi sitta och skita heller... bara låta det rinna... vilket minne!

Utanför Norden, har jag som god vana att Alltid rena vattnet!

Vi har bra vatten i Sverige, och i Norden. Men visst, man tar ju inte vatten precis var som hest! Sunt förnuft räcker långt, och med kunskap är det aldrig några problem...

Men att rena vattnet i Sverige ser jag inte som någon nödvändighet, men är man okunnig, misstänksam, eller rädd för vattnet eller har känslig mage ete. ...ser jag inget hinder att ni alltid bör rena vattnet!

Och hur man renar vatten är ett annat Kapitel
 
Senast ändrad:
Vattnets kvalitet beror knappast på nationalitet. Jag har förvisso inte vandrat i 25+ år (22 får jag det till) men kan nog jämföra från de nio länder jag gått, c:a 630 etapper, varav sådär 480 utanför Norden. Enligt min uppfattning är en bäck över en alpäng betydligt renare än de flesta skogsbäckar och lägre sjöar i södra Sverige. Jag har renat kanske tre-fyra gånger i Pyreneerna, två gånger i Skottland och ingen i Alperna. På Korsika uppmanade man mig att bara ta vatten ur "källor" (sources; vi skulle väl kalla dem brunnar eller fontäner) men jag vet faktiskt inte varför.

Jag har ingenstans tagit så oaptitligt vatten som det var i Hönstorpasjön min sista natt före Katrineholm - där var det filter som gällde. En god regel är annars att titta på kartan var vattnet kommer ifrån, vilken relativ höjd och hur det runnit. Det gjorde jag f ö redan i förväg på Bergslagsleden. En regel jag försökt följa är att klara mig på en liter vatten under själva etappen
och det har väl fördetmesta lyckats.
 
"Av 200 svenska ytvattenprov från perioden 2003-2008 var 4 procent positiva för Giardia i halter upp till 3 cystor per 10 liter, och 11,5 procent positiva för Cryptosporidium i halter upp till 20 oocystor per 10 liter (Smittskyddsinstitutet 2011). De högsta halterna parasiter påvisades i en sjö med låga halter av indikatorbakterier, vilket visar att parasiter kan förekomma i täkter som enligt ordinarie råvattenkontroll har god mikrobiologisk kvalitet."

http://smi.se/nyhetsarkiv/2011/cryp...for-att-minska-risken-for-vattenburen-smitta/
 
Hepatit A

En vän blev smittad av Hepatit på en tur utomlands, ute på vischan... Och vattnet sades vara rent och friskt!

Vatten kvalitén har inga gränser, men många jag känner blir dåliga på vattnet i vissa länder, trotts att vattnet är rent att dricka enligt berörd myndighet, och då pratar jag om både vattnet i naturen och det kommunala. Så en del vänner kokar alltid vattnet när dom är utomlands... (även det kommunala) Erfarenheter styr handlingar...

Visst uppe i Alperna/Bergkedjorna runt om i Världen renar jag inte vattnet, så länge jag vet vad det kommer ifrån etc. Men i låglandet tar jag inga risker! För vem vill bli magsjuk? Och när man lätt kan förhindra det!

I dom Nordiska länderna har jag då aldrig blivit sjuk av vattenkvalitén, självkart att jag inte dricker vilket vatten som helst, det krävs kunskap att veta vilket vatten som är betjänligt etc.

Angående Snö - bör detta beaktas:

När du ska samla in snö för att smälta, ska du också tänka på att ta från underliggande lager och inte den finkorniga snön ovanpå snötäcket - den kan vara förorenad på grund av att den blåser runt med vinden och "filar" på t.ex. sopor, avföring från djur och annat otrevligt m.m. som snön besudlas med...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.