Potatisgratäng på spis?

Hej!

Jag ska upp till Lappjordhytta till midsommar och är sugen på potatisgratäng. Finns det någon som har tips på hur jag ska gå tillväga? Har tillgång till hasspis men ingen ugn.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sån hade jag till Trangian för länge sedan. Tror det var Trangias egen tillverkning, men kan minnas fel. Brukade baka bröd i den. Senare hade jag den på båten och gjorde just potatisgratänger och Janssons på gas/fotogenlåga. Håller med om att det funkar bra. Nån brun yta blir det dock inte, men allting annat är som det ska.

Ha ha! På omnias egna bilder är brödet minsann brunt och fint!
https://omniasweden.com/wp-content/uploads/2019/04/omnia-galler-300x300.jpg
Kan inte tänka mig att ugnen förbättrats så mycket. Den ser precis ut som min gamla.

Kan tala om att en sån där sprider avund i lägret. Vistades en längre tid på Gotska Sandön och hade fixat så jag fick låna jordkällare och kunde beställa mat från Fårö som fraktades ut (gratis!) med KA. Gissa om man fick sura blickar när man satt där och grillade lammkoletter samtidigt som potatisgratängen med ost och självplockad timjan puttrade i "ugnen" och spred ljuva dofter. Var nog en och annan som satt det frystorkade i halsen. :cool:

Lite mer omständig variant:

Skiva och koka potatis halvmjuk i mjölk. Varva potatisen (och mjölken) med lök och ost i en gjutjärnspanna. Salta o peppra. På med smör, grädde, ost i valfri mängd. Koka ihop på spisen med folielock. Lite vitlök skadar aldrig.

Enklare variant:

Köp färdig potatisgratäng på närmsta livsmedelsbutik. Häll i gjutjärnssstekpanna o koka ihop under lock.

Fältmässig variant:

Om du ska vara ute i fält o bara har trangiakök så antar jag att skivad torkad potatis som är förkokad, gräddpulver, vitlök, torkad ost kan funka i en trangiakastrull. Blötlägg, koka några minuter o låt sedan stå o mysa en stund så borde det bli gratängliknande.....

Restaurang

Om jag fattat det rätt så kokar man skivad potatis i grädde på restaurangerna och sedan slevar man upp i en form när man får en beställning bara för att få ytan. Så kan man tänka sig utan gratengyta ärdet enkelt annars köp en handbrännare som används till lödning och creambryle.

Om jag fattat det rätt så kokar man skivad potatis i grädde på restaurangerna och sedan slevar man upp i en form när man får en beställning bara för att få ytan.
Japp stämmer fast jag gjorde på gräddmjölk, bara grädde tycker jag blir väldigt fet särskilt när man gratinerar med ost på (och jag gillar fet mat... till en viss gräns) Brukar göra så hemma också

I nån av de friluftskokböcker jag har finns recept på potatisgratäng lagad på Trangia har jag för mig. Det enda "problemet" är ju att man inte får ytan, men hur mycket av en gratäng är yta?

De kan ju ha förberett en gratäng. Och så finns ju förrätter att fördriva tiden med medans man väntar.

Och du menar att du inte känner någon skillnad på potatisgratäng och stuvad potatis? För det är stuvad potatis som beskrivs ovan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips