Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat

Hej! Jag ska ta med min faster ut på fjället och god mat är en viktig del av upplevelsen. Planen är att en kväll ha lax med glutenfri pasta och en krämig sås med blåmögelost och något créme-fraiche-aktigt. Jag såg att Skafferimat.se har yoghurtpulver till försäljning och det skulle säkert funka men jag är egentligen lite för sent ute för att beställa därifrån då vi ska ge oss av om en vecka...

Jag sökte runt och hittade följande recept. Det står t.o.m. i recptet att detta går bra att torka. Men lat och snål som jag är så känns det lite onödigt att först blötlägga nötterna och tillsätta ännu mer vatten för att sedan torka bort vattnet igen så jag funderar på om det kan gå att mixa nötterna torrt hemma för att sedan blötlägga pulvret och göra färdigt cashew-fraichen på fjället? Eller om jag kanske kan göra enligt receptet och blötlägga men inte tillsätta det extra vattnet? Finns det någon här som har en vana av att göra cashew-fraiche och som kanske har några idéer?

Jag har också funderat på att prova att torka en burk vanlig créme fraiche men jag håller på att dra ner på mjölkprodukter så därför lät den här gjord på cashewnötter lockande. Dessutom misstänker jag att vanligt créme fraiche lättare kan bli dåligt i torkprocessen, eller vad tror ni?

Tack!

Det lät avancerat, men blir säkert gott om man ids med processen. Har ingen erfarenhet att dela med mig om creme fraishe, men om jag vill ha nåt vitt och såsigt har det hänt att jag tagit med en liten tetra kokosmjölk och stuvat makaroner i. det behöver ingen kyla och smakar inte mycket kokos om man kryddar den.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för svar! Jo, jag har faktiskt kokosmjölkpulver (från Rawfoodshop) som jag använder en hel del och som också kommer att användas i andra rätter på den här turen. Just till den här rätten vill jag hellre ha något lite syrligt än sötaktigt men jag får kanske provlaga hemma och smaka om det blir gott helt enkelt...

Hej! Jag ska ta med min faster ut på fjället och god mat är en viktig del av upplevelsen.

[…] Eller om jag kanske kan göra enligt receptet och blötlägga men inte tillsätta det extra vattnet? Finns det någon här som har en vana av att göra cashew-fraiche och som kanske har några idéer?
Idéer har jag inte men det verkar som om vattnet både hjälper till i tillagningen (så att mixern ”tar”) och att få till konsistensen. Det senare kan man med fördel bortse ifrån om rätten ska torkas som du säger. Det förra kan ju vara svårare att vara utan. Jag brukar mixa cashewnötter i vatten utan att blötlägga (till en rawfood-rätt) men får då en aningen grynig konsistens. Det kan vara så att blötläggningen ger rätten en lenare konsistens. Jag hade blötlagt och hållit tillagningsvattnet till ett minimum.

PS. Det finns inga genvägar till en nöjd faster ;-)

Tack för ditt svar Bertil! Bra att få en förklaring till varför blötläggning är viktig.
[...] Jag hade blötlagt och hållit tillagningsvattnet till ett minimum.
Ja, det är nog bästa strategin.
PS. Det finns inga genvägar till en nöjd faster ;-)
Det är nog jag som är mer kräsen än hon men jag vill göra mitt bästa för att kunna bjuda på en så bra helhetsupplevelse som möjligt för henne!

Två huvudanledningar; 1. Hållbarhet och 2. Vikt. Men 3. inte riskera kladd i ryggsäcken är ytterligare en bidragande anledning.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips