Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Vintervandring på Upplandsleden mellan Sigtuna och L. Alby

Dagens vandring (27 november 2011) på Upplandsleden inleddes med att vi parkerade vår bil i Grindby/L. Alby. Här tog vi buss 579 till Sigtuna Busstation.

Information om sträckan vi gick:

• Sigtuna (start vid bron där 263 går över Garnsviken) till L. Alby = 8 km
  • Sigtuna Centrum till L. Alby = 10 km
  • Buss 597 trafikerar sträckan Sigtuna Busstation till Hagbyholmsvägen (busshållplatsen vid väg L. Alby/Grindtorp)

När vi kom fram till Sigtuna upptäckte vi att det julmarknad. Vi inledde därför vår vandring med ett strövtåg genom mysiga Sigtuna Centrum. Totts att det regnade så var det fullt med folk ute på marknaden. Vi passade på att köpa lunch i ett stånd. Det blev pitabröd med renskav. En passande måltid inför vår vandring.

Efter god lunch vandrade vi längs med Mälaren mot etappmål Sigtuna för att där fortsätta där vi avslutade vår förra vandring på leden (det är ca. 2 km från cenrum till etappstart).

Efter en kortare vandring genom skogen kom vi fram till Viby By.

Viby by är en oskiftad så kallad klungby, bevarad i stort sett som den såg ut för tvåhundra år sedan då den befolkades av arrendetorpare under Venngarns kungsgård.  I Viby anlades Cistercienserorden ett kloster 1164, men redan efter tjugo år flyttade munkarna till Julita i Södermanland.

Viby är i dag inte att betrakta som en by i egentlig mening utan som en samling torp under Venngarns slott. För allmänheten gäller allemansrätten, det vill säga man får gå runt på vägarna i byn men ska visa hänsyn och inte kliva objuden in på gårdstunen. Byn är statligt byggnadsminne sedan 1940.

Efter Viby By slingrar sig Upplandsleden vackert genom skogen. Leden passerar över väg 263 för att sedan fortsätta sin sträckning genom skogen.

Det finns inte några iordningställda rastplatser på denna etapp av leden.

Tyvärr gör Upplandsleden ett uppehåll i sin dragning efter Grindtorp på grund av "privat mark".

Markeringarna börjar igen vid Pilsbo Friluftsgård.

Vi ska göra ett försök att ta oss fram till Pilsbo genom att vandra sträckan via mindre grusvägar och omarkerade stigar. Enligt kartan på Eniro ska det inte vara en omöjlighet. Återkommer med detta uppdrag så fort väder och snö tillåter att vi återupptar vandringen.

Om du vill ladda ner kartor eller se fler bilder
från vår vandring så är här en direktlänk till vår hemsida:

www.traneving.se

/Helena och Thomas

2012-02-23 16:09   aizing
Var är vintern ?

Svar 2012-02-23 17:50   Thomas Traneving
Ja det kan man ju verligen undra mitt i julmarknaden! Men vinter som denna finns det mycket av i vårt land i år. :)
/H

2012-02-23 18:49   niklaz
Jag har en bild från Södertälje den 12 december i mobilen. Illgröna gräsmattor vid den tiden kändes helt fel.

Svar 2012-02-23 20:13   Thomas Traneving
Ja visst känns det fel!!!
Man får se det positivt....det går fint att vandra året runt ;)
/H

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.