Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Vandring på Höglandsleden i Småland – Peak of Sweden

I vårt projekt ”Peak of Sweden” ingår även att vi ska vandra en bit/etapp av en vandringsled i landskapet. För ett par helger sedan avverkade vi Småland och här vandrade vi Höglandsleden (en del av Smålandsleden) som passerar Smålands och Götalands högsta punkt, Tomtabacken 377 möh.

Helena vid Tomtabacken där leden passerar......

Höglandsleden består av fyra olika delar:

Del 1: Lövhult-Bäckalyckan 77 km

Del 2: Utsikternas led, Lövhult-Mariannelund 92 km + Klinten-Västra Lägern 10 km

Del 3: Sävsjöleden, Vikskvarn-Asa 60 km

Del 4: Njudungsleden, Asa-Ingatorp 142 km

Mer information om leden och de olika etapperna hittar du  på vår hemsida www.traneving.se

Dagens vandring på Höglandsleden

Vi valde att starta vår vandring på Höglandsleden vid Smålands högsta punkt, Tomtabacken 377 möh.

Här passerar Höglandsleden (syd väst om Nässjö).

Som vanligt, orangea markeringar att följa.....

Vi valde att vandra 8 km T/R på leden. Från Tomtabacken till S. Älmhult och vindskydden som ligger vid sjön.

Leden går denna bit mestadels på mindre grusvägar och är väldigt lättgången.

Mestadels vandring på mindre grusvägar där vi gick.....

Det finns två vindskydd vid sjön precis vid S. Älmhult och stor plats för ett stort sällskap i tält. Det kändes som om platsen får mycket besök av scouter eller friluftsare.

Två vindskydd = lyx......

Det var väldigt blött ute i naturen när vi vandrade (11 januari 2014) på leden och det var tur att vi inte skulle vandra vidare på leden eftersom spängerna vid sjön stod under vatten.

Vi passade på att dricka kaffe, äta en smörgås och tända en eld vid vindskydden innan det var dags för oss att vända tillbaka mot Tomtabacken och vår bil.

Thomas njuter av kaffe och eld.....

Det blir fort mörkt så här års så vi skynda oss rejält på vägen tillbaka. Det straffar sig lätt när man sitter lite för länge vid den mysiga lägerelden.

Kvällen och natten tillbringade vi på hotell i Skillingaryd för att lätt kunna ta oss till Store Mosse Nationalpark nästa dag. Det var verkligen skönt med bastu efter en väldigt kall dag ute. Skönt och annorlunda för oss som är vana att alltid sova i tält……..

Mer om Store Mosse Nationalpark kommer i nästa blogg.

Vill du ladda ner kartor på leden eller se fler bilder från vår vandring är här en länk till vår hemsida:

www.traneving.se

Och för er som undrat och ställt frågan.......
Tjänar vi pengar på att blogga? Nej, inte en krona. Vi gör allt för att detta är vårt intresse och för att vi brinner för friluftsliv och att dela med oss av våra erfarenheter. Alla resor och övernattningar betalas ur egen ficka.

Andra väljer att shoppa upp sina pengar......vi väljer resa, äventyr och friluftsliv.....

/Helena och Thomas

2014-03-02 13:03   fraola
Jag är mycket tacksam för er blogg och hemsida. Där får jag många idéer och uppslag till vandringar i Sverige.

Svar 2014-03-09 20:51   Thomas Traneving
Vad kul att du hittar något användbart. Då har vi verkligen lyckats med det vi vill.
Hör gärna av dig och berätta vart du vandrat.
/H

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.