Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

15 september – till Saltoluokta

Det var grått och regn, och natten blev morgon.

Jag sov bra, och såg inte fram mot att klä på mig allt det blöta. Precis allting var blött, från strumpor till mössa. Allt. Nåja, det var bara att klä på sig,

Vi fixade frukost och packade ihop allt. Yttertälten separat, för att kunna ha skydd under lunchen. Det var rätt skönt att komma undan regn och vind under gårdagens lunch. Det var spännande nu. Hur skulle dagen bli? Den börjar grått och lätt fuktigt. Strax innan 8.30 kom vi i väg.

Humöret var på topp. Så härligt att vara i detta fina område. Synd bara att man inte såg speciellt mycket. Det får bli återbesök någon annan gång.

Den dåliga sikten utmanade lite, och hade det inte varit för markeringen för renflyttningsleden hade vi varit tvungna att ha koll på riktningen med hjälp av kompasserna. Nu var de redo att användas, om det skulle behövas.

Det regnade, så det blev inte alltför många bilder tagna under dagen. När sikten är 50 meter är det inte så mycket att ta bild på…ja, jo, det grå förstås.

Temperaturmässigt var det inte så varmt, och enda sättet att hålla värmen var att röra på sig. Det var ju det vi skulle göra, så det var inga problem egentligen. Vinden hanterades av kläderna och regnet var där också.

Vi traskade på och jag bestämde mig för att inte undvika att blöta ned kängorna. De var redan blöta. Det innebar inte att jag vandrade rakt på det blöta, utan mer att jag accepterade att jag blev blöt när jag vandrade nu. Tidigare så sökte jag mig mer till vägval för att inte blöta ner kängorna.

Nu var allt blött, kläder, kängor mm och det viktigaste var att vi inte frös.

Vi kom fram till sjön Árajávrre och eftersom sikten var så dålig upptäckte vi inte den förrän vi var framme vid den.

Vi hade pratat om att runda sjön på vänster sida för att undvika blötare myrmark. Myrmark som man kan gå på har vi ingenting emot. Sedan finns myrmark där man får söka sig till de torrare grästuvor eller andra fläckar som bär en. Nu följde vi renflyttningsleden, då det var det enda vi kunde följa utan att göra det för jobbigt för oss.

Johan gick före mig när vi kom till sjön, när han plötsligt stannar till. Gungfly.

Gungfly kan närmast beskrivas som att stå på en ”hinna av mark” med vatten under. Hur bärigheten på gungflyn var ville vi inte ta reda på, men när man går på den så skapar det vågor i marken som sprider sig flera meter åt alla håll.

Det här var riktigt läskigt.

Jag kanske blandar ihop områdena med gungfly, då vi stötte på det under dagen, men i vissa fall gick vi över områdena, och i vissa fall så backade vi och gick runt dem.

Hur som helst så var vi vid sjön efter den läskiga gyngflyn och skulle ta oss över vattendraget Árajåhkå. Det var lite för brett och det var skaplig fart på vattnet, vilket gjorde att vi inte kunde vada över den den. Vi såg att sjön mynnade ut i Árajåhkå, och såg att det var lugnare vatten vid övergången mellan sjö och strömmande jokk. Det var uppbyggt med stenar, och man borde kunna gå på stenarna för att ta sig över till andra sidan. Det var inte mer än kanske 10-15 meter.

Eftersom jag inte bekymrade mig om att kängorna blev blöta tog jag täten och gick över, på de stenar som låg direkt under vattenytan. Det var bara att panga på och gå.

Jag kom över utan några speciella problem. Johan kom också över.

Vi traskade på och fortsatte vandringen. Sikten var inte imponerande. Man såg ibland bara 50 meter, ibland lite längre. Regn och vind påverkade inte oss så mycket, men man blev ju kall om man stannade till, och det går rätt fort. Så länge vi rörde på oss var vi varma.

Målet var Saltoluokta. Inte en natt till i regnet. Det var tydligt att dagens mål var att vandra hela vägen till fjällstationen idag.

Vi följde markeringarna och fick ibland leta lite efter nästa stolpe. Sikten var så pass dålig att om en stolpe låg ned så kunde man inte se nästa stolpe fter den som låg ned. Nu visste vi att vi kunde vandra på i stolparnas riktning och då se nästa stolpe som stod upp.

Det var ändå lite lurigt. Det är så lätt att gå lite fel, i fel riktning. Kompassen åkte fram ibland, det måste jag erkänna.

Vi bestämde att vi skulle stanna till och äta lunch mitt på dagen och stannade på en lämplig plats, tog av oss ryggsäckarna och slog upp yttertälten.

Det är så intressant att man hinner bli så nedkyld under den korta tid det tar att sätta upp yttertältet. Regn och vind har jag respekt för. Jag var  kall och frös när jag var inne i tältet. Vindskyddet gjorde ändå att jag inte kyldes av mer.

Jag bytte inte om till någonting, utan började med maten på en gång. Denna lunch skulle bli den sista på vandringen.

Jag frös så jag skakade. Händerna skakade på samma sätt som dagen innan, fast lite mer. Det var komiskt att se och skulle någon säga åt mig att jag skulle ta en skruv och skruva i den med en skruvmejsel så skulle det vara väldigt svårt…omöjligt kanske man kan säga.

Jag lagade till maten och åt upp den. Maten skulle stå och gotta till sig i tio minuter innan den var klar, och den väntan var lång. Jag tror ändå att jag frös lite mindre när jag började äta.

Maten gjorde sitt, men jag kände inte att jag blev speciellt mycket varmare. Jag visste att jag skulle bli varm när vi skulle vandra vidare.

Vi packade ihop våra grejer och fortsatte vandringen. Vi var på gott humör, och hade varit det hela dagen. När man har inställningen att man accepterar förutsättningarna ska det mycket till att bli på dåligt humör för att det regnar och blåser. Dyngsur och fryser så man skakar…ja, så var det. Det fick vara ok. Det var ok. Jag såg det komiska i det, och jag förstår att man kan bli avtrubbad om nedkylningen fortsätter. Nu var det här ingen fara. Vi hade koll på läget. Det var bara lite regn och vid. Temperaturen och vinden motsvarade nog en kylfaktor som motsvarar att det var ett par minusgrader ute. Sedan lite regn på det.

Jag tror att den här vetskapen om hur kroppen fungerar när det är lite bistert väder ute är riktigt bra att ha med sig i bagaget. Så länge man mår bra, ja, man kan frysa lite, så är det ingen fara. Vi hade egentligen inga problem alls. Det vara bara lite väder att förhålla sig till.

Maten gjorde gott och vi blev varma igen efter ett par minuters vandring. Vi fortsatte nu nedåt. Höjdmässigt var vi på ca 900 meters höjd och vi skulle gå nedåt hela tiden. Saltoluokta ligger på ca 400 meters höjd. Med lite tur skulle sikten bli bättre på lite lägre höjd också.

Det var grått. Det var rött, gult, orange, rosa. Färger överallt, och den här härliga blandningen av intryck som man möter när man vandrar i olika väder är någonting som jag uppskattar. Mjölkvit dimma ibland. Klarblå himmel ibland, dock inte de senaste dagarna.

Sikten blev bättre och bättre när vi kom ned på lägre höjder, och det regnade lite mindre. Vi följde markeringen för renflyttningsleden till en stuga, Biesnes, där det även fanns ett rengärde.

Innan stugan hade vi sett en skylt, och vi var nyfikna på vad det var för plats.

Det var ett par vattendrag att ta sig över och det fungerade bra att vada dem. Man fick leta efter bra ställen för att göra det. Vi visste att det inte skulle vara så många vad nu när vi började närma oss Saltoluokta.

Vi vandrade vidare och renflyttningsleden tog slut. Sikten var fortfarande ganska dålig, men ändå lite bättre. Vi såg berg framför oss och kunde se till andra sidan den stora älven.

De toppar vi hade framför oss hette Båkkasvárásj och vi siktade på den stig som skulle ta oss ned till Saltoluokta.

Den sista biten ned till Kungsleden var ganska brant, men vilka härliga färger det var så här på slutet

Kungsleden var bitvis ganska lerig och hal, så man fick gå försiktigt. På ett ställe skulle jag gå över ett litet, litet vattendrag och det gick inte så bra. Jag lade mig på rygg/på sida och det var inte lätt att ta sig upp med ryggsäcken på ryggen. Johan fick hjälpa till.

Typiskt. Här har man vandrat i många dagar och så trillar man i vatten när vi nästan var framme. Jag vet inte hur mycket vatten som kom in i ryggsäcken, och tror att regnskyddet hindrade en del av det.

Vi gick igenom skogen innan vi kom fram till Saltoluoka fjällstation och såg lite skyltar och anvisade platser om var man skulle tälta.

Vi var framme vid 17-tiden.

Nu var det torsdag, och båten som skulle ta oss över älven skulle var på lördag. Vi funderade på hur vi skulle bo nu. Tälta eller på stationen?

Allt var blött, så det var ett bra beslut att stanna och sova på fjällstationen. Två nätter där fick det bli.

Vi fick rummet och hängde upp allt blött i torkrummet, där det för övrigt luktade mumma av allt som var där och torkade. Vi duschade och gjorde oss i ordning för den middag som skulle vara lite senare.

Vi hade funderat på om vi skulle bada bastu, men det var lite för kort om tid. Vi var trötta och blöta när vi kom till stationen, så en dusch fick nog räcka.

Saltoluokta fjällstation hade jag aldrig tidigare upplevt, så det var riktigt roligt att vara här. Vid vandringar i Sarek har det varit Ritsem jag utgått ifrån. Det finns en del saker jag vill göra framöver, där man kan utgå från Saltoluokta eller kanske Porjus om man är lite äventyrlig.

När det var middagsdags hade de som bodde på stationen samlats utanför restaurangdelen. Vi kom in och satte oss vid det första bordet till vänster. Det blev fullt vid bordet.

Maten var väldigt god. Röding, som är en så god fisk. Det brukar vara kul att prova lokalt producerad dryck också, förutom  mat, och nu blev det öl som också smakade bra.

Efter middagen satte vi oss i ett par stolar vid en annan del av byggnaden. Vi hade beställt lite mer att dricka och satt bara och njöt av att vara framme, mätta och varma.

Kvällen gick och vi gick sedan och lade oss.

Vi loggade 19,5 km, men det blev närmare 24-25 km denna dag. Det var soppatorsk i gps:en.

Nu var vi klara med denna härliga vandring, som började i Gällivare och Muddus nationalpark.

Gonatt!

2022-12-11 10:54   SamiHuutoniemi
Det var riktigt trevligt att läsa om er vandring. Tycker verkligen mycket om när man berättar både om hur man upplever området och terrängen, men också om hur man mår och vad man tänker på! Stor tumme upp!

Svar 2022-12-11 11:01   Thomas Lummi
Tack för de vänliga orden. Jag håller med om att det är kul att läsa om andras berättelser. Något jag tröttnat på är glassiga selfies där allt är toppen.

Jag tycker även om att skriva, och inspireras att göra det när jag får uppskattning för det jag skriver.

Nu planerar jag nästa års vandring som kan bli en fin upplevelse. Jag har en plan!

2022-12-11 13:35   OBD
Grattis! En något blöt sista etapp men ändå med humöret på topp. Ni var helt klart värda att sova innomhus de två sista nätterna. Det känns ju också väldigt skönt att kunna torka allt som är vått.
Det har varit kul för en gammal gubbe att följa eran vandring. Tack ska du ha för allt du skrivit och fotat!

Svar 2022-12-11 13:40   Thomas Lummi
Tack själv Bertil! Kul med lite feedback :-)

2022-12-11 15:39   Bandersson
För mig låter det som en dramatisk avslutning med nedkylning som kan komma överraskande. Du skriver ”Så länge man mår bra, ja, man kan frysa lite, så är det ingen fara”, men signalerna kommer ibland lite för sent när omdömet redan har börjat svikta. Själv har jag och min kamrat virrat omkring uppe på Luohttoláhko där räddningen var att få i sig varm soppa. Men din erfarenhet tjänade dig väl ”Regn och vind har jag respekt för”. Nu var ni nära slutmålet som i sig kanske gör att risktagandet blir större.

Svar 2022-12-11 18:09   Thomas Lummi
Tack för din kommentar. Jag vil påpeka och verkligen trycka på att jag bara var kall och frös under lunchen. Risktagandet i detta fall var noll, det fanns inte. Jag frös under lunchen, för övrigt frös jag inte alls under dagen. Dramatisk avslutning var det inte, och vi mådde bra och hade kul.

Jag är glad för att det gick bra när ni virrade omkring, och hoppas att det var en lärdom för framtiden.

Risktagandet för oss blev varken större eller mindre då vi hade koll på läget. Vi ville traska på för att inte ha en natt till i regn.

Det här var en vanlig vandring i regn...och vi ville luncha under tältduk för att slippa regn och vid. Det var ett bra val de två dagar vi gjorde så.

2022-12-13 13:34   Swift
Även jag får tacka för denna trevliga berättelse! Skönt att ni hittade vägen och att allt gått bra. Och visst, enda sättet att torka kläder den här sena årstiden är ju att ha dem på kroppen, även om det tar emot att klä på sig. Jag ser fram mot nästa berättelse, till hösten kanske?

Svar 2022-12-13 21:39   Thomas Lummi
Tack själv! Blir inspirerad att skriva mer.
Jag tror att nästa berättelse blir om årets sommarvandring (2022) till Bunnerfjällen, när jag var upp till Västra Bunnerstöten. Det blir nog julledighetsskrivning.

2022-12-16 21:55   fowwe
Tack Thomas för denna reseberättelse som har varit trevlig och intressant att följa. Många tankar om både det ena och det andra, roligt med dina funderingar under vandringen. Som det här med nedkylningen. Visst kan man bli nedkyld i regn och blåst, men det finns - som du skriver - marginaler. Vid minusgrader minskar marginalerna men i höstväder finns de kvar.

Skönt att ni kom välbehållna fram. Det hade inte varit roligt om det avslutande avsnittet beskrivit hur ni frös till is, släpades bort av vilda djur och aldrig mer återfanns. Tack för det!

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.