Muddus 2022 med Ultevis fjällurskogs naturreservat och Ulldevisduottar

Datum:
2022-09-03 - 2022-09-18 , Genomförd
Beskrivning:
2019 besökte vi Muddus nationalpark och gick obanat. 2022 var det dags för återbesök igen. Denna gång blev det en vandring i Muddus nationalpark samt även i Ultevis fjällurskogs naturreservat och Uldevisduottar. Vi startade äventyret i Gällivare och avslutade i Saltoluokta. Själva resan startades och avslutades i Stockholm, vilket kom att bli en intressant historia.
Äventyret i Muddus nationalpark inkluderade att vi simmade över Muttosjåhkå med ryggsäckarna på släp efter oss, i påse.

Texter

September 2019 var väldigt speciell för mig. Jag upplevde Muddus nationalpark och det gav mersmak. Jag har skrivit om den härliga vandringen i min ... 2 kommentarer

Äntligen var det dags att åka norrut igen. Helst hade vi velat åka fredag den 2 september, för att kunna påbörja vandringen på lördagen, men tåget ... 2 kommentarer

Vi vaknade innan vi kommit fram till Gällivare. Natten på tåget var helt ok och jag gick för att köpa kaffe. Frukosten bestod av en wrap, någon ... 2 kommentarer

Det var dags. Vi skulle gå över till Stuor Tjudek. Natten var bra, något kall. Det var frost på tältet vilket jag märkte när jag var uppe en sväng ... 2 kommentarer

6 september Utforska Stuor Tjudek Vi vaknade tidigt, och hade ställt larmet för att inte spilla tid i onödan. Vi hade alltid sovit tillräckligt, så ... 3 kommentarer

Natten var god, som vanligt. Dagen D var här. Det skulle ske spännande saker denna dag. Vi packade ihop tälten efter frukosten och gick den korta ... 4 kommentarer

Vi vaknade till en fin morgon efter en skön natt. Frukost i solsken…så skönt. Efter frukosten packade vi ihop tält och vandrade vidare. Kompassen ... 3 kommentarer

Natten var kall och tältet var blöt av kondens. Det var fint väder och vi åt frukost i solen. När vi packat ihop allt började vi gå. Vi hade inte ... 2 kommentarer

Gårdagens långa vandring tog ut sin rätt. Vi hade i alla fall en god natt och vaknade till en strålande fin morgon. Det hade varit en kall natt, ... 4 kommentarer

Efter att ha sett Lancasterbombaren Easy Elsie och läst om dess sista färd vid rastplatsen ställde vi nu in siktet på Ulldevisduottar. Vi startade ... 3 kommentarer

Återigen en skön natt, uppehåll, och vi vaknar upp till en fin morgon. Vi hade pratat om att vi inte vill missa båten i Saltoluokta den 17 september, ... 6 kommentarer

Natten var bra, och för första gången sedan vi började vandra hade jag inte jackan på sovsäcken över benen pga kylan. Denna dag skulle vi fortsätta ... 4 kommentarer

Natten var återigen riktigt bra och vi var utsövda. Gårdagen var aningen krävande, och dagen innan hade vi gått långt. Det kändes som om natten gav ... 4 kommentarer

Vi vaknade tidigt och kunde konstatera att det inte regnade, och att det var en grå dag. Efter frukost och ihoppackning av tält så fortsatte vi ... 5 kommentarer

Det var grått och regn, och natten blev morgon. Jag sov bra, och såg inte fram mot att klä på mig allt det blöta. Precis allting var blött, från ... 5 kommentarer

(Logga in för att skriva en kommentar)