Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

3 september - avresa och planering på tåget

Äntligen var det dags att åka norrut igen. Helst hade vi velat åka fredag den 2 september, för att kunna påbörja vandringen på lördagen, men tåget var fullbokat. Avfärd den 3 oktober var ändå ok.

Buss hemifrån, sedan tunnelbana till Stockholms Centralstation.

Muddus 2022 - äventyret planeras

September 2019 var väldigt speciell för mig. Jag upplevde Muddus nationalpark och det gav mersmak. Jag har skrivit om den härliga vandringen i min blogg här på Utsidan.

Muddus - drömmen slår in

Någon gång för 30 år sedan hade jag en dröm, en tanke, om att uppleva Muddus nationalpark. Jag såg framför mig stora älgar, vildmark.

Drömmen har levt med mig, och jag har haft Muddus i tankarna ännu mer sedan jag 2017 tog tag i vandrandet ordentligt. Med lättare och framförallt ny utrustning blev det en nystart på vandringarna. Om utrustningen är uttjänt är det väl investerade pengar att köpa nytt, speciellt om man, precis som jag, tänkt vandra lite mer.

19 juli Varmt

Med temperaturer runt 30 grader utomhus behöver man inte frysa. Det brinner på flera platser i Sverige och värmen ser inte heller ut att avta den närmaste tiden. Värmen och torkan får också konsekvenser för bönerna.

Nog om det. Jag har gått mycket, sprungit en del och cyklat i juni och juli. Har inte gått med ryggsäck så mycket, men ska göra några pass här hemma. Jag känner mig ganska stark, vilket känns bra. Har inte fått bukt på min högra häl. Det känns i den, är inte hälsporre. Ska se om jag kan få ordning på den, men kanske inte till vandringen.

21 juni - Sarekfunderingar

Alkavare kapell. Har tänkt mig ett besök här, och funderar på om bron över Miellädno är intakt. Den är NV om kapellet. Nåja, har hela juli på mig att försöka ta reda på det.

Hundhandduk, jamenvisst. Fleece som fleece. Funkar den som handduk för en hund så kan jag också använda en sådan. Därför har jag sedan flera år en lite lagom stor handduk, tänkt för hundar. Voff :-) Den är lätt, tar liten plats och torkar snabbt.