Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

19 juli Varmt

Med temperaturer runt 30 grader utomhus behöver man inte frysa. Det brinner på flera platser i Sverige och värmen ser inte heller ut att avta den närmaste tiden. Värmen och torkan får också konsekvenser för bönerna.

Nog om det. Jag har gått mycket, sprungit en del och cyklat i juni och juli. Har inte gått med ryggsäck så mycket, men ska göra några pass här hemma. Jag känner mig ganska stark, vilket känns bra. Har inte fått bukt på min högra häl. Det känns i den, är inte hälsporre. Ska se om jag kan få ordning på den, men kanske inte till vandringen.

Salt, NaCl, är någonting jag ska ta med i år. Hade inte med det förra året av någon anledning. Har läst lite om salt och fördelar och nackdelar med högt/lågt saltintag. Jag tänker att det behövs salt om man svettas mycket, och krånglar inte till det för mycket med intaget. Jag tar extra salt...punkt.

Någonting som är skönt när man går i fjällen, och det är varmt, är att kyla huvudet. Jag brukar blöta ned hela huvudet om jag ges möjlighet.

Har tittat på Sarekkartan många gånger, och det enda jag vet är att vi kommer att ha det riktigt bra i lugnet, i tystnaden.

Dags att matplanera på riktigt nu...det blir 100% egentorkat. Ska inte ha med någon frystorkad mat. Kanske någon Varma koppen som jag kompletterar med pasta...men ingen "riktig" middag.

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.