Rockar livet i Annelistyle.

Användarnamn: Anneli

Förberedelser med en 8000-bestigning och att fortsätta tro på sig själv

Jag fixar med tillståndet och grejer till Cho Oyu och tänkte ni kan få en inblick av hur det fungerar med sådana förberedelser.

Följande behövs och krävs av myndigheterna.

- Visum till Kina – har jag redan.
- Tillstånd att vistas i Tibet.
- Tillstånd att vistas på berget.
- Av myndigheterna godkänd guide när jag åker från gränsen till Tibet till baslägret. Eventuellt måste man ha chaufför också men det löser sig ju av sig själv eftersom jag ju måste ta mig fram.
- Sambandsofficer i baslägret ( en person som har till uppgift att vara kommunikationslänk mellan mig och myndigheterna och kolla så jag sköter mig).

Allt utom visum till Kina hade jag tänkt köpa av ett företag. Det finns ett företag som säljer just det här, plus transport från Katmandu till baslägret t.o.r.

Sedan finns de till hands i baslägret för att diskutera säkerhet osv, men jag sköter mig själv, lagar min egen mat osv. På berget är jag min egen. När jag är på berget kan jag kommunicera med företaget nere baslägret via radio för att få väderprognoser osv. men jag avser att klara mig själv. Företaget har massa personer som bestiger berget och har guider och hela köret men man kan alltså även köpa ett sånt här baspaket av dem.

Företaget som jag hade tänkt åka med vill dock inte ha med mig, eller vad man ska kalla det.

Först skrev jag ett mejl och förklarade ärligt vad jag ville göra, dvs. att jag vill tälta på toppen, att jag vill gå solo, att jag inte vill ha någon utrustning eller annat på berget i förväg och att jag inte tänker ha med mig någon syrgas.

En del kör extra allt. Jag kör utan allt - utan utrustning på berget i förväg, utan bärare, utan polare, utan syrgas. Dessutom tälta på toppen. Anneli-stil som Janne Corax kallar det. Världens högsta topptältning utan hjälp, 7546 m. Det var svårt att fota i den tunna luften och det starka ljuset på toppen av Muztagh Ata, men det är ännu svårare att fixa allt innan.

Då svarade de så här “We would be glad if you tried to camp on the summit of Cho Oyu as long as you have a sherpa with you and oxygen available for safety.”

Nej, det går ju inte. Jag ska ju gå själv, det är inte förhandlingsbart. Jag vill uppleva jag, berget och livet på tu man hand. Sedan vill jag bestiga berget naturellt som jag kallar det, dvs. utifrån de förutsättningar som naturen bjuder. Jag är inte ett ögonblick intresserad av vad jag kan med syrgas, går det inte så går det inte och det kan jag leva med.

Jag och livet på tu man hand.

Sedan att ta med syrgas som säkerhet, det är något jag har funderat på många gånger, inte konstigare än att man har med sig annan förstahjälpenutrustning, enligt min syn, men jag har kommit fram till att jag att med tanke på vikten på syrgasen så nej, jag går utan syrgas i förstahjälpenkitet och jag hoppas jag har förstånd att vända långt innan jag riskerar att bli så sjuk att jag behöver syrgas för att kunna ta mig ner välbehållen.

Han skrev också att han ville prata med mig så jag ringde. Numret var ett 0044-nummer så jag trodde han var i Storbritannien men har var i Seattle så jag väckte honom när han sov. Inget bra läge för ett bra samtal men jag uppfattade ändå samtalet som bra. Jag försökte ge honom en bild av hur jag tänker om saker och ting och tyckte han verkade ha uppfattat det hyfsat korrekt. Men nej, det blev inte alls bra.

Så här skrev han tillbaka. ”During the call you mentioned that if you got into trouble up there you would not us to help you, and you would want to do die up there, rather than have us help  you. When I heard that I felt very afraid.”

Jag hade inte sagt något ens i närheten av det. Däremot sa jag att jag är medveten om att det är en risk att vara där uppe själv och att det naturligtvis är en del av spelets regler. Jag vet inte om han uppfattade det så eller om han bara försöker hitta en för honom reko ursäkt till att han inte vill ha med mig.

Jag vill inte hellre dö än bli räddad om något händer. För mig är det inte ett ögonblick skillnad på att jag vill bli räddad om jag råkar ut för en olycka här hemma, i fjällen eller på ett berg. Självklart vill jag bli räddad.

Om jag sitter hemma i en snödriva hemma i Göteborg så självklart vill jag bli räddad. Sitter jag i en snödriva i fjällen vill jag också bli räddad. Likaså på ett berg. Vad är skillnaden?

Sedan vilka möjligheter det finns till räddning när jag gör en sak, det är ju något annat och något jag måste ta i beaktande när jag bestämmer mig för att göra en sak. Tältar jag ensam på över 8 200 meter så är jag ju dum om jag inte inser att det är svårt att rädda mig om något händer.

Jag kommer att gå solo, jag kommer att gå naturellt, det kommer att vara jag och berget och livet på tu man hand, jag kommer att försöka tälta på toppen, ja, jag kommer att göra det här i Anneli-stil. Annars får det helt enkelt vara.

Så nu letar jag efter ett nytt företag. I värsta fall får jag fixa alla tillstånd och grejer själv. Det skulle bli meckigare och det skulle bli dyrare men då får det väl bli det då. Annelistilen rules!

Och life rules också!

________________________
Här har ni min engelska facebooksida
Här är min privata svenska facebook, där går det bra att följa mig.
Och här har ni min hemsida.
________________________

2012-01-19 16:24   Magnus H
Alltsa det har med att ta med syrgas och planera att inte anvanda det utan att bara ha i reserv. Ifall det skiter sig rejalt. Det ar nog inte bara pluspoang pa sakerhetskontot kommer jag fram till. Om man vet att det finns i ryggan sa ar det nog valdigt latt att minska marginalerna och pa sa satt oka riskerna. Det kravs nog en fantastisk mental styrka att strunta fullstandigt i att det finns en sakerhetsdetalj kvar i ryggsacken. Jag kan nog ga 200 hojdmeter till, jag mar ju fint. Och sa vidare. Alltsa, med syrgas i ryggan okar risken att bli hojdsjuk. Den stora fordelen dock ar ju att med mindre marginaler och man klarar sig fran att bli sjuk sa plockas toppen snabbare. Och vips sa har man anda minskat en del av riskerna med farre dagar pa berget och mer klattring i bra vader. Antagligen. Men det ger ocksa helt andra forutsattningar i svarighetsgrad och det ar nog darfor en bestigning utan syrgas menas en bestigning bade utan att anvanda eller ha med sig syrgas.

Svar 2012-01-19 16:39   Anneli Wester
Japp, både för- och nackdelar vad gäller säkerhet.

Det här med vad som anses vara det ena med det tredje vad gäller stilar och sånt har jag lagt ner helt, jag gör som jag vill och sen får folk beskriva det som vad sjutton som helst. Känns som jag är helt klar med det. =:)

2012-01-23 10:42   desireman
Oj så spännande! Hoppas allt går bra! Ser fram emot att läsa mer!

2012-02-05 00:24   seobserver
Frihet är regelmakarnas största fiende. Ser fram mot hur du löser problemen ännu en gång. Framåt!

SYRIA will rise again! Del 3

Anneli Wester åker tillbaka syriska gränsen för att hjälpa till med de syriska flyktingarna.

Gömde ju alldeles bort att göra klart det här! Här kommer del 3 från syriska gränsen tidigare i år. Skulle åkt dit igen häromveckan, biljett var köpt och allt, men var tvungen att ställa in. Nästa vecka blir det en sväng tillbaka till Nepal. Men här är tredje del en av resan till syriska gränsen tidigare i år. Jag är i Reyhanli precis vid syriska gränsen, vid den gränsövergång där flest flyktingar lämnat Syrien.

Jag gör som de andra delarna, lägger in mina Facebookinlägg och bilder. Välkomna att följa mig där, länk längst ner i inlägget. Det är lite mer live-känsla och väldigt mycket mer respons och liv där.

Här är del 1 och här del 2 för er som vill ta det från början.

SYRIA will rise again! Del 2

Den turk-syriska gränsstationen precis utanför stan är om jag förstått det rätt den gränsstation där flest flyktingar tagit sig ut ur Syrien. De flesta tar sig vidare. En del stannar här. Startar ett nytt liv.

SYRIA will rise again! Del 1

Anneli Wester åker tillbaka syriska gränsen och bloggar på plats!

Packar. Minipackning. Det blev inte ens 5 kilo. Och hälften behöver jag egentligen inte. Funderar på att köra micropackning och slänga ut den halvan.