Rockar livet i Annelistyle.

Användarnamn: Anneli

Filmsnutt från topptältningen på Muztagh Ata

Jag har fått en del förfrågningar om bilder från toppen. Jag har många bilder men roligast är väl den här lilla filmsnutten. Det är ju på gränsen att man kan lägga ut den, men okej, jag får väl bjuda på det då.

ÄNDRING: Filmen var himla skakig i vissa partier så jag redigerade med YouTubes antiskakredigering vilket fick mig att verka än mer groggy så här är orginalversionen igen, dvs. himla skakigt. Tanken är att göra en version med engelsk textning och med lite andra klipp också och tills dess ska det bli ordning på det hela, jag håller på att lära mig hur det funkar med redigeringsprogrammen. Ni får hålla tillgodo så länge.

Lite pinsamt men det här är faktiskt intressant. Jag befinner på toppen av Muztagh Ata, dvs. på över 7 500 meter. Jag är lite flummig i ögonen och pratar lite groggy, läpparna är lite blåare än vanligt och det märks att det är tunnare luft men sen mår jag ju riktigt bra. På morgonen var jag än lite mer groggy och hade lätt huvudvärk som försvann med två aspirin. Jag sov som en stock i 4-5 timmar, resten var lite oroligare sömn.

Jag säger ju att man inte behöver må dåligt på de är höjderna och nej, det behöver man ju uppenbarligen inte. Bortsett från att en del människor inte alls kan acklimatiseras till ens i närheten av de här höjderna så handlar det, enligt min mening, om att ta sig tid att acklimatiseras. De allra flesta, ja, i stort sett alla, går enligt min uppfattning alldeles för fort. De som ska bestiga berg på drygt 8 000 meter har ofta sitt toppläger på runt den här höjden och när man ser deras filmer eller läser deras böcker så är det så inibänken tufft med höjden. Det händer t.o.m. att folk använder syrgas för att sova på den här höjden.

Nej, det behövs verkligen inte. Knepet är att ta sig tid att acklimatiseras. Då slipper man dessutom frysa - jag sitter i bara tröjan!

Till min hemsida
Till min Facebooksida
(båda öppnas i nytt fönster)

2011-09-22 19:55   desireman
GRYMT imponerande!!!! Inte många som skulle klarat detta. Härligt!

2011-09-22 20:40   MonicaKa
Hihihi, kul! Man låter nog lite skoj när man pratar med sig själv, höjdeffekten obeaktad.... coolt att våga/vilja dela, vi hangarounds tackar för att få dela lite av ditt maffiga äventyr och rejäla bedrift! Grattis än en gång!

Svar 2011-09-22 21:02   Anneli Wester
Tack tack, - ja, det är onekligen lite pinigt men utalitarist som jag är så... :)) Du anar inte vilka skämmiga filmer jag har i mina gömmor. Urk.

Vi får se vad det blir av dem framöver. Nu ska jag först lära mig lite mer om hur jag redigerar, har precis köpt en ny dator som är haj på sånt här med filmer (bra grafikkort osv.).

2011-09-22 22:12   Bulingen
Jag grattar dig gärna ännu en gång! Kul att du delar med dig av filmen! Jag håller med dig, färsk frukt är väl det man saknar mest när man varit ute ett tag.

SYRIA will rise again! Del 3

Anneli Wester åker tillbaka syriska gränsen för att hjälpa till med de syriska flyktingarna.

Gömde ju alldeles bort att göra klart det här! Här kommer del 3 från syriska gränsen tidigare i år. Skulle åkt dit igen häromveckan, biljett var köpt och allt, men var tvungen att ställa in. Nästa vecka blir det en sväng tillbaka till Nepal. Men här är tredje del en av resan till syriska gränsen tidigare i år. Jag är i Reyhanli precis vid syriska gränsen, vid den gränsövergång där flest flyktingar lämnat Syrien.

Jag gör som de andra delarna, lägger in mina Facebookinlägg och bilder. Välkomna att följa mig där, länk längst ner i inlägget. Det är lite mer live-känsla och väldigt mycket mer respons och liv där.

Här är del 1 och här del 2 för er som vill ta det från början.

SYRIA will rise again! Del 2

Den turk-syriska gränsstationen precis utanför stan är om jag förstått det rätt den gränsstation där flest flyktingar tagit sig ut ur Syrien. De flesta tar sig vidare. En del stannar här. Startar ett nytt liv.

SYRIA will rise again! Del 1

Anneli Wester åker tillbaka syriska gränsen och bloggar på plats!

Packar. Minipackning. Det blev inte ens 5 kilo. Och hälften behöver jag egentligen inte. Funderar på att köra micropackning och slänga ut den halvan.