Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Vårvandring på Järvakilen

Lördagen den 24 april 2010 gick vi 4:e och 5:e etappen på Järvakilen.

Etapp 4 = Väsby gård – Kalkviken

Etapp 5 = Kalkviken – Ängsjö

Etapp 4 och 5 passerar många fina rast- och lägerplatser längs sin väg på Järvafältet.

Vi parkerade en bil vid Bögs Gård och en bil vid Ängsjö. Vid Bögs Gård är en levande lantgård med ett mysigt litet café som just nu är under ombyggnad. Här kan man klappa får, getter och titta på kor och hästar. Många barnfamiljer har hittat hit där det också finns ett par eldstäder där det flitigt grillades korv.

Järvakilen är markerad genom hela Järvafältet och korsar då och då Järvaleden.

Vi plockar ett par cacher längs vägen, lite skattjakt är ett roligt avbrott i vandringen.

Det här med cacherna visar sig vara en bra strategi när vi vandrar Järvakilen som ännu inte är markerad hela vägen mellan Hagaparken och Sigtuna. Ibland när man villar bort sig i skogen är det bra att ha lite GPS positioner, som man sett ut dagen innan, att gå efter.

Vi passerar Råcksta Gård där friluftsfrämjandet har sin raststuga och serverar kaffe på söndagar. Här vid Råcksta Gård finns ett stort vindskydd som är öppet att användas av alla.

Vi fortsätter vår vandring på Järvafältet och kommer strax ner till Kalkviken och Översjön där många olika scoutföreningar har sina hajk- och övernattningsstugor.

Här träffar vi även på miniorerna från Spångascoutkår som har hyrt Hässelby Scoutkårs stuga. Eftersom vi själva har varit ledare för Hässelby Scoutkår så  stannade till och pratade en stund med Spångas ledare och miniorer.

Vi åt lunch och tände en brasa vid Översjön. Det var gott med varm mat i den lite kyliga vårvinden!

Markeringarna för Järvakilen tar slut där Järvafältet slutar. Nu är det åter dags att förlita sig på karta och GPS.

Vi tar ett par cacher i skogen innan Rotebroleden.

Rotebroleden är omgärdad med viltstängsel men vi har tur och hittar en grind i stängslet på båda sidorna.

På andra sidan Rotebroleden så blir det att följa stigen genom skogen för att sedan komma ut på Upplandsleden. Vi följer Upplandsleden de sista kilometrarna fram till Ängsjö.

Titta in på vår hemsida om du vill se fler bilder från vår vandring på leden.

www.traneving.se / Vandra i Stockholm / Järvakilen.

Positioneringen gäller för Eldplatsen vid Översjön.

Helena o Thomas

2010-05-10 19:16   mathog
Bögs gård... hmmm annorlunda namn

Kul att vandra och plocka geocacher. Gjorde så i Tiveden, och nu senast uppe i Kilsbergen. Fast det blir lätt många kilometer extra. Det brukar alltid vara någon burk som ligger lite avsides där man ska vandra.

Svar 2010-05-10 22:50   Thomas Traneving
Jo det blev ett par mil i benen tack vare alla cacher....vi tog 10 st och enligt våra stegräknare hade vi gått totalt 2,4 mil den dagen.

2010-05-11 06:50   (avslutat medlemskap)
Som vanligt skit snygg hemsida plus extra plus för att göra egna kartor

Vill tips om everytrail.com där du kan lägga upp ditt spår och ha bilder rel. enkelt plus även kunna få in detta i din hemsida

Fördelen är också att jag kan ladda ned ditt spår enkelt till min GPS. Jag kör numera med Spot som skickar min position var 10 minut och funkar halvbra. Fördelen är att jag slipper ha GPS:en på som slukar batterier....

Annan sida är http://www.gpsies.com som har höjdkurvor snyggt uppvisade

Svar 2010-05-11 11:13   Thomas Traneving
Hej Magnus, stort tack för beröm och värdefullt tipps. Skall genast undersöka!

2010-05-11 07:52   mathog
Ett annat tips är att använda Garmin BaseCamp för att planera sina vandringar, och även redigera spår från vandringar. Därefter ladda upp GPX-filen på Google Maps och bädda in på webbsidan. Det blir suveränt bra. Kolla in t.ex:

Klicka på det röda förstoringsglaset för helskärm. Jag har använt en plugin för Wordpress, men det går lika bra att klistra in länken direkt från Google Maps.

Svar 2010-05-11 11:14   Thomas Traneving
Hej Mats - Stort tack för bra tipps. Ska genast kolla......får kanske ta hjälp av våra tonårsgrabbar..... ;) /H

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.