Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Världen är allt bra liten, 2 gånger med felplanering.

Dag 2 på vår kajaktur på Strömsholms kanal.

Vi vaknade upp i vårt tält och hade sovit jättedjupt och skönt. Solen värmde och vi mådde oförskämt bra.

Vi startade med att paddla från vår ö över till fastlandet där vi fyllde på vattenförrådet i en källa.

Efter bara en liten stund dök det upp en sluss där vi fick lyfta kajaken igen.

Vi paddlade och lyfte lite om vartannat. Man hannn aldrig bli stel i kroppen i alla fall.

När vi paddlade igenom Hallstahammar (eller rättare sagt körde igenom Hallstahammar med kajaken) dök en person upp vi hade sett förut.

Här stod Hans Friedel. han vi köpt kajaken av på Vildmarksmässan.

(Trapper har ju sin fabrik i Hallstahammar) , ja chansen är ju inte stor att han skulle dyka upp precis när vi körde(paddlade förbi) men det gjorde han.

Hans med Helena.

Han rekommenderade oss lite paddling, sedan fortsatte vi vår färd.

Efter Hallstahammar paddlade vi förbi Kolbäck och kom till slut till Strömsholm.

Nu var klockan ALLDELES för mycket. Vi hade ställt vår andra bil i Kvicksund. En paddling på Mälaren i ca: 2 timmar. Vi skulle hämta vår andra bil i Ramnäs. Vi räknade lite snabbt. OK vi är hemma klockan 12 i natt. Det går ju inte. Vi hade barn hemma som väntade på oss och vi skulle jobba i morgon.

Vi bestämde oss för att paddla en bit till ut på Mälaren, men bara någon kilometer till Bogesund.

Där tänkte Thomas ta en taxi till Kvicksund men det fanns ju ingen. Då försökte Thomas lifta med en Cadillac med pensionärer i , men den skulle åt ett annat håll.

Då kom en bil som Thomas frågade helt fräckt. Kan inte du köra mig till Kvicksund. Ja jag skulle hit och titta på kvällssolen men det får jag väl göra någon annan gång.

Sagt och gjort  Thomas hoppade in i bilen mot Kvicksund.

När mannen som körde tog av sig solglasögonen kände Thomas igen honom. det var ju han som ägde Surahammars Herrgård. (Där hade Thomas varit och jobbat och bott 2 gånger.) Han kände även igen mig men kunde inte placera mig. Världen är liten en gång till.  Han körde mig till Kvicksund och där åkte han och tittade på sitt gamla hus ( Han hade bott där en gång i tiden.)

Snabbt till bilen, hämtade Helena , åkte till Ramnäs, tillbaka till kajaken och hem till Hässelby Hemma halv 10.

3 dagar  efter kom det ett mail från Thomas kund. Jag hörde om era äventyr på Strömsholms kanal. Han hade pratat med Herrgården.

´Felplanering kan bli rätt kul ändå´

Thomas & Helena

Se mer på vår hemsida med över 170 bilder från hela kajakturen

www.traneving.se   Paddling i Västmanland / Ramnäs - Bogesund

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.