Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Vandring i Soomaa Nationalpark, Estland

Tionde dagen på vår resa genom Polen och de baltiska länderna. Idag var det sträckan Riga, Lettland till Tallinn, Estland som avverkades.

Det blev tidig morgon och vi fortsatte vår resa genom Lettland ut med kusten och motorväg A1. Gränsen mellan Lettland och Estland passerades lika lätt som mellan Litauen och Lettland. Det såg ungefär ut som förra gränsen vi passerade. Massvis med skrotad taggtråd, gamla vakttorn men inte en människa i närheten.

I Estland byter motorvägen namn till 4/E67. Vi tog sikte på staden Pärnu där vi precis innan svängde ut med väg 59 mot Soomaa Nationalpark.

Efter lite snirklande på grusvägar hittade vi fram till Centrat , Naturrum, för nationalparken som ligger mitt i nationalparken. Soomaa är det mest värdefulla delen av de återstående stora vildmarksområdena i sydvästra Estland. Här hittar man Kuresoo Bog som är en av de två bäst bevarade myrarna i Estland. Under vår- och höstflyttningen stannar många tranor till här för att vila på sin resa.

Att paddla kanot genom nationalparken är populärt och här finns ett par uthyrningsställen. Vårfloden kan höja vattennivån i nationalparken med 4 meter, vilket också hände våren 2010. Här finns också gott om vandringsleder och iordningställda vindskydd.

Tjejerna i nationalparken var mycket vänliga och gav oss tips på lämpliga vandringar, kartor osv. De berättade om en kort vandringsled på 4 km precis utanför centrat där vattennivån för den rekordhöga vårfloden 2010 var markerat på träden.

Innan vi gav oss ut på den korta vandringen lagade vi lunch i husbilen. Idag var det hett. Minst 33 grader varmt och fullt med bromsar som ville mumsa på oss. Under lunchen hade vi en stork som letade mat på åkern precis utanför husbilen. Det var en härlig upplevelse.

Amanda vägrade att följa med på den korta vandringsturen pga alla bromsar och mygg men vi andra gav oss ut för att få lite rörelse i benen.
Vi passerade ett par bäverhyddor utmed vandringsleden som följde den, just nu, lilla ån. Myggorna älskade att vi kom på besök så vi gick de 4ra kilometrarna i rask takt.

Vi stannade även till vid Riisa vandringsled som startar precis i utkanten av nationalparken. Denna vandringsled rekommenderade naturguiden oss att gå. Här gav sig Thomas och Jesper ut och följde leden en bit mot Koprarada fram till den stora sevärda myren. Helena höll under tiden Amanda sällskap i husbilen.

Efter besöket i nationalparken fortsatte vi vår resa längs med motorväg nr 4ra upp mot Tallinn. Att hitta campingplats i eller utanför Tallinn var inte lätt. Vi frågade ett par personer men ingen visste något om campingplatser. Precis som i Lettland och Litauen är det inte vanligt med husbilar eller campare. Man hyr helt enkelt en stuga om man vill ut i naturen. Efter ungefär två timmars letande fick vi så äntligen tips om en camping väster om Tallinn, vid byn Rannamöisa.

Vilken upplevelse denna camping var. Ingen kunde någon engelska men med charader och fingerräknade gjorde vi till sist upp om pris och plats. Elen till vår husbil kopplades in i en av de små, ruggiga, risiga, äckliga små stugor man kunde hyra. Tur att vi hade vår husbil att bo i!

I en av de små stugorna bodde ett par från Frankrike. Helena mötte damen från Frankrike på dass (japp, ingen vattentoa här inte) och de skrattade gott åt den låga standarden. Diska och tvätta sig gjorde man i samma skjul som dasset (boden bredvid) och det var inte speciellt fräscht. Ännu en gång, tur att vi har egen toa och dusch!

Ja, just det ja. Det fanns ingen dusch här på camping. Den här campingen var, som ni säkert förstår, den sämsta på hela vår resa. Priset för campingen var 50 kr (SEK) för hela familjen.

Nåja, ägarna var väldigt vänliga och tillmötesgående. De ordnade med grill och ved till vår kvällsmat. Själva hade de ett par vänner (ca. 25 personer) på kvällsmiddag/grillning så partystämningen var på topp hela kvällen. En kulturupplevelse rikare blev vi verkligen denna kväll. Tack Estland!

Dagen efter körde vi ner till stranden och passade på att sola/bada innan vi skulle med färjan från Tallinn till Stockholm.

För första gången på hela vår resa såg vi bilar med svenska registreringsskyltar. Vi åt gott och tittade på showerna som bjöds på båten. En bra avslutning på en så härlig resa!

Väl hemma igen var det så dags att städa och lämna tillbaka husbilen. Innan vi lämnade tillbaka husbilen stack Thomas till Vällingby och fixade den där nyckel som bröts i Polen. Vi hade 300 fria mil med husbilen, när vi lämnade tillbaka den stod mätaren på 298 mil. Det är bra beräknat, eller hur!?

Om du vill se fler bilder eller ladda ner mer information om Estland och nationalparkerna så är här en direktlänk:

Efter resan till Estland blev det en veckas paus på vårt lantställe i Tiveden innan Helena och Thomas begav sig till Italien - Garda sjön och Dolomiterna för mer vandring. Rapport om den resan kommer snart!

/Helena och Thomas

www.traneving.se

2011-10-21 22:57   fowwe
Det här är verkligen områden som för min del är vita på resekartan. Man läser sällan om dem, så det är väldigt roligt att ni skriver. Det där fotot av promenaden ner till badet får mig att ana att det utmed hela östersjökusten finns enorma sträckor fina stränder med friskt badvatten. För det är väl friskt, dvs bra vattenkvalité?

Svar 2011-10-21 23:37   Thomas Traneving
Stränderna, från Polen upp till Estland, är hela vägen som Skanör/Falsterbo. Med andra ord toppen stränder hela resan. Varför åka till Mallis när man har så fina stränder närmre! Vattnet var som i Skåne. Toppen ;)

2011-10-22 12:00   brigas
Hela Baltiska kusten verkar mycket intressant; jättefina sandstränder och fågelmarker.Varför kan inte "miljövänliga sverige" vara lika trivsamt för tex storkar.

Svar 2011-10-22 19:12   Thomas Traneving
Det här med storkarna funderade vi mycket på under vår resa. Det finns så många i Östra Polen, Litauen, Lettland och estland så varför flyger de inte den korta sträckan över till Sverige? Kanske någon fågelkunnig som vet?!

2011-10-22 19:52   brigas
Vårt effektiva jordbruk med utdikning avvåtmarker med till med för tex grodor gör ju att storkarna inte har så mycket att äta tex.

Svar 2011-10-22 20:04   Thomas Traneving
Ja så kan det mycket väl vara. De baltiska länderna var inte speciellt befolkade på landsbygden. Stora åkrar och glest mellan byarna men gott om ordninggjorda stolpar lämpliga för storkbon......

2011-10-26 20:38   greenjuice
En riktigt lyckad husbilsemester. Synd att det är så dyrt att köpa en husbil. Min morbror & moster äger en husbil och de reser varje helg under sommarhalvåret. Jag ser hur enkelt och bekvämt det är att komma iväg spontant. Ingen planering utan bara köra dit man känner för. Jag tycker det låter roligare än att ha en sommarstuga eller husvagn. Tack för era rapporter :-)

Svar 2011-10-26 21:40   Thomas Traneving
Tack själv för att du lämnade ett avtryck bland kommentarerna!
Det var nog inte sista gången med husbil för oss. Så lätt att tillgodose allas önskemål. Speciellt med tonåringar i bilen :)

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.