Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Turskidor Tyresta Nationalpark

Söndagen den 14 mars åkte vi till Tyresta Nationalpark för att åka turskidor. Efter lite navigeringsfel från Stockholm parkerade vi tillslut bilen vid Naturum i Nationalparken.

Vi gick in på Naturum för att fråga efter skidspår osv. Vi köpte som tur var en karta för 10,-  eftersom det visade sig att guiden på Naturum inte hade gått någon sträcka eller åkt någon tur i nationalparken. Inte speciellt bra!! Nå ja. Vi fick köpt en karta och blev feldirigerad till ett spår som enligt guiden skulle gå ända fram till Årsjön. Helt fel. Vi hamnade på spåret som hette Antikrundan och var 3 km långt.

Efter härlig skidåkning i skogen i 3 km var vi helt plötsligt tillbaka på ruta 1.

Nåja, tur att vi har varit här förut och att vi hade inhandlat en karta. Vi tog Barnvagnsslingan mot Bylsjön så att vi i alla fall visste vart vi var.

Vi fegade och vågade inte följa skidspåret över Bylsjön. Tyvärr knatade och kanade vi vägen upp för backen, förbi grillplatsen. Som tur var hade vi på vägen tillbaka insett att sjön verkligen ännu så länge håller för en skidtur.

Thomas tyckte att vi skulle följa Sörmlandsleden mot Årsjön men Helena ville att vi skulle försöka följa det skidspår som faktiskt var utsatt på den karta vi köpt. Spåret löpte längs med skogsvägen mot Årjön. Valet av skogsvägen visade sig vara ett bra beslut. Här var det fint spårat! Nu var det helt underbara spår ända fram till sjön. Vi tvekade lite innan vi vågade oss ut på sjön mot vindskyddet. Inga problem! Det var säkert och bottenfruset i sjön.

Framme vid vindskyddet, Årsjön, var vi inte ensamma. Här satt det ett par med ett litet barn som sov. De begav sig däremot av från vindskyddet när deras barn vaknat, precis efter vi kommit fram.

Vi hämtade ved i vedlåren en bit bort, la ut vårt liggunderlag och tände en eld i solen. Ohhhh, vad härligt. Vilken påskkänsla.

Vi värmde en indisk gryta på stormköket och njöt av solen. Gud vad härligt! Vad vi har väntat på detta! Det är det här vädret man väntar på hela vintern.

1+, snö, skidor, sol, eld, ett liggunderlag, bra mat, kaffe och härig utsikt. Vad mer kan man begära??!!!

Här satt vi i 2 timmar och njöt. Thomas till och med somnade, i Helenas knä, en stund här på liggunderlaget.

När klockan närmade sig 15.00 började vi packa ihop. Precis då kom två killar i 20 års åldern som vi erbjöd att ta över elden. De blev överlyckliga!

Färden tillbaka mot bilen gick åt andra hållet längs med Barnvagnsslingan. Det var is och åter is. Nästan som att åka skidor i en rodelbana. Det var höga vallar och det gick fort i nedförsbackarna. Bara att försöka hålla balansen så mycket det gick. Thomas ramlade framstupa två gånger…..Helena som kom efter klarade sig bra eftersom hon såg vart det var isigt…….

En jätte härlig tur som vi varmt kan rekommendera.

Om ni vill se fler bilder från vår tur i Tyresta Nationalpark kan ni titta in på vår hemsida www.traneving.se / Turskidåkning / Tyresta Nationalpark.

/Helena och Thomas

2010-03-19 21:32   BrittMarie
Härligt med värme från både sol och brasa! Ser mysigt ut.

2010-03-20 06:20   mathog
Mycket is i skidspåren nu. I förra helgen åkte jag skidor och det var nog sista turen i det spåret. Jag lyckades få en stor flaga tallbark under skidan som fastnade i vallan. Det högg rejält så jag höll på att vurpa... men jag klarade mig.

Fast ni ser ut att ha det gott där i solen.

Svar 2010-03-20 13:44   Thomas Traneving
Som sagt, jag hade det så gött att jag somnade Thomas

2010-03-20 08:25   Ringblom
Låter härligt! Apropå naturum så är det krav på att vara biolog 180 högskolepoäng för att jobba där så man behöver ha någon utbildning eller bakgrund inom turist eller informationsbranscher vilket är lite lustigtdå jag tror att de flesta som besöker naturum frågar om just tips och leder inom parken. Jag skulle vilja se en blandning informatörer och biologer.

Svar 2010-03-20 13:43   Thomas Traneving
Har själv jobbat på Naturum men det var ju väldigt längesen. Då behövdes det ingen utbildning. Det har väl kommit nya krav på senare år. När jag jobbade kunde jag lederna Thomas

2010-03-20 10:04   thomalin
Ser ju riktigt najs ut det där! Nu kommer väl den värsta tiden för skidåkning i sthlm.... isiga nertrampade stigar med massor av bark och barr... däremot så är jag lite sugen på att dra ut ospårat i skogen... det kan nog fortfarande funka bra... det ligger ju trots allt en hel del snö kvar.

Svar 2010-03-20 13:42   Thomas Traneving
Ger mig nog ut i morgon. Helena är i Malmö. Får se om jag får med mig någon av barnen men det är väl att hoppas för mycket Thomas

2010-03-20 18:05   brigas
Huvudstadsbor-passa på och njut!!!Viken otrolig vinter ni har,grattis än en gång;tänk om det kan bli så här även nästa år,och nästa,och...

Svar 2010-03-20 21:19   Thomas Traneving
Ja helt underbart. Så mycket snö är vi inte vana vid. Jätte kul!

2010-03-20 18:05   brigas

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.