Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Sommar och sol - Med kajak genom ett sommar Stockholm

Även om det ser ut som om vi inte gjort någon aktivitet sedan i augusti så stämmer inte det. Vi är fortfarande ute varje helg och vandrar och som ni säkert har upptäckt ligger vi lååångt efter med vårt bloggande!

Framöver kommer vi att försöka blogga lite oftare för att komma ikapp det vi ligger efter…….

Skönt var det i alla fall att äntligen känna sig frisk och komma ut med kajaken den 21 augusti. Vi satsade denna dag på en kortare tur på ca. 1,2 mil och paddlade en rundtur genom Edsviken och Brunnsviken i Stockholm.

Ilägg och Upptag finns längst ner på Slotts allén vid Ulriksdals slott i Solna.

När vi lagt i kajaken tog vi sikte på Kaninholmen som är en ö mitt i Edsviken. Här åt vi vår lunch. Det var många ute och paddlade kajak denna dag så vi var inte precis ensamma på ön.

Två olika kajakgäng samsade med oss om den lilla ytan på ön. En väldigt nyfiken svan höll oss sällskap under lunchen.

När lunchen var avklarad paddlade vi ner mot udden vid Rådan där det också finns en fin rastplats. Vi paddlade in i viken så vi kunde få en fin bild på rastplatsen.

Efter rastplatsen vid Rådan paddlade vi över till östra stranden och följde den kanten förbi Mörbyviken och under bron där E18 går över Edsviken.

Efter bron var det dags att svänga höger in genom Ålkistan. Här får man vänta på grönt ljus innan man kan passera genom slussen.

Väl inne i Brunnsviken var vi sugna på en glass och tog sikte på Kafé Sjöstugan. När vi la till vid bryggan var upptäckte vi att det var trubadurkväll och fullt med folk. Vi stannade en god stund och njöt av underhållningen. Kom man som vi, från vattnet, slapp man att betala inträde...

Efter glasspausen paddlade vi runt Edsviken och passerade Haga Slott och Brunnsvikens kanotklubb. Har man ingen egen kajak kan man hyra billigt här!

Vägen tillbaka paddlade vi längs med västra kanten av Edsviken.

En härlig och mycket lätt paddeltur som varmt kan rekommenderas.

Vill du se fler bilder från paddleturen är här en direktlänk till vår hemsida. Här hittar du även karta och GPS koordinater över turen:

www.traneving.se

/Helena och Thomas

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.