Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Paddelhelg i Tämnarån (Uppland) i högvatten 2 veckor efter våröversvämningarna.

Tämnarån är en av Upplandsstiftelsens glömda eller rättare sagt förfallna paddelleder.  Väldigt synd tycker vi eftersom ån är jätte fin att paddla i sin helhet. Hela gamla paddelleden är 50 km lång och startar vid badplatsen i Ubblixbo. Vi använde oss den gamla paddelledskartan som förr gick att hitta Upplandsstiftelsens hemsida. Om du själv skulle bli sugen på att paddla hela leden så finns kartan nu att ladda ner på vår hemsida. Vi har skrivit in var nya lyft och lägerplatser finns.

Bilen lämnade vi vid badet i Ubblixbo eftersom det går fint att åka buss mellan Karlholm och Månkarbo för att sedan ta en promenad på 2 km till Ubblixbo.

Helena vid bilen i Ubblixbo.....

Inför vår övernattning hade vi siktat in oss på en rastplats med vindskydd strax innan Tierp (Torstuna Friluftsområde). När vi kom fram till ”rastplatsen” var den helt raserad. Inget vindskydd i sikte och det enda som vittnade om att det engång varit en rastplats här var en gammal soptunna och ett risigt staket.

Det strömmar i vattnet....

Om vi ska vara ärliga förstod vi faktiskt inte att det var vid rastplatsen vi var när vi snabbt passerade i det strömmande vattnet. Det var faktiskt först när vi kom in i Tierp vi förstod att den risiga platsen vi passerat var just rastplatsen.

Nu började det bli sent och det gällde att hitta lägerplats innan mörkret föll. Att befinna sig på Tämnarån i det strida vårflödet under mörker var inget vi ville utsätta oss för.

Vid skoterleden som går över ån.....

Strax efter Tiper stötte vi på en bro som inte gick att passera under pga det höga vattenståndet. Här var vi tvungna att lyfta. När vi drog upp kanoten upptäckte vi att det faktiskt inte var en dum övernattningsplats vi hittat. Här fick det bli!

Snabbt upp med tält och fixa till eldstaden som även den sett sina bästa dagar.

Bron som vi var tvungna att lyfta för visade sig vara en skoterled. Det är faktiskt första gången vi tältar längs med en skoterled när vi paddlar kanot. Ny upplevelse!

Vi fick en mycket trevlig, varm, solig och lugn kväll vid vårt läger. Inte en människa kom förbi på bron under kvällen.

Kvällen vid vårt läger....

Att sova i tält så nära en å är mysigt. Gillar verkligen när man hör hur vattnet porlar utanför tältet.

På morgonen tände vi åter elden, kokade kaffe och åt några mackor.  Några morgonpigga människor kom förbi och stannade till för att byta några ord. Ingen av de som passerade oss hade paddlat ån men ett par blev nu nyfikna och inspirerade att göra om vårt äventyr på Tämnarån.

När vi ätit klart och packat ihop vårt tält och övriga saker var det dags att åka vidare på den vattenfyllda och vilt strömmande Tämnarån.

Strax innan Strömsbergs bruk finns en eldstad på höger sida. Här får man tälta!

I Västra Vad kommer en stark fors. Speciellt nu var forsen väldigt stark och här krävs god paddelvana för att kunna parera vattnet i den strida strömmen som bildas innan forsen. Här måste man lyfta! Lyftet har verkligen sett sina bästa dagar och här fick vi problem att lägga i kanoten igen.

Lyftet i Västra Vad.....

Huset som ligger på udden precis vid forsen var tomt när vi knackade på men efter en liten stund kom kvinnan som ägde huset gående på vägen. Vi fick lov att ta kanoten genom hennes trädgård och sedan sätta i den precis nedanför forsen. Hon var spänd på hur det skulle gå eftersom hennes egen trädgård legat under vatten för två veckor sedan och det just nu sprutade vatten i forsen.

Genom familjens trädgård.....

Hon berättade att hon och hennes man hjälpt åtskilliga okunniga paddlare som vält i just denna fors. De hade rott ut med sin roddbåt och fiska packning som for all världens väg när de välte. Att paddla strömmande vårvatten när man är nybörjare är inget vi rekommenderar. Här krävs god paddelvana. Att välta och kilas fast mot en sten kan sluta olyckligt!

Vår resa genom nedersta delen av forsen gick utmärkt men aldrig att vi ens funderade på att åka genom forsen!

Vid västland gör vi ett långt lyft. Här är det två lyft nära varandra (bara 200 meters paddling mellan lyften). Här stöter vi på Upplandsleden och äter sen lunch vid vindskyddet som ligger strax bakom prästgården. Här kan man hämta dricksvatten!

På upplandsleden med kanot.....

Även vid Näs måste vi lyfta långt eftersom det strömmen är för stark.

Stark ström/fors i Näs....

Även här får vi hjälp av en snäll husägare som låter oss lägga i kanoten på hans tomt.

Tack för att vi fick gå genom din trädgård.....

Strax efter Näs kommer vi ifatt ett stort gäng med män som var mer än lovligt berusade i sina kanoter. Ena kanoten hade precis vält i det strida vattnet och när vi frågade så hade nästa alla vält en gång den korta sträcka de paddlat från Näs. De insåg nog inte hur farligt det kan vara att paddla så starkt strömmande vatten!

Väl framme i Karlholm tog vi upp kanoten. Det visade sig att vi missat vår buss med 5 minuter! Nästa gick om 2 timmar.

Detta löste vi genom att Thomas liftade till Tierp och Helena stannade kvar som kanotvakt. Så här gör vi ofta. Att få lift ute på landsbyggden är inga svårigheter. Det brukar lösa sig. Väl i Tierp hann Thomas med bussen mot Månkarbo.

Helena, som var kanotvakt, fick till slut syn på två av killarna från det berusade gänget. Hon gick fram och frågade dem hur det hade gått. Det visade sig att alla andra gett upp på vägen eftersom de var så frusna. Det var bara dessa två berusade killar som ”kom i mål”.

Och tur var väl det……………………

Helena är kanotvakt......

Det är roligt att paddla å på våren när vårfloden är stark. Ett äventyr i sig att parera kanoten rätt i den strida strömmen.  Men man måste vara medveten om riskerna det innebär!

Om du vill se fler bilder eller ladda ner kartor över paddelleden är här en direktlänk till vår hemsida:

www.traneving.se

/Helena och Thomas

2013-06-30 21:35   BrittMarie
Inte bara natten som var "adventure"... Spännande!

Svar 2013-07-06 21:12   Thomas Traneving
Ja detta var verkligen ett lite extra äventyr. Inte långt hemifrån men ändå som ett extra äventyrligt äventyr :)

2013-07-01 08:20   brigas
Oj,paddla berusad i strid vårström,inte konstigt med olyckor då.Hur tänker folk egentligen.
Skoterleder;de borde ju bygga upp broarna så man kan passera under dem.Finns exempel härikring där de går genom myr/sumpområden där det stundtals inte går att gå runt,ej heller paddla runt,eller över/under...
Jobbigt att alltid be om lov att passera genom folks trädgårdar;skulle kanske skylta upp att det är OK att passera där..

Svar 2013-07-06 21:15   Thomas Traneving
Paddelleden är ju tyvärr nerlagd enligt Upplandsstifelsen. Men om man frågar snällt brukar det aldrig vara några problem med att få passera genom trädgårdar. Har man bara rätt attityd själv så brukar allt lösa sig.
Håller med om att skoterlederna borde byggas så man kan passera under. Eventuellt kan man det när det är lågvatten. Det vet vi ju inte riktigt ;)
Att paddla onykter är jätte tokigt. Men det är rätt ofta man får se svensexor som är ute på åarna.....och då inte direkt nyktra......

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.