Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Havskajak på Mälaren

Vi har inte hunnit paddla så mycket med vår havskajak som vi hade tänkt i sommar. Äldsta sonen är 18 år och det har  lite känts som "sista sommaren med gänget". Vi har passat på att umgås med barnen på deras villkor så mycket som möjligt.

De två turer som vi i alla fall har genomfört har varit i vårt hemmavatten, Mälaren.

Första turen var Kärsön runt som var en jättefin tur. Vi startade vid Brostugan som ligger vid Nockebybron, bara några hundra meter från Drottningholms slott.

Efter att ha paddlat en stund och passerat värsta farleden kom vi till ett område med massor av båtar som låg till ankars.  Här gjorde vi vårt första stopp för att svalka oss och äta lunch. Efter lunch gav vi oss vidare mot Drottningholm. På vägen mötte vi ett par andra kajaker och helt plötsligt inser vi att vi är "polare" med alla andra som paddlar kajak. Man hejar och ibland stannar vi till och byter några ord med andra paddlare.

När vi närmar oss Drottningholm beslutar vi oss för att ta en sista rast. Vädret är jätte fint med 27 grader i luften, 22 grader i vattnet och en sol som värmer skönt trots att klockan närmar sig 18:00. Vi sitter extra länge på vår klippa och njuter av den härliga sommarkvällen. Vi har tur för en svanfamilj tycker, precis som vi, att just den här klippan är en utmärkt rastplats. De håller sig på sin kant och vi på vår.

Efter att ha njutit av utsikten, fåglarnas sällskap och det vackra vädret inser vi att vi har bråttom hem. Barnen jagar oss på mobilerna och undrar när det blir kvällsmat. Gör ett snabbt stopp vid Brommaplan på vägen hem och köper Sushi till alla barnens lycka.

Dagen efter paddlade vi andra hållet mot Görveln slott, Kallhäll och Stäket runt. Inte lika bra väder som gårdagen men helt klart behagligt paddelväder. Varmt, 27 grader, sol men betydligt mer blåst.

Utanför Kallhäll mötte vi en tysk familj som kom roende i två båtar. De var ute på en längre tur i Mälaren och vinkade glatt till oss.

Vi rundade stäket ön och paddlade in i viken. Här mötte vi dagens första paddlare. Ett gäng på 7-8 paddlare som paddlade lite utspridda i viken.

Stäketön var bredare än vi trott. Vi fick släpa kajaken 200 meter tvärs över Stäketön eftersom vi "glömt" kanotvagnen hemma. När vi väl tagit oss över stäketön inser vi att vi att det blåst upp betydligt. Det är nu vi inser varför de andra paddlarna höll till inne i viken. Det var bara att bege sig av hemåt från Kungsängen i styv kuling.

Väl tillbaka där vi skulle ta upp kajaken hade en svanfamilj ockuperat vår upptagningsplats. Helena försökte skrämma dem med paddeln mende vägrade flytta på sig. Det var bara att ta i lite mer handgripligt och skvätta vatten på dem.  Efter lite möda flyttade de på sig. Vi snabbade oss på att dra upp kajaken för att inte störa den söta svanfamiljen för mycket.

Thomas & Helena

Se mer om paddlingen på vår hemsida.

www.traneving.se

under Havskajak  /  Kärsön runt och Stäket runt

2009-09-16 22:28   greenjuice
Vilken skön paddeltur! Men när gjorde ni turen? I helgen?

Svar 2009-09-17 09:59   Thomas Traneving
Dessa turer gjorde vi i slutet av augusti.

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.