Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Bruksleden i Västmanland

Namn: Bruksleden etapp 24 (och en bit på 25).

Start/Mål: Vid skidanläggningen i Klackberg

Klassificering: Lätt

Avstånd: 14 km

Den 22 mars 2014 var det dags för oss att vandra Bruksleden som en del i vårt projekt Peak of Sweden (#peakofsweden).

Eftersom vi tidigare på dagen bestigit Västmanlands högsta topp Fjällberget var vi i behov av en rundslinga. Vi hittade tyvärr ingen färdig rundslinga på Bruksledens hemsida. Men vi insåg ganska snabbt, efter att tittat på kartorna, att det lätt skulle kunna ordnas om vi valde Klackberg vid Norberg som mål och start för vår vandring.

Klackberg gammal station i brukssamhälle

Vi valde att följa Bruksleden norrut och kom ganska snart fram till en fin å som mynnade ut i sjön Boten.

Dammlucka mellan sjöarna

Det var en magisk och lite mystisk plats med ett lugn som påverkade oss båda.

Magisk å

Vi fortsatte ut mot sjön Boten där det finns en badplats om man väljer att gå till södra sidan av sjön.

Å mot sjön Boten
Utloppet i Boten

Här vid sjön stötte vi på ett väldigt fint vindskydd. Tyvärr hade vi inte tid att stanna så värst länge eftersom vi hade en rejäl bit kvar att vandra och mörkret ännu faller tidigt eftersom det inte ställts om till sommartid ännu.

Bruksleden
Stort vindskydd med Pallbensbord

Efter sjön Boten var leden omdragen. Det var inte med ännu på den karta som vi laddat ner från Bruksledens hemsida. På den gamla kartan går leden åt vänster för att komma in från väster i byn Fliken.

Detta stämmer inte längre. Direkt efter sjön Boten vänder leden åt höger och följer en liten skogsväg så man nu kommer in i byn Fliken längst bort i öster. Här i Fliken finns många fina gamla byggnader.

Fliken gamla by Etappmål Bruksleden Etapp 24-25

Vi fortsätter att följa Bruksleden fram till Kallmora där vi lämnar leden och börjar vår vandring via små grusvägar in i Norberg.

Efter en kort vandring på asfaltsvägen lämnar vi huvudvägen in mot Norberg och följer skyltarna mot Polhemshjulet och kommer fram till Kärrgruvans Gruvmiljö.

Kärrgruvan

Sista biten tillbaka mot Klackberg följer den asfalterade landsvägen. Inte speciellt trafikerad men inte heller speciellt rolig.

Väl framme i Klackberg packar vi in alla våra saker i bilen för att senare spendera kvällen på hotell. En frinatt hos SJ med svit istället för tält:)

First Hotel

En mycket härlig vandringshelg går mot sitt slut. Tack Västmanland!

Se mer på vår hemsida med alla bilder och beskrivningar

Thomas & Helena

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.