Vi vandrar nästan varje helg ovasettt väder och vind. På sommaren tar vi även fram vår canadensare eller havskajak och tar en tur i en å, sjö eller havet.

Thomas är en stor friluftsentusiast
På hemsidan kan ni beställa en e-bok om 6 unika tips inom vandring och 12 allmäna tips www.traneving.se.

I januari 2012 tilldelades Thomas tillsammans med Helena titeln ÅRETS NÄRÄVENTYRARE 2011.
2013 Adventure Nights
2014-2015 Peak of Sweden
2016 Peak of Denmark

Användarnamn: Traneving

Intressen: Alpinism, Fågelskådning, Klättring, Friluftsmat, Hundspann, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Navigering, Bär & svamp, Paddling, Foto, Ridning, Utförsåkning, Resor

Gotska Sandön, augusti månads Adventure Nights 2013

Vår resa till Gotska Sandön ingick i vårt årsprojekt – Adventure Nights 2013 = En tältnatt/månad i 12 månader

Dagens vandring:

1.  Las Palmas till Säludden 3 km

2. Säludden till vägkorsningen mitt på ön 2,5 km

3. Vägkorsningen mot Gamla Gården till Fyrbyn 4,7 km.

Totalt 10,2 km.

Båten avgick 08.30 fredag morgon (30/8) från Nynäshamn. Eftersom vi fastnade i kö över Tranebergsbron anlände vi 2 minuter innan avgång. Tur att de har en passargerarlista på båten för annars hade de nog inte inväntat vår ankomst. Vi tvärnitade framför båten, slängde av all packning och Thomas skyndade sig att parkera bilen samtidigt som Helena fick hjälp av styrman att bära ombord allt.

Yey, vi hann med båten......

Så fort Thomas kommit ombord på båten avgick vi mot Gotska Sandön. Båten var fullpackad med folk. Det visade sig att Albert Engströmsällskapet hade träff på ön över helgen och att tillsyningsmannen gett specialtillstånd för antal personer på ön (tror att det är max 90 personer samtidigt på ön som gäller, rätta oss om vi har fel).

Vi närmar oss Gotska Sandön.....

Solen sken och vattnet låg spegelblankt hela resan över mot Gotska Sandön. Eftersom det var så lugnt på vattnet kunde båten lägga till vid strandkanten på ”Las Palmas”.

Vi bildar langarkedja från båten till traktorn......

Vi bildade langarkedja för att hjälpas åt att få av all packning från båten. Packningen hämtas av traktor med släp så man behöver inte tänka på att man ska bära tungt till/från lägerplatsen.

Helena framför båten......

På stranden samlade lägervärden oss för information om vad som gäller på ön samt berättade att man nu hade 3,5 kilometers promenad till lägerplatsen.

Vi får information om Gotska Sandön och vilka regler som gäller på ön....

I motsats till de flesta bestämde vi oss för att genast utforska ön. Vi satt kurs söder över mot Säludden.

Helena på Las Palmas......

Vi valde att gå stigen inne i skogen ner till Säludden (3 km). Det är tungt att gå långt längs med stranden men här inne i skogen var det som en bättre motionsslinga.

Vi äter lunch och baddar. Säludden i bakgrunden bakom Thomas...

Strax innan Säludden äter vi vår lunch nere vid vattnet. Thomas passar på att ta ett dopp i vattnet som idag håller +20 grader.

Vid gömslet på Säludden....

Ute vid sälgömslet ser vi 3 vuxna sälar (2 på stenarna, 1 i vattnet) och 1 liten unge som leker i vattnet. Här finns fasta kikare i brevlådorna som alla får använda.

Naturen är så vacker på Gotska Sandön.....

Efter säludden följer vi den gamla skogsvägen 2,5 km mot Gamla Gården.

Thomas vid vägskälet där vi går mot Fyrbyn....

Halvvägs framme kommer vi fram till korsningen där vi väljer att följa skogs och sandvägen mot Fyrbyn. Härifrån är det 4,7 km till Fyrbyn. Totalt vandrar vi 10,2 km idag.

Denna vägen är rätt tung att vandra.....

Den här vägen är jätte tung att vandra eftersom den bara består av finkornig sand. Det är två steg framåt och ett bakåt som gäller.

Efter ett tag kommer vi fram till Schipkapasset. Här passerar man öns högsta punkt.

Thomas vid Schipkapasset.....

Vid nästan varje vägskäl finns det skyltar så det är inga problem att hitta rätt.

Väl framme vid Fyrbyn letar vi oss fram till Lägerplatsen. Vår packning ligger kvar bredvid släpet som traktorn fraktade dit dem på.

Lägerplatsen vid Fyrbyn.....

Vi hittar en plats lite avskilt från de övriga där vi reser vårt tält.

Vi äter god middag vid lägerplatsen.....

Vi får en mysig kväll på Gotska Sandön och sitter upp länge. Gotska Sandön besöks ofta av åskoväder så här på hösten. Under natten kommer åskan och regnet. Den åska vi fick uppleva under natten på Gotska Sandön är bland det häftigaste vi varit med om.

Mysig kväll på Gotska Sandön......

Vill du se fler bilder eller läsa mer information om Gotska Sandön, ladda ner kator m.m. så är här en direktlänk till vår hemsida:

www.traneving.se

/Helena och Thomas

2013-10-03 13:31   Anders Andrae
Kul att läsa, är inne på er hemsida minst en gång om dagen för inspiration till mina turer. Anders Andrae

Svar 2013-10-04 14:10   Thomas Traneving
Härligt att höra från dig Anders.
Om du vill åka till Gotska Sandön så kan de hämta "de som är i behov" med pickup. Men det är tungt att ta sig runt på ön så kanske du måste ha maskindrivet "hjälpmedel".
Men ön är fantastisk vacker så det är väl värt all ansträngning!
/H

2013-10-04 14:50   Anders Andrae
Okej, bra att veta. Har varit på Sandhamn några gånger och kört i sanden där, så jag vet ungefär hur det är, men varje plats är unik.

Svar 2013-10-05 09:17   Thomas Traneving
Vissa vägar på ön är bättre än andra. Kommer snart fler bilder o blogg om turer vi gjorde när vi var där så du kan se skicket på stigarna.
Stigen från Fyrbyn till säludden är fin. Likaså säludden till Gamla Gården och Gamla Gården till Fyrbyn.
Vägen mitt på ön är tung (den vi vände tillbaka på).
Vägen runt hela ön helt värdelös.....
/H

2013-10-04 19:01   skogsfia
Åh, vad härligt att ni besökte Gotska Sandön! Det vill jag också göra. Vi har tänkt att segla dit men eftersom det inte finns någon hamn måste det vara stilla väder för att ankra där och det har vi inte lyckats att pricka in när vi har seglat till Fårö. Kanske skall jag tänka om och åka med turbåten dit och ta med tältet. Era bilder gör mig ännu mer sugen på detta. Tack för härlig inspiration!

Svar 2013-10-05 09:20   Thomas Traneving
Gotska Sandön är jätte vacker!
Det här med väder och avsaknad av hamn kommer i en senare blogg ;)
Här på ön bestämmer vädergudarna när och om man får åka hem ;) /H

Thomas Traneving tillbaka

Hej Har varit med om mycket i mitt liv som företagare och friluftsmänniska Hänt mycket under livets gång och speciellt i friluftsvärlden På senare år har jag hållit på mycket med fastigheter och boende och det får jag väl göra ett tag till men min stora passion friluftsliv har det blivit dåligt med . En orsak till det är att jag för 2 år sedan fick ont i ben och rygg och det är fortfarande inte bra men ska opereras i höfterna om 2 så efter en rehabilitering blir jag som normalt igen Tänkte även börja gå igenom alla mina tidigare projekt genom åren som Adventure Nights och Peak of Sweden mfl. projekt Blev ju årets Näräventyrare i Sverige för 10 år sedan så tänkte repetera allt inom mitt tidigare friluftsliv och även det nya som kommer in Jag kommer ge tips om friluftsliv och hålla friluftskurser i maj och framåt, så vi ses mediernas värld. Detta är mitt första inlägg och ni är välkomna att följa mig på min nya och gamla resa Hej då så länge

Peak of Nykvarn

Gjorde Peak of Nykvarn , en del av Peak of Stockholm projektet tillsammans med Jill som är urinnevånare från Nykvarn

Peak of Nykvarn innebär att

Peak of Denmark

Jag hann inte skriva i somras men sommaren 2016 åkte Anders Andrae och jag Thomas Traneving till Danmark för att genomföra Peak of Denmark i föreningen Skogsturs och Tranerving Outdoors namn.

Thomas Traneving genomförde Peak of Sweden tillsammans med Helena 2014-2015 med samma upplägg som ovan, men med betydligt större toppar och flera nationalparker.