Insikter från mina utsikter.

Bor med familjen (tre barn) på landet en mil söder om Glava i västra Värmland. Har nära till Glaskogens naturreservat. Uppväxt utanför Falun. Har egen firma där jag jobbar med paleobotanik, en naturvetenskaplig analysmetod inom arkeologisk forskning.
Längtar ut på äventyr men också efter frid och lugn i naturen.

Användarnamn: äventyrssugen

Intressen: Fågelskådning, Expeditioner, Vandring, Långfärdsskridsko, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Hälsa, träning, skriva

Jag tror inte...

Jag tror inte på spöken. Jag tror inte på troll, vittror, vättar och skogsrån heller. Knappt ens på tomten. Ändå finns det där, som ett inslag i friluftslivet. Eftersom man vistas ute, långt från elektriska ljuskällor och ofta är ute både kvällar, nätter och tidiga mornar. Där i gränslandet mellan ljus och mörker, när färgerna mattas av och allt går i gråskala. För min del också när jag passerar gränslandet mellan människans värld och naturen.

Där i naturens och kulturens rumsliga eller tidsmässiga överlapp och ingenmansland. Vid den förfallna ladan, torpruinen, vändplanen på skogsvägen eller vid den igenväxta inägan. Där kommer tankarna som starkast och förnimmelsen som påtagligast. Där vänder jag mig om. Eller känner obehag av att vända mig om. Där kan jag komma på mig själv med att hoppas att jag inget ska se.

Min farmor såg som barn en liten, liten tomte på väg till skolan. I vuxen ålder såg hon skogsrå två gånger. Min farfar såg skogsrå en gång och min morfar var med om något liknande. Men ingen jag känner i min generation har mött något ”övernaturligt”.

Jag minns att jag som barn var väldigt rädd för skogsrået. Hur rädslan ibland fick överhand och jag sprang sista biten ut ur skogen eller cyklade som besatt längs den smala grusvägen.  Dynamon ven och cykellyset gav en flackande och hoppande ljuskägla framför. Farmors berättelser målades upp i min fantasi och jag har än idag tydliga ”bilder” i minnet av hur det måste ha sett ut. Det sitter i.

Farmor såg, en kväll när hon var på väg ner till hönshuset, hur en kvinna kom längs landsvägen. Hon satt på huk med armarna slagna runt benen. Ändå hoppade hon på något sätt som en hare i hög fart och med blicken stelt riktad framåt.

Jag tror aldrig att det har påverkat mig så att jag på något sätt har inskränkt mitt friluftsliv men det har alltid funnits där som ett inslag tillsammans med alla andra känslor och tankar som väcks när man rör sig ute i naturen.

2011-10-31 17:51   thegedd
Sköna dova bilder ! Ska spana extra noga nästa gång efter något övernaturligt....vem vet....

Svar 2011-11-01 08:41   äventyrssugen
Ja, vem vet. Men säkerligen händer inget så länge man spanar;-)

2011-10-31 21:26   Pelle Myra
Trevlig läsning. Håller med om den känsla som infinner sig när man vandrar i skymninstid över en gammal vall där skogen håller på att ta tillbaka det de förlorat till människorna och hur dessa människor slit på något sätt håller dem kvar vid platsen. Det är både spännande och läkskigt samtidigt!

Svar 2011-11-01 08:45   äventyrssugen
Precis så. Det är i gränslandet man får den där känslan. När jag väl är helt inne i skogen så kommer knappast sådana tankar. Då är det andra upplevelser som tar överhand.

2011-10-31 22:35   fowwe
Intressant ämne om dessa väsen och annat. Vad man än tror om dem så tycks de dyka upp i tankarna ibland. Inte minst när man är ute i fält. Hemma har jag boken "Muddus" av Edvin Nilsson och Lennart Arvidsson, och den senare förmedlar erfarenheter från "den gamla skogen" som vi i vår tid knappast accepterar som samtalsämnen. Utan bara avfärdar som vidskepelse. Å andra sidan kan jag inte minnas att jag under samtal med fågelskådare (som ju rör sig i de mest skiftande marker på de mest udda tidpunkter) någonsin har hört att det setts eller märkts något direkt konstigt ute i naturen. Inte så lätt att veta vad man ska tro om detta.

Svar 2011-11-01 08:46   äventyrssugen
Tack Hans! Jag ska ta och leta fram den gamla Muddus-boken och läsa. Jag vet att jag har den någonstans.

Tjikko och Rödolle

Utanför bilrutan på parkeringen vid Naturum Fulufjället vräker blötsnö och regn ner. Det är som vanligt så fort jag närmar mig fjällen. Hemma lyste solen och vårvärmen hade sent omsider kommit igång.

Förvånansvärt mycket snö ligger kvar på sluttningarna precis som i resten av fjällkedjan denna vår. Det klafsar om kängorna när jag kliver iväg längs leden och vädret blir bara värre och värre Det känns en aning dystert. Första natten tillbringas därför i en rastkoja strax nedanför skogsgränsen.

Besök från yttre rymden?

Plötsligt står de där. Som diaboliska urtidsdjur från havens djup, som hominider från  avlägsna intergalaktiska värdar. Eller som varelser ur Dantes värsta mardrömmar.

En kort utsikt från kajaken.

Fredag förmiddag. Jag stänger av radion. Inte ens jag orkar höra mer elände nu. Borstar första snön av bilen och baxar upp kajaken. Längs med grusvägen har en räv sprungit före och lämnat en snirklig spårlöpa. Snön gnistrar på träden. Det är helt stilla vid sjön.

En orre kuttrar förnöjsamt på en av holmarna och jag låter paddeln vila och glider sakta in mot den. Orren låter mig komma ganska nära innan den bestämmer sig för att jag är för närgången och därför ger sig iväg över till närmaste grannö. Det blir te och macka sittande i kajaken, det är så kallt om fötterna att kliva i och ur.