Insikter från mina utsikter.

Bor med familjen (tre barn) på landet en mil söder om Glava i västra Värmland. Har nära till Glaskogens naturreservat. Uppväxt utanför Falun. Har egen firma där jag jobbar med paleobotanik, en naturvetenskaplig analysmetod inom arkeologisk forskning.
Längtar ut på äventyr men också efter frid och lugn i naturen.

Användarnamn: äventyrssugen

Intressen: Fågelskådning, Expeditioner, Vandring, Långfärdsskridsko, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Hälsa, träning, skriva

Tjikko och Rödolle

Utanför bilrutan på parkeringen vid Naturum Fulufjället vräker blötsnö och regn ner. Det är som vanligt så fort jag närmar mig fjällen. Hemma lyste solen och vårvärmen hade sent omsider kommit igång.

Förvånansvärt mycket snö ligger kvar på sluttningarna precis som i resten av fjällkedjan denna vår. Det klafsar om kängorna när jag kliver iväg längs leden och vädret blir bara värre och värre Det känns en aning dystert. Första natten tillbringas därför i en rastkoja strax nedanför skogsgränsen.

En järv har smugit sig runt stugan och lämnat stora breda tassavtryck i nysnön under de tidiga morgontimmarna. Vädret är lite bättre. Under dagen rör jag mig i sakta mak norrut och håller mig i gränslandet mellan skog och fjäll, bland smala höghöjdsgranar och vackra, vridna torrfuror med tussar av starkt lysande varglav. Det växlar snabbt fram och tillbaka mellan sol och snöbyar. Snöskorna kommer väl till pass.

Två mål har jag med turen, det ena att få sova en natt bredvid en gran. En väldigt speciell gran. Och efter en del letande finner jag den. Old Tjikko, världens äldsta kända levande träd. (Mer om träds ålder i slutet) Tjikko som har stått här på samma plats i svindlande 9 550 år. Att möta en så gammal varelse ger lite perspektiv åt den pågående femtioårskrisen. Kanske kan jag få ta del av den gamles samlade visdom om jag ger vårt möte lite tid.

Old Tjikko - Världens äldsta träd

Mycket tidigt morgonen efter lämnar jag sovsäcksvärmen och belönas med ett fantastiskt ljus över det omgivande landskapet. Dimmorna kryper fram genom de flacka dalgångarna nedanför och himlen genomgår sakta färgbyten som omfattar hela spektrumet. Solen går upp över Tjikko för minst 3 480 000:e gången. Fick jag då ta del av någon visdom? Ja, det skulle väl vara det att gamla gubbar som går och lägger sig i en grop i snön inte ska tro att de känner sig pigga och fräscha när de vaknar på morgonen därpå.

Mål två med turen är att få återse lavskrikorna. Det är många år sen som jag mötte dem så nästa dag tillbringas lite längre ner i gammelgranskogen, bland lavar och grova träd. Om jag fick leta efter Old Tjikko så var det mer som att lavskrikorna letade upp mig. Plötsligt hörs en lågmäld vissling och när jag vänder mig om så sitter de där, nyfiket tittande. Oskygga, nyfikna och ständigt sugna på korv. Det dröjer inte länge förrän de kommer fram och nappar korvbitar ur handen. De är fantastiskt vackra med sina nyanser i rostrött och grått. Samma färger som torrfurorna vilka de lever bland. Det är svårt att tänka sig att man förr kunde tro att lavskrikan varslade om olycka.

Efter en stund skiljs vi åt och jag fortsätter nöjd tillbaka mot Naturum genom den vresiga, vackra, glesa gammelskogen. Det blev ingen lång tur den här gången men den gav mersmak och jag har så smått börjat planera för en vända till, i vårvinter, till ett liknande område.

Något om åder på träd.

Det där med träd och ålder är inte helt enkelt. Alla träd dör inifrån allteftersom de växer. Egentligen är det bara de allra yttersta årsringarna som består av levande vävnad. Så inte ens en gammal grov ”1000-årsek” har levande vävnad som är mer än några år gammal. Nya årsringar anläggs ytterst och gamla dör innanför. Om inte människan eller någon annan katastrof drabbar, når de flesta träd till slut en storlek och grovlek där de blir för otympligt stora för att klara försörjning och andra funktioner och då bryts de ner och dör. För Tjikkos och liknande fjällgranars del är det snön som har pressat ner grenar mot marken så att dessa med ojämna mellanrum kunnat slå rot och på det sättet har trädet föryngrat sig självt gång på gång genom århundraden och årtusenden. Under Old Tjikko har forskarna försiktigt grävt fram trärester som kolfjortondaterats till 9 550 år. Man har hittat fler mycket gamla granar i fjällkedjan men Tjikko är än så länge den äldsta som daterats.

Skulle man alltså (Gud förbjude) såga av Tjikko och räkna årsringarna skulle man bli grymt besviken. Men faktum är att det är samma genetiska individ som stått där i nästan 10 000 år. Det är minst 9 550 år sen Tjikko var ett litet frö som virvlade runt på uppvindarna, landade i den magra förnan på Fulufjällets sida och sen dess stått och självföryngrat sig genom att grenar har slagit rot. Morgon efter morgon, natt efter natt i år efter år.

2016-01-04 19:37   OBD
Trevlig och intressant läsning. Mycket fina bilder!
Har vandrat några dagar i Fulufjällets Nationalpark. Men det var för många år sedan och då hade inte Old Tjikko upptäckts. Naturrum existerade inte.
Jag kanske skulle åka dit igen.

Svar 2016-01-05 15:29   äventyrssugen
Tack. Jag tyckte under en period att Fulufjäll verkade lite futtigt. Men har omvärderat det. Jag hoppas återvända fler gånger. Framförallt för gränslandet skog-fjäll som är speciellt här eftersom granen går så högt upp.

2016-01-05 13:30   scandiaca
Den granen såg inte mycket ut för världen! Självföryngring, man blir lite avundsjuk.

Svar 2016-01-05 15:27   äventyrssugen
Nej, den ser lite spetig ut. Men det är ganska mäktigt att stå där på fjällsidan omgiven av alla dessa små granspetor och inse att det troligen är flertusenåringar de flesta av dem. Självföryngring - ja lite stamceller och lite näringslösning så är vi nog snart där;-)

2016-01-05 13:57   fowwe
Fint möte med lavskrikan, vackra porträtt! Och det där trädet ger ju inspiration till att tro att man kan hålla igång några år till. Dina fakta om träd var intressant och får mig att undra. Träd har ju näringstransport inne i stammen, vet du ungefär hur stor del av årsringarna som är inblandade i den?

Svar 2016-01-05 15:24   äventyrssugen
Tack. Det stämmer att en stor del av näringstransporten sker i stammen. Vad jag vet så sker all transport "uppåt" inne i veden medan transport av ämnen "nedåt" sker i ett tunt lager mellan ved och bark. Transporten "uppåt" sker i död vävnad och är passiv. Det är kapillärkraft, osmos och diffusion som driver vatten och närsalter uppåt och utåt genom de långsmala cellerna. I många trädslag sätter de inre årsringarna igen med hartsämnen allteftersom, hos andra ruttnar de bort och trädet blir mer eller mindre ihåligt. Hur stor del av stammen som är inblandad i "uppåttransporten" varierar nog kraftigt. All transport nedåt av socker mm sker alltså utanför själva veden. Så finns det en viss transport som sker radiellt i stammen, främst av hartsämnen och den sker i de s.k. märgstrålarna (som syns tydligt på tex ek och bok) Vet inte om detta blev så mycket klarare :-)

2016-01-06 15:18   Håkan Friberg
Nu är ett besök till Fulufjäll och dess Naturum ett givet mål. Livskamraten kände faktiskt till Tjikko. Hon har varit med på forskningsresor med uppgift att leta reda på rödlistade arter i de få urskogar som finns kvar och har då bland annat träffat på medarbetare på Naturum.

Svar 2016-01-07 09:38   äventyrssugen
Jag trodde du hade avverkat Fulufjäll för länge sen men du kanske alltid har åkt förbi.

2016-01-07 12:00   thegedd
Skön liten tur med fina upplevelser. Särskilt intressant med Old Tjikko...kanske ett besök framöver:-)

2016-01-10 15:26   Skogstoka
Roligt skrivet och fina foton! Är det svårt att hitta till gamle Tjikko?

Svar 2016-01-11 08:41   äventyrssugen
Tack Ulrika. Tjikkos exakta växtplats ska väl inte spridas på nätet kanske. Man vet inte vad folk får för sig. Men jag antar att om du besöker Naturum medan de har öppet så får du beskrivning av de som jobbar där. Det är ett par timmars vandring från bil och med beskrivning knappast svårt att hitta. Själv hade jag uppgifter från "kontakter" om ungefärligt läge och sen tog jag hjälp av bilder för att känna igen trädet. När man kom fram fanns en minimal inhägnad gjord av ett litet lågt rep alldeles runt granen, bara så man inte skulle ge sig på att klättra upp i den, så det var inget att tveka på.

Svar 2016-01-11 20:18   Skogstoka
Du har förstås rätt i att det finns tokiga folk som förstör. Klokt av dig att tänka på det men tråkigt att det ska behöva vara så.
Tycker att det verkar mysigt att få sova bredvid den gamle som måste ha varit en av de första efter inlandsisen att slå rot. Mäktigt!

2016-01-26 16:01   ulindh
Väldigt fina bilder och intressant läsning. Häftigt att få se järvspår också.

Svar 2016-01-27 14:15   äventyrssugen
Tack Ulrika. Ja det var lite häftigt, den hade passerat ca 30 meter från där jag låg och sov.

2016-04-27 19:37   lorentzdotter
Underbart få följa med dig på denna turen du gjorde. Vilken dramatik med ett så stort djur där du tältade.
Så tungt att vandra i denna blöta snö.
Trädet måste gett dig kraft som du längtat efter hoppas jag.
Lavskrikan är en liten vacker fågel.
tack för alla fin bilder du delar med dig.
Ha nu fin vår för kanske den kommer.
Hagel i dag i Skåne.
Gun-Inger

Besök från yttre rymden?

Plötsligt står de där. Som diaboliska urtidsdjur från havens djup, som hominider från  avlägsna intergalaktiska värdar. Eller som varelser ur Dantes värsta mardrömmar.

En kort utsikt från kajaken.

Fredag förmiddag. Jag stänger av radion. Inte ens jag orkar höra mer elände nu. Borstar första snön av bilen och baxar upp kajaken. Längs med grusvägen har en räv sprungit före och lämnat en snirklig spårlöpa. Snön gnistrar på träden. Det är helt stilla vid sjön.

En orre kuttrar förnöjsamt på en av holmarna och jag låter paddeln vila och glider sakta in mot den. Orren låter mig komma ganska nära innan den bestämmer sig för att jag är för närgången och därför ger sig iväg över till närmaste grannö. Det blir te och macka sittande i kajaken, det är så kallt om fötterna att kliva i och ur.

Att ta till sig ett landskap.

Vissa landskap har man inom sig, de är som delar av ens själ och identitet. Kulturlandskapet, stadslandskapet, granskogslandskapet eller myrlandskapet. Man känner sig helt enkelt som hemma i vissa landskap.