Insikter från mina utsikter.

Bor med familjen (tre barn) på landet en mil söder om Glava i västra Värmland. Har nära till Glaskogens naturreservat. Uppväxt utanför Falun. Har egen firma där jag jobbar med paleobotanik, en naturvetenskaplig analysmetod inom arkeologisk forskning.
Längtar ut på äventyr men också efter frid och lugn i naturen.

Användarnamn: äventyrssugen

Intressen: Fågelskådning, Expeditioner, Vandring, Långfärdsskridsko, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Hälsa, träning, skriva

Inte bangar man X 3

Det är lördag eftermiddag och termometern visar -9 grader utanför fönstret. Enstaka snöflingor yr i nordanvinden. Det känns inte precis som jag tänkte mig när jag bokade in en övernattning i vindskydd för några veckor sedan. Då hade familjen varit ute en eftermiddag och grillat korv vid en liten tjärn, solen sken in fint över skogen och det var ljuvligt i luften. Då kändes det grymt att åka hem och hade jag bara haft grejor med mig hade jag gärna stannat kvar och njutit av kvällen i skenet från brasan.

Före Kropp och Corax

Inte visste jag, när jag satt på mitt rum och planerade, att jag skulle få sådana efterföljare som Göran Kropp och Janne Corax som senare skulle komma att cykla världen runt och bestiga höga berg.

Men nu gällde det Ryska gränsen öster om Ivalo. Jag stoppade i mig några Ahlgrens bilar till. Från de små, plastiga högtalarna i min bandspelare skrålade nya skivan ”The Number of the Beast” av Iron Maiden medans jag i kartboken med pekfingret följde riksväg 4 genom norra Finland. Det var ett par veckor kvar till studenten (som jag inte var ett dugg intresserad av) och jag planerade för min första riktiga expedition. Att ta mig med cykel upp genom Sverige(från Falun), genom Finland och fram till Ryska gränsen. Varför just Ryska gränsen kan man fråga sig i efterhand men det var fortfarande ”kalla krigets dagar” och Ryska gränsen lät i mina öron ganska långt bort och kanske lite lockande farligt. Sen skulle jag trampa tillbaka men hålla mig längre in i landet, närmare fjällkedjan på vägen hemåt.

Hej då Skogen

Ja det här blir ett lite sorgligt inlägg. I dag börjar de avverka skogen som jag dagligen har gått i de senast 20 åren. Inte allt men en stor bit. När vi flyttade hit så fanns det fantastiskt mycket fin skog runt om och många fina stigar att gå. Så, för ca 10 år sedan högg de en rejäl bit av den. Stigarna som vi gått, kantarellställena, dunklet mellan de stora stammarna där en lite bäck bildade ett flera meter högt vattenfall nedför en klipphäll. Allt försvann på några dagar. Jag har i omgångar försökt att röja upp stigarna igen men förgäves. Rishögar, markberedning, hjulspår, sly och granplantage gör det närmast oframkomligt.

Och nu är det alltså dags igen. En ny stor bit av närskogen kommer att utplånas. Stigarna, svampställena, rymden under grentaket, det lilla kärret, stortallarna och den ljusgröna mattan med harsyra.

Svarta Gloet

De som har läst böckerna om mumintrollen minns kanske ”Svarta Gloet”, ett mystiskt vattenhål på ön i ”Pappan och havet”.

För mig och min familj är Svarta Gloet en branddamm som ligger på andra sidan åkern, nere vid bäcken. Den är från början anlagd för att brandbilarna vid behov ska kunna fylla på med vatten där. Den är nog inte mer än 10 X 15 meter och alltid grumlig. Hur djup den är har jag aldrig kommit underfund med. Eftersom Svarta Gloet ligger dold av högt gräs och sly tänker man sällan på den, utom vid två tillfällen per år. Dels på våren då grodorna har en fullständig orgie där och producerar mängder av stora knottriga romklumpar som alltid påminner mig om barndomens sagogrynssoppa. Dels sent i november då Gloet fryser veckor innan alla andra vattendrag häromkring och det bildas en minimal men efterlängtad skridskois. Knottrig även den och full med infrysta blad. Här har åtskilliga barnrumpor dunsat i isen och även några vuxenrumpor om sanningen ska fram.