Coverboots

Hej,

Vill bara informera stt Lundhags Coverboots har utgått ur deras sortiment. På en förfrågan fick jag följande svar: "Coverboots har utgått ur sortimentet, vi har kvar av stl S (35-37) och XXL (46-47)."

För mig, och andra som gillar coverboots, gäller det alltså att vara rädd om det man har.
Kanske finns det motsvarande produkt hos någon annan tillverkare/leverantör. Jag har inte undersökt det.

/ Bertil
 
Suck..

Varför är jag inte förvånad.. Bara för att Stureplans-bratsen inte använder Coverboots.. Så less på tillverkare som överger sina gammla grundkoncept för hippa, pastellfärgade after-ski kläder till ockerpriser. Fattas bara att dom slutar tillverka skalkängor också. Grrrrrrrrrrr!!
 
Varför...

...drar ni inte åt regnbyxor/chaps runt kängorna med dubbla remmar (elastiska) med kardborre. En nere vid byxslut och en högre upp vid vad??? Coverboots är en i mina ögon totalt oviktig produkt som endast lägger extra vikt till packningen.

Jag har kört den här lösningen i 30 år ungefär(fick lära mig det av min morfar) och aldrig(nåja...i stort sett aldrig) blivit blöt vid vadning...

Kräver förstås 2 saker:

1. Kängor med halvlångt/långt skaft/stövlar
2. Hyfsat täta regnbyxor/chaps-holkar(vattentrycket tätar dock mindre hål utan problem.

Något som för mig är en ännu större gåta är de fjällvandrare som man ser som snörar av sig sina korta (lol) vandrarkängor, klär av sig alla kläder på underkroppen, tar på sig sandaler/gymnastikskor(lolx2) och huttrande vadar över jokken...
 
Re: Varför...

Kamvandraren; sa:
...drar ni inte åt regnbyxor/chaps runt kängorna med dubbla remmar (elastiska) med kardborre. En nere vid byxslut och en högre upp vid vad??? Coverboots är en i mina ögon totalt oviktig produkt som endast lägger extra vikt till packningen.

Jag har kört den här lösningen i 30 år ungefär(fick lära mig det av min morfar) och aldrig(nåja...i stort sett aldrig) blivit blöt vid vadning...

Kräver förstås 2 saker:

1. Kängor med halvlångt/långt skaft/stövlar
2. Hyfsat täta regnbyxor/chaps-holkar(vattentrycket tätar dock mindre hål utan problem.

Något som för mig är en ännu större gåta är de fjällvandrare som man ser som snörar av sig sina korta (lol) vandrarkängor, klär av sig alla kläder på underkroppen, tar på sig sandaler/gymnastikskor(lolx2) och huttrande vadar över jokken...
Använder mig också av "Kamvandrarens" teknik vid vadning....det gäller bara att ha rätt sorts byxor på sig vid tillfället,sen är det inga som helst problem.Sen kan jag tillägga att mina erfarenheter av Lundhags Coverboots inte är dom bästa precis..har köpt två par (till mig själv och en broder) båda paren gick det hål på trots att vi var jäkligt försiktiga och i stort sätt bara använde dom vid vadtillfället.Kommer inte att sakna dom alls!/europa12
 
Fördelen med denna teknik (som inte alls är "min" utan som används av många fjällrävar) är att den är:

1. Viktbesparande(bort med sandaler/gymnastikskor ur packningen alt. coverboots)
2. Tidsbesparande vid vadet(4 remmar med kardborrelåsning-klart!)
3. Säkerheten ökar eftersom man inte behöver frysa(gäller endast de "toffelvadande")
 
Kamvandraren; sa:
Fördelen med denna teknik (som inte alls är "min" utan som används av många fjällrävar) är att den är:

1. Viktbesparande(bort med sandaler/gymnastikskor ur packningen alt. coverboots)
2. Tidsbesparande vid vadet(4 remmar med kardborrelåsning-klart!)
3. Säkerheten ökar eftersom man inte behöver frysa(gäller endast de "toffelvadande")

Hej,
Jag har provat dena metod. Jag skulle vara lycklig om den hade fungerat för mig. Jag vet inte varför, men jag har inte lyckats få tätt nere vid kängorna, vilket resulterat i blöta kängor, strumpor och fötter.
Kan det bero på kängorna, Meindl Island Pro, eller är det "skit bakom spakarna", d.v.s. kan jag inte dra åt remmarna tillräckligt? Jag har i och för sig bara provat med ett par vanliga spännremmar, men det borde väl funka. Jag ska prova igen med 4 remmar.
Jag vill främst spara på antalet prylar, inklusive kläder, och därmed även vikt.
Tid har jag i regel gott om när jag vandrar.
/ Bertil
 
Två tips...

...om du har problem med att få tätt:

1 använd alltid 4 remmar, två per ben och se till att dom är lite elastiska dvs inte vanliga nylonremmar, mer brett elastiskt gummiband. Morsan sydde mina för 10 år sen, håller nog en säsong till.

2. Känner inte till dina kängor men ett alternativ som jag själv använder är att jag har en bit neopren ca 4-5 cm bred med kardborre som jag fäster runt kängorna längst ner. Den nedre remmen sitter alltid åtdragen runt chaps eller regnbyxor. Vid svårare, längre vad spänner jag runt den övre som backup om det skulle börja läcka lite, Neoprenremsan runt kängan gör att det sluter tätt mellan regnbyxa/neopren/känga.
 
Re: Suck..

Nordbjörn; sa:
Varför är jag inte förvånad.. Bara för att Stureplans-bratsen inte använder Coverboots.. Så less på tillverkare som överger sina gammla grundkoncept för hippa, pastellfärgade after-ski kläder till ockerpriser. Fattas bara att dom slutar tillverka skalkängor också. Grrrrrrrrrrr!!

varför slutade Nokia med gummistövlar och började sälja mobiler!!? det handlar om att överleva... man kan inte alltid leva på det man alltid haft i sortimentet. "managing innovation", skriven av Tidd/Bessant tar upp detta ämne. läste en kurs om detta förra året och förstår Lundhags och andra leverantörer och deras val att inte hålla på med välgörenhet, kanske hade det gått i en bättre värld... men inte i den vi lever i
 
Re: Två tips...

Kamvandraren; sa:
...om du har problem med att få tätt:

1 använd alltid 4 remmar, två per ben och se till att dom är lite elastiska dvs inte vanliga nylonremmar, mer brett elastiskt gummiband. Morsan sydde mina för 10 år sen, håller nog en säsong till.

2. Känner inte till dina kängor men ett alternativ som jag själv använder är att jag har en bit neopren ca 4-5 cm bred med kardborre som jag fäster runt kängorna längst ner. Den nedre remmen sitter alltid åtdragen runt chaps eller regnbyxor. Vid svårare, längre vad spänner jag runt den övre som backup om det skulle börja läcka lite, Neoprenremsan runt kängan gör att det sluter tätt mellan regnbyxa/neopren/känga.

Tack för de tipsen! Måste prova.
/ Bertil
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap160620 Coverboots Kläder 11
matala-0 coverboots? Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.