Skillnaden på Lundhags V8 och V12

Hej
Jag slog precis till på en Lundhags V8 75L på xxl.se

När jag sedan gick in på lundhags.se så hittar jag inte V8:an så jag antar att den har utgått ur sortimentet och började titta på V12:an istället.
Jag har febrilt letat runt på nätet efter skillnader mellan dessa modeller och det enda jag hittar är att det är fasta fickor på avbärarbältet på V12:an och en löstagbar ficka på V8:an. Någon som vet vad som skiljer dom åt förutom det? Priset var ju väldigt förmånligt hos xxl så frågan är vad jag får för en tusenlapp extra för att slå till på en V12?

/Fredrik
 
Hej
Jag slog precis till på en Lundhags V8 75L på xxl.se

När jag sedan gick in på lundhags.se så hittar jag inte V8:an så jag antar att den har utgått ur sortimentet och började titta på V12:an istället.
Jag har febrilt letat runt på nätet efter skillnader mellan dessa modeller och det enda jag hittar är att det är fasta fickor på avbärarbältet på V12:an och en löstagbar ficka på V8:an. Någon som vet vad som skiljer dom åt förutom det? Priset var ju väldigt förmånligt hos xxl så frågan är vad jag får för en tusenlapp extra för att slå till på en V12?

/Fredrik

Jag hade samma fundering tidigare i år.
Enligt Lundhags så har de tagit bort några justerremmar på säcken. Sen är axelremmarna inte rörliga på V12 som på V8. Rörramen är densamma. Alu skenan är ändrad. V8 har en enkel över ryggraden och V12 har två som är placerade som ett V på varje sida av ryggraden istället. Sen har dom justerat lite padding mot rygg och på axelremmarna. Den extra säcken på 10 liter måste köpas separat för V12. Den ingår på V8:an.
Jag vet inte vad som är bäst. Tror att dom är helt likvärdiga prestandamässigt. Höftbältets ficka ska vara bättre på V12 har jag läst.... det blev en V8 för mig med. Priset var avgörande. bärsystemet på V-serien kändes överlägset de andra jag provade.
/TOJ
 
Jag hade samma fundering tidigare i år.
Enligt Lundhags så har de tagit bort några justerremmar på säcken. Sen är axelremmarna inte rörliga på V12 som på V8. Rörramen är densamma. Alu skenan är ändrad. V8 har en enkel över ryggraden och V12 har två som är placerade som ett V på varje sida av ryggraden istället. Sen har dom justerat lite padding mot rygg och på axelremmarna. Den extra säcken på 10 liter måste köpas separat för V12. Den ingår på V8:an.
Jag vet inte vad som är bäst. Tror att dom är helt likvärdiga prestandamässigt. Höftbältets ficka ska vara bättre på V12 har jag läst.... det blev en V8 för mig med. Priset var avgörande. bärsystemet på V-serien kändes överlägset de andra jag provade.
/TOJ

De rörliga axelremmarna är IMHO det gjorde att jag valde V8:an när jag skaffade ryggsäck förra året. Undra varför de bestämde sig för att skrota den eminenta funktionsfinessen?
 
Jag hade samma fundering tidigare i år.
Enligt Lundhags så har de tagit bort några justerremmar på säcken. Sen är axelremmarna inte rörliga på V12 som på V8. Rörramen är densamma. Alu skenan är ändrad. V8 har en enkel över ryggraden och V12 har två som är placerade som ett V på varje sida av ryggraden istället. Sen har dom justerat lite padding mot rygg och på axelremmarna. Den extra säcken på 10 liter måste köpas separat för V12. Den ingår på V8:an.
Jag vet inte vad som är bäst. Tror att dom är helt likvärdiga prestandamässigt. Höftbältets ficka ska vara bättre på V12 har jag läst.... det blev en V8 för mig med. Priset var avgörande. bärsystemet på V-serien kändes överlägset de andra jag provade.
/TOJ

Då är det mer än bara fickorna som skiljer dom åt. Har provat sambons V8 60+10 Spirit och bärsystemet är riktigt skönt. Är de flytande axelremmarna lika sköna som de verkar när man testar de lite smått hemmavid? Blir spännande och se vilken version av säcken de levererar. På bilderna ser det ut som en V8 75 + 10 bortsett från daypacken .
 
Då är det mer än bara fickorna som skiljer dom åt. Har provat sambons V8 60+10 Spirit och bärsystemet är riktigt skönt. Är de flytande axelremmarna lika sköna som de verkar när man testar de lite smått hemmavid? Blir spännande och se vilken version av säcken de levererar. På bilderna ser det ut som en V8 75 + 10 bortsett från daypacken .

Jag kan intyga att de flytande axelremmarna är mycket sköna.
 
Själv har jag precis kommit hem från en 26 dagars vandring i Lappland, där jag hade en 75l V8 på ryggen.

Jag är allt annat än nöjd med ryggsäcken. Det värsta är nog att sömmen i ryggplattan sprack, vilket innebar att varken avbärarbälte eller avlastningsremmarna vid axlarna fungerade bra eftersom säcken aldrig satt fast på ryggen.

Det "flytande" systemet fick jag aldrig att fungera före eller efter att sömmen sprack. Det enda som systemet lyckades med var att skava ner sömmar på avbärarbältet. Sömmarna gick sedan sönder.

Jag kanske har haft otur, men en ryggsäck för 2500 borde hålla för en fjällvandring.
 
Själv har jag precis kommit hem från en 26 dagars vandring i Lappland, där jag hade en 75l V8 på ryggen.



Jag är allt annat än nöjd med ryggsäcken. Det värsta är nog att sömmen i ryggplattan sprack, vilket innebar att varken avbärarbälte eller avlastningsremmarna vid axlarna fungerade bra eftersom säcken aldrig satt fast på ryggen.



Det "flytande" systemet fick jag aldrig att fungera före eller efter att sömmen sprack. Det enda som systemet lyckades med var att skava ner sömmar på avbärarbältet. Sömmarna gick sedan sönder.



Jag kanske har haft otur, men en ryggsäck för 2500 borde hålla för en fjällvandring.


Kontakta Lundhags och beskriv vad som hänt med säcken. Låter som ett måndagsexemplar. Hur många kilo hade du i ryggan?

Har haft min både i samband med vandring i Skottland och vid Höga kusten och det utan att den gått sönder eller strulat.
 
Kontakta Lundhags och beskriv vad som hänt med säcken. Låter som ett måndagsexemplar. Hur många kilo hade du i ryggan?

Har haft min både i samband med vandring i Skottland och vid Höga kusten och det utan att den gått sönder eller strulat.

Vikten vid starttillfället var 33kg, något jag anser att en ramrygga borde klara av utan problem. Jag har skickat ryggsäcken till lundhags, så vi får väl se vad som sker. Lundhags brukar ha en bra kundservice, men vad hjälper det när man får tejpa ihop grejerna ute på fjället?
 
Nu har jag fått hem ryggsäcken. Den ser ut som en V8 75+10 men saknar flytande bärsystem, har en klenare dimension på aluminiumskenan vid ryggraden, saknar ett bärhandtag på sidan som vätter ut från kroppen samt att huvuddelen av remmarna är 20mm breda istället för 25mm. Nu har jag bara jämfört med sambons V8 60+10 Spirit men jag antar att den är likadan som V8 75+10.

Har granskat V12 75 lite mer och sett att den gröna väskans design skiljer sig åt mot övriga färger för samma väska. Har mejlat lundhags och frågat vilken bild som stämmer i verkligheten.

/Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
Millow Skillnaden mellan dam och herrsäckar? Transportera 6
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 5
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Tomtenils Nya axelremmar på ramsäcken - Blev det rätt? Transportera 2
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
Joell Konstigt blixtlås invändigt på Bergansryggsäck Transportera 11
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
Polar300 Alaska och Baltoro, dök upp på Tradera idag Transportera 0
lottizen Mäta volym på packningen Transportera 16
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
CFM Sätta midjerem på North face duffelväska Transportera 5
Swift Ryggsäck som handbagage på flyget Transportera 30
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
qy Aarn-säckar på XXL Transportera 4
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
såg Ryggsäck för tågluffa och vandring på samma gång Transportera 4
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
CimW Hur fästa tält på Nejd 65? Transportera 4
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
Henkster Kardborreband på Klättermusen Arvaker/Röskva? Transportera 5
avslutatmedlemskap160620 Tubkikare med på cykel Transportera 4
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
PeM Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter Transportera 11
FarmerJoe Sy på Toppstramare på ryggsäck. Transportera 0
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6
Nipon Funderingar på ny ryggsäck. Transportera 11
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Utvandraren Cykel på buss Transportera 5
sofiah Justera ryggen på en Matrix? Transportera 2
såg letar efter en toppmatad ryggsäck på hundra liter. Transportera 17
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
tsebring Veckotur - Tips på ryggsäck anpassad för kvinnor? Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.