Vandringsryggsäck för tjej/dam på 174 cm med breda höfter

Hej alla!

Har läst flertalet trådar här inför mitt köp av ny ryggsäck. Vi ska göra ett stort vandringsäventyr nästa sommar och jag behöver en bra ryggsäck då min förra gav mig en nervinklämning efter 2 dagar på skåneleden vilket resulterade i vingskapula hela hösten :(

I alla trådar jag läser om ryggsäckar för dam är dock att de flesta är korta, har korta ryggar osv.
Jag är 174 cm lång, (inte superlång men heller inte kort) Har en relativt lång rygg, eller iallafall normallång och ett par breda höfter. Reltivt timglasformad så betydligt smalare över axlar än runt mina höfter. Detta gör att jag aldrig lyckats hitta en ryggsäck jag kunnat dels spänna över bysten (bandet har alltid varit för kort) och ingen höftrem som suttiti runt bäckenet utan de har bara gått att spänna ovanför, vilket ger föga hjälp utan den remmen har mest legat där. Jag har mao burit det mesta på axlarna, vilket ju resulterade i nervinklämningen, inga konstigheter där...

Någon som har tips på märke, modeller osv? Jag bryr mig absolut inte om det är för dam eller herr men som sagt de jag haft förr har varit herr och de har inte gått runt mina höfter.

Tacksam för alla tips!
 
En äldre haglöfs alaska,skarja eller liknande med flyttbar/utbytbartt höftbälte så du kan reglera rygglängden. Om remmen över bröstet inte passar flytta upp den eller förläng den.
 
Osprey

Titta på Ospreys Xenit/Xena och Aether/Ariel säckar. De finns i rygglängderna S,M och L det går dessutom att finjustera justera rygglängden ungefär en decimeter inom varje storlek. Avbärarbältena är utbytbara så du kan en ryggsäck i medium med ett avbärarbälte i large och du kan kombinera en herrsäck med ett damavbärarbälte osv. Dock kan det hända att du får bråka lite med återförsäljarna innan de ger med sig att sälja en sån kombination.
 
Kolla Fjällräven Kajka!! Finns i såväl dam- som herrmodell. Grejen är att Du kan reglera dels höjden, alltså avståndet mellan avbärarbälte och axelremmar, men även reglera axelremmarnas läge i sida. Det borde innebära att den går att ställa in precis på det sätt som Du önskar. Frånsett detta.......är det en helt suverän ryggsäck för övrigt!!

Lycka till!

//L
 
Inte lätt att ge en specifik rekommendation då vi all är skapta olika och att olika säckar med beteckningen dam eller herr inte alltid passar bäst på just dessa personer. I vår familj använder min hustru en Lundhags V8 Sprit 60 (som väl närmast är en dammodell) och min dotter en Deuter Aircontact 55+10 (unisexmodell). Båda är kring 169cm långa och ganska "normalbyggda".

I ditt fall skulle jag rekommendera dig att ta dina mått (rygglängd, bredd över höft mm). Flera tillverkare ex Arcteryx, Osprey mfl har bra information på sina hemsidor hur man mäter rygglängd mm.
För att höftbältet skall sitta bekvämt bör det omfamna dig höftkam till höftkam + minst 10cm (vadderingen bör inte sluta bakom eller på höftkammen utan tydligt "omfamna" höftkammarna när du drar åt höftbältet för bekväm avlastning). Det är vanligt att höftbältets stoppning smalnar av mot midjeremmen på unisexmodeller vilket kan bli obekvämt för personer med mer utpräglade höftkammar, medan dammodeller ofta är mer avrundade. Vad som passar dig bäst måste du prova.

När du har dina mått, kolla mot tillverkarnas hemsidor och maila dem samt återförsäljare för info och rekommendation av säckar. Utifrån denna kortlista behöver du sedan prova dig fram.

Bra tillverkare är förutom de som angivits i svaren ovan Arcteryx, Norröna, Bergans, Deuter, Lundhags mfl. Samtliga har även dammodeller om det passar bättre.
 
(...) Bra tillverkare är förutom de som angivits i svaren ovan Arcteryx, Norröna, Bergans, Deuter, Lundhags mfl. Samtliga har även dammodeller om det passar bättre.
Jag plussar på med Mammut - generellt välgjorda, genomtänkta reglerbara bärsystem, specialformade damversioner av de flesta säckarna.
 
Jag har liknande kroppsbyggnad och har en Lundhags V8. Mycket bekväm. Har aldrig gillat de specifika dam- säckarna som ofta har mycket onödig vaddering enligt mig.
 
Jag har liknande kroppsbyggnad och har en Lundhags V8. Mycket bekväm. Har aldrig gillat de specifika dam- säckarna som ofta har mycket onödig vaddering enligt mig.

Förutom formen på höftbältet brukar största skillnaden mellan dam- resp herr modeller på ryggsäckar vara axelbandens form och skärning. Axelbanden på dammodellerna vikar oftast av snabbare mot armhålan/sidan medan herrsäckarnas axelband går mer rakt över bröstet.
Provning i verklighaten (med last i säcken) ger bästa svar på vilken modell som passar bäst för en enskild individ.
 
Testa Bergans Viking 2 Lady, testa även modellerna utan Lady tillägget, kan diffa åt båda hållena när det gäller perfekt passform.Dom här säckarna kan justeras väldigt mycket desutom.
 
Vi har en kvinnlig bekanting som tyckte höftbältena var för små, men den lokala sadelmakerskan fixade ett som passade perfekt. Ibland skall man lämna boxen.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Bubbish Vandringsryggsäck för mig (198cm) och hur många liter. Transportera 16
hijk vandringsryggsäck med innanpåliggande ram på flyget Transportera 5
Matthias87 Vandringsryggsäck 65-75 liter Transportera 39
Marilyn Bra vandringsryggsäck ( ca 65l) för framåtvinklat bäcken/kantiga höftben Transportera 5
strang3 Vandringsryggsäck med rullanordning Transportera 3
gegga moya Bästa avbärarbältet till vandringsryggsäck? Transportera 13
DraZ Hjälp med valet av ny vandringsryggsäck Transportera 16
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
zzeezz Dagsryggsäck för kort tjej Transportera 1
zipppan Bra ryggsäck för tjej? Transportera 6
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
mickere Ryggsäck till tjej/kvinna Transportera 23
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
Deltidseremiten Lätt ryggsäck för kort dam? 65-70 L Transportera 26
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6
Millow Skillnaden mellan dam och herrsäckar? Transportera 6
Picea Dam- och herryggsäck? Transportera 3
avslut1008 Lundhags V8 dam Transportera 0
Niklas Östergren MTB Merida Dakar 660 dam 21 vxl. Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.