Insikter från mina utsikter.

Bor med familjen (tre barn) på landet en mil söder om Glava i västra Värmland. Har nära till Glaskogens naturreservat. Uppväxt utanför Falun. Har egen firma där jag jobbar med paleobotanik, en naturvetenskaplig analysmetod inom arkeologisk forskning.
Längtar ut på äventyr men också efter frid och lugn i naturen.

Användarnamn: äventyrssugen

Intressen: Fågelskådning, Expeditioner, Vandring, Långfärdsskridsko, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Hälsa, träning, skriva

Den vackraste natur som finns

Usch vilket trist väder. Dimman hänger tjockt utanför fönstret för fjärde dagen i rad. Det är + 5 grader, alldeles för varmt för årstiden. Det är blött, klafsigt, lerigt, grått och trist. Men jag tar mig i kragen på eftermiddagen, släpar ut mig själv. Far en tur upp på skogen tillsammans med hunden och kameran. Går längs en grusväg, följer en stig och kommer fram till en liten tjärn. Då händer något. Ur allt det gråa träder plötsligt fram färger. Dämpade men ändå starka jordfärger. Jag dras mot dem, ut på sviktande tuvor. Det slurpar för varje kliv när jag drar upp kängorna ur mossan. Det är alldeles stilla i luften, inte ett ljud från omgivningen.

Förvandlingen är total. Från det gråa trista intetsägande befinner jag mig nu i en fantastisk färgpalett. Jag är helt såld på myrar och myrvatten.

Och jag känner att vad har Grand Canyon,

Victoriafallen,

Ama Dablam

och Ayers Rock

att sätta upp mot myrkanten på Anngårdstjärnen en eftermiddag i november Det här måste vara den vackraste natur som finns.

Det gäller bara att huka sig ner lite.

2011-11-20 19:15   OBD
Härligt!
"Den som kan glädja sig åt det lilla har mycket att vara glad för".

Svar 2011-11-21 08:44   äventyrssugen
Det gäller för det mesta i livet.

2011-11-20 19:45   brigas
Vilka fina färger,det är mycket som är vackert i dimman bara man verkligen tittar

Svar 2011-11-21 08:46   äventyrssugen
Ofta blir färgerna starkare. Man måste bara gå närmare. Och sen ska man öva sig på att SE, inte bara titta. Det är skillnad på det;-)

2011-11-20 21:01   Håkan Friberg
Jag kunde inte hålla med mer. I början av månaden gav jag mig ut på en 3-dagars vandring i Bergslagsnatur. (Artikel är på gång.) Med en gnutta ansträngning kan man faktiskt njuta av gråvädret.

Svar 2011-11-21 08:49   äventyrssugen
Det är många gånger den där bekvämlighetströskeln som man ska ta sig över. Ofta svårare för mindre turer än för större planerade projekt.

2011-11-21 15:37   thegedd
Inspirerande och mycket fina bilder. Borta bra men hemma......

Svar 2011-11-22 09:54   äventyrssugen
Tackar Jesper! Förstod att det skulle vara i din smak.

2011-11-22 14:51   Thomas Traneving
Vilka vackra höstbilder du lagt upp! Har varit på "tung kurs" i en vecka och blev riktigt glad och varm i hjärtat av bilderna /H

Svar 2011-11-22 20:00   äventyrssugen
Tack! Goa kommentarer blir man också glad av.

2011-11-23 13:47   BrittMarie
Jag är också förtjust i såna där små skogstjärnar, de ligger som mörka ögon iskogen, hemlighetsfulla o rogivande.

2011-11-28 09:41   seobserver
Vi som har fördelen av ett grönt land vilket skiftar med säsongerna året om. Lupp och kikare kan förändra mer än perspektiven.
Ludvig Rasmussen skrev en gång en liten bok Om vikten att se med ögonen och höra med öronen. Du är i gott sällskap och småsakerna gläder länge dem som ser pch återupptäcker dem. Tack för att du delar med dig av vardagsglädjen.

2014-10-15 09:40   lillo49
Vilka vackra foton.

Svar 2014-10-15 20:32   äventyrssugen
Tack Lotten. Kul att du hittade detta gamla blogginlägg. Det hade jag glömt själv. Men jag är fortfarande lika förtjust i myrarnas färger och stillhet.

2014-10-15 09:40   lillo49
Vilka vackra foton.

Tjikko och Rödolle

Utanför bilrutan på parkeringen vid Naturum Fulufjället vräker blötsnö och regn ner. Det är som vanligt så fort jag närmar mig fjällen. Hemma lyste solen och vårvärmen hade sent omsider kommit igång.

Förvånansvärt mycket snö ligger kvar på sluttningarna precis som i resten av fjällkedjan denna vår. Det klafsar om kängorna när jag kliver iväg längs leden och vädret blir bara värre och värre Det känns en aning dystert. Första natten tillbringas därför i en rastkoja strax nedanför skogsgränsen.

Besök från yttre rymden?

Plötsligt står de där. Som diaboliska urtidsdjur från havens djup, som hominider från  avlägsna intergalaktiska värdar. Eller som varelser ur Dantes värsta mardrömmar.

En kort utsikt från kajaken.

Fredag förmiddag. Jag stänger av radion. Inte ens jag orkar höra mer elände nu. Borstar första snön av bilen och baxar upp kajaken. Längs med grusvägen har en räv sprungit före och lämnat en snirklig spårlöpa. Snön gnistrar på träden. Det är helt stilla vid sjön.

En orre kuttrar förnöjsamt på en av holmarna och jag låter paddeln vila och glider sakta in mot den. Orren låter mig komma ganska nära innan den bestämmer sig för att jag är för närgången och därför ger sig iväg över till närmaste grannö. Det blir te och macka sittande i kajaken, det är så kallt om fötterna att kliva i och ur.