Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

22 maj Planering av resan

Hur tar man sig till Sulitjelma? Eftersom jag vill starta min fjällvandring i Sarek från ett ställe och avsluta det någon annanstans så har jag funderat på lite olika alternativ. Nu lutar det åt att starta i Sulitjelma och avsluta i Kebnats.

Så...hur tar man sig till Sulitjelma?

Efter lite eftersökning på utidan.se och på andra sidor kom jag fram till att det går att flyga till Bodö, därefter ta bussen till Fauske, byta till buss mot Sulitjelma. Väl framme i orten Sulitjelma är det apostlahästarna som gäller om man inte vill ta en taxi upp på fjället. Taxi...hmm, nä.

Bussbyte i Fauske verkar det bli om jag förstått det rätt.

I Bodö blir det att shoppa gas, då det inte är helt poppis att flyga med gas.

Det fina med den här resan är att det egentligen bara finns en tid att passa: När flyget till Bodö går. När jag väl börjar vandra är det andra tider som gäller för frukost, lunch och middag, vilka blir när det känns lagom. Finns inte mycket mer att säga om det. Jag behöver naturligtvis avverka mina kilometer om dagen, men de kan jag sprida ut under heeela dagen.

Jag kommer att avsluta vandringen i Saltoluokta fjällstation och ta båten över till Kebnats om allting går enligt plan.

Från Kebnats blir det buss...sedan troligen tåg någonstans ifrån, tillbaka till Stockholm.

Det är den officiella planen. Hur det blir beror på snöläge och vattenstånd i Sarek. Jag behöver ju kunna vada på ett säkert sätt...och eftersom våren är sen så kanske det är mer vatten än normalt i vattendragen i Sarek. Vad vet jag.

Elektronik...det funderar jag på. Kommer senare i bloggen.

2017-05-23 11:44   lorenzr
Hej!
Det går även tåg från Bodö till Fauske. När jag gjorde resan i fjol så avgick bussen till Sulitjelma nästan 10 minuter före tidtabellen från tågstationen! Jag missade därför bussen, men tack vare en stadsbusschaufför som plockade upp mig och ilkörde mig till busstationen (2 km från tågstationen) så hann jag ifatt bussen till Sulitelma ändå! Så var tidigt ute ;-)
Sedan gick jag faktiskt mot samma mål som du planerar, en fin tur du har framför dig!
Behöver du lite mer inspiration:
Ha en härlig vandring!
/Lorenz

2017-05-23 13:19   smux
Förutom att flyga så går det att åka tåg hela vägen till Fauske (och se Norge på längden), dessutom rätt billigt att åka tåg i Norge om du bokar via www.nsb.no
tar jag ett slumpmässigt datum, ex 20/7 Göteborg-Fauske finns priser från NOK 649:-.

Svar 2017-05-23 23:55   Thomas Lummi
Tåg är najs. Kanske det...ska kolla upp det.

2017-05-23 15:34   Småtärna
Kul att läsa din planering. Har själv drömmar om en tur likt din.
Den här snölägesrapporten kom visst igår.
/Cecilia

Svar 2017-05-23 23:57   Thomas Lummi
Tack för att du feedbackar lite. Jag hoppas jag inspirerar.

2017-05-23 19:01   Janneos
Ta tåget..
Gjorde liknande tur för många år sedan men startade i Suorva och gick västerut till Sulitelma. Tåg upp till Gällivare och buss till Suorvadammen. Sedan tåg ner från Fauske till Trondheim med nordlandsbanen och vidare via Storlien och hem.
Tågresan är halva nöjet ;-)

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.