Här finns vandringar jag gjort i Sverige. Jag bor i Stockholm och vandrar gärna i de svenska fjällen.

Jag älskar fjällen och försöker fjällvandra regelbundet. Mina fötter gillar obanat...pga Mortons neurom.

Användarnamn: Totteman

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Allt som tar tid och utmanar...

7 maj Vandringskängor

Stövlar eller kängor? Så brukar funderingen vara om man ska fjällvandra. Ibland så ploppar löparskor upp som ett alternativ. Jag skulle vilja säga att alla tre fungerar.

När jag började fjällvandra på 80-talet så var det stövlar som gällde. Jag hade Tretorn Sarek under många år. De har utvecklats en del med tiden och ser inte likadana ut nu som när jag vandrade med dem.

Då hade jag ett par tunnare strumpor närmast foten och ett par yllesockor utanpå det. Det fungerade väldigt bra. Stövelskaftet kunde jag vika ned så att det blev lite luftigare när man gick. Vet inte om det går med dagens Sarekstövlar.

När man kom fram till ett vad så fungerade det väldigt bra att ha Sarekstövlarna på sig. Det vara bara att dra på sig regnbyxorna utanpå stövlarna, vika byxorna omsorgsfullt längs med stövlarna, så att de låg tight mot stövlarna. Sedan en snörstump som knöts runt stövelskaftet.

Det fungerade väldigt bra vid de korta vaden. Vattnet smet inte in mellan stövel och insida av regnbyxor. Nåja, nog om det.

Jag har i år köpt ett par vandringskängor. Jag visste att jag ville ha ett par lättare kängor. Jag har läst en hel del tester på nätet och har funderat länge också. På Alewalds på Kungsgatan i Stockholm så testade jag ett par kängor och bestämde mig för ett par Salomon Quest Prime GTX.

De ännu fåtal tillfällen då jag använt kängorna har känts väldigt bra. Jag ville ha rymligare skor, så det blev lite större än mina vanliga skor. Då jag en egendiagnosticerad variant av Mortons syndrom i bägge fötterna så vill jag kunna få ordentlig plats med främre delen av fötterna, och kanske få plats med en pelottsula.

Jag tror att löparskorna, eller så lätta skor som möjligt, följer med på vandringen. Dessa tänkte jag ha när jag ska vada.

Jag inser att det är typ två månader kvar tills jag ska vandra. Tiden går fort när man har kul, och nu närmast blir det nog att testa tältet. Kanske natten mellan 12-13 maj. Ska prova köket på riktigt då också. Det blir spännande.

2017-05-14 08:59   fowwe
Det här med kombinationen regnbyxor+skodon vid vad har jag funderat en del på. Hörde en same säga att han oftast hade stövlar och tejpade sina byxor fast på skaften med silvertejp när han behövde göra jobb på fjället och ta sig över jokkar. Jag övergav dock stövlarna för många år sedan och har Lundhagare med relativt långa skaft. Men mina regnbyxor har blixtlås längst ner och då skulle jag tro att jag inte kan få det tätt mot skaftet även om jag drar åt med en rejäl rem.
Om man nu inte har dessa blixtlås ska det ju fungera. Men hur stora och tidsmässigt krävande vad klarar man av innan det börjar läcka in? I Sarek kan ju ett vad ibland ta flera minuter och det har hänt att det tagit en kvart eller en halvtimme innan jag hittat en väg över. Jag skulle gärna testa, men då måste jag investera i nya regnbyxor. Och det har jag hittills inte tyckt att testet varit värt ;-).

4 september – till foten av Tjahkelij

Jag vaknade tidigt, somnade om. När jag väl steg upp var det till en strålande fin dag. Solen sken och jag med. Så skönt att starta dagen i kalasväder.

Jag tog det lugnt och skulle snart äta frukost. Lutade mig mot Litnokstugan och hade det bra.

3 september – Rapadalen och Litnokstugan

Natten måste ha varit bra då jag vaknade något senare än vanligt. Dagens mål var att ta sig till Litnokstugan och spana efter djur längs vägen.

Jag fixade frukost och tog det lugnt.

2 september – Sareks älgar

Jag sov bra och vaknade utvilad. Nu ville jag gå mot Rapadalen och drog inte ut på frukosten för länge, utan packade ihop tältet när jag hade ätit klart. Det var gott om blåbär, så frukostgröten blev extra god.