Vad äter ni när ni är på tur?

Tänkte bara höra efter tips för vandring om man inte orkar göra en sats runekakor. Alltså snack när man går.

Det optimala måste väl vara snabba kohydrater, kanske lite långsamma, lite fett (då jag gärna tar av överflödet) och helst en del proteiner.

Själv har jag provat Corny muslibars vilka är goda och är ganska billiga.

Innehåll
444 kcal, P 6 % . K 69 % . F 16 %. Vilket borde vara en bra sammansättning.

Digestive med chocklad överdrag har ungefär samma sammansättning men med fett på 26 %. Det är ju ungefär som en chockladkaka och de är inte så goda tycker jag.

Vad finns det för alternativ? Finns det några bra energibars med mera proteiner typ för myskelbyggare som också inte kostar multum. Cornybars kostar sex spänn för 50 g.

Kexchoklad kunde vara ett alternativ:

energi 2150 kJ - 510 kcal
protein 10 g
kolhydrater 60 g
fett 26 g

Men det är för mycket fett.

Hmmmm.
 
Hälsokost

Det finns lite intressanta fruktkakor och sesamkex med glykosöverdrag på hälsokostaffärer som inte är allt för tokiga.
Men sen är väl den goda maten halva nöjet med att vara ute i naturen så den brukar jag inte vara snål med. Den begränsas bara av packvikten.

Ha det! /Jocke
 
crazy; sa:
Det optimala måste väl vara snabba kohydrater, kanske lite långsamma, lite fett (då jag gärna tar av överflödet) och helst en del proteiner.

En såpass lågintensiv aktivitet som vandring tror jag är mer betjänt av långsammare kolhydrater. Målet bör vara en jämn blodsockernivå. Så jag tror inte alltför sockriga saker är så bra, inte ens som mellanmål.

Jag tror inte heller du behöver vara rädd för fettet. Fett i matspjälkningssystemet uppfattas nog av kroppen som energi och används direkt om behov finnes. Alltså utan att läggas in i någon fettdepå först. Därmed är ju fett det energieffektivaste man kan bära.

Jag tror inte heller att man under mellanmålen behöver bekymra sig om proteintillskott. Hela västvärlden överkonsumerar ju proteiner. Det som inte kroppen använder går rakt igenom. Om du äter normala måltider mellan snacksen riskerar du inte proteinbrist under en vandring.

Vill du minska kroppens fettdepåer så måste du skapa ett totalt energiunderskott. Dvs när maten inte räcker för att fylla energibehovet, först då börjar kroppen använda depåerna och förbränna fett. Vilka depåer som prioriteras är genetiskt styrt, om jag förstått saker rätt. Därför blir t ex damer feta på andra ställen än herrar. Men det innebär också att man inte kan bli av med bilringar på magen genom att göra situps/crunches. Kroppen hämtar inte fettet lokalt på det sättet, utan tar någon prioriterad depå och släpper ut det fettet i blodet.

Det finns säkert någon som är bättre på de här grejorna än jag och kan fylla ut luckorna eller komplettera eller korrigera mig när det gäller näringsfysiologin.

Själv käkar jag russin, mjölkchoklad och hasselnötter som mellanmål. En näve en gång i timmen, plus en kåsa vatten. Som tur är gillar jag hasselnötter som är bland det energitätaste som finns.

Smaklig måltid

Jörgen
 
Hej!
Nu ær jag ingen nærings expert och kan inte vissa fram en massa næringsinnehåll på olika produkter. Men nær jag kjøper mat/bars så ser jag efter speciellt 2 saker:
1, det totala energi innehållet. det ær ingen mening(tycker jag) att se efter kolhydrater/fett. du brænner det ændå. sjælvklart skall det vara balans. sedan ær frågan om du skall upp høgt(øver 4000 meter)då har kroppen lite svårare att brænna kolhydrater och proteiner. men å andra sidan kan magen slå sig vrang av før konsentrerad fett. som sagt : balans
2, lite salt! saltet torkar ut kroppen. jag har inga problem och drikka 6-8 liter om dagen men några vænner av mig har. saltet torkar ut kroppen innefrån. inte bra! då ær det bættre att ha med salt så att man kan salta maten om man tycker att det smakar lite. På tur æter jag frukost och middag. jag brukar ha med mig torkad frukt och powerbars(gærna med musli eller liknande) som lunsj som intas hela dagen nær jag ær på væg.
lycka till.

robert
 
Håller helt med Jörgen J, du behöver inte stirra på några proteiner i det du ska knapra som ersättning för hemgjorda Runekakor. Om du däremot letar efter fullgod måltidsersättning måste du förstås inkludera proteiner, men annars är de bara ett onödigt dyrt (och tungt) sätt att bära energi.
På tur tycker jag att Digestive/likn kopior funkar bra, eftersom de både har en hel del fett (lågt tempo) och en blandning av snabba och långsamma kolhydrater. De är dessutom goda, innehåller inget vatten eller annat tungt och energifattigt, tål alla temperaturer mm och är lätta att packa. Svinbilliga, glömde jag det?
På tur är jag inte så toknoga med var jag äter, energin är det viktiga. Proteiner t ex brukar jag täcka dygnsbehovet med ffa frukost (välling) och middag (självtorkat).
 
gmg; sa:
2, lite salt! saltet torkar ut kroppen. jag har inga problem och drikka 6-8 liter om dagen men några vænner av mig har. saltet torkar ut kroppen innefrån. inte bra! då ær det bættre att ha med salt så att man kan salta maten om man tycker att det smakar lite.
Men, om man svettas när man går, vilket många av oss gör, så är det inte alls fel med kontinuerlig salttillförsel för att undvika elektrolytrubbningar. Särskilt om man tänker dricka 6-8 liter om dagen...
Blandad kost är naturligtvis basen, men på sommarvandingarna behöver i a f jag mer salt än annars.
 
Strykarräven; sa:
Håller helt med Jörgen J, du behöver inte stirra på några proteiner i det du ska knapra som ersättning för hemgjorda Runekakor. Om du däremot letar efter fullgod måltidsersättning måste du förstås inkludera proteiner, men annars är de bara ett onödigt dyrt (och tungt) sätt att bära energi.
På tur tycker jag att Digestive/likn kopior funkar bra, eftersom de både har en hel del fett (lågt tempo) och en blandning av snabba och långsamma kolhydrater. De är dessutom goda, innehåller inget vatten eller annat tungt och energifattigt, tål alla temperaturer mm och är lätta att packa. Svinbilliga, glömde jag det?
På tur är jag inte så toknoga med var jag äter, energin är det viktiga. Proteiner t ex brukar jag täcka dygnsbehovet med ffa frukost (välling) och middag (självtorkat).

Nu har jag ju skrivit att jag inte tycker om Diggestive. Dessutom vill jag ha ett extra proteintillskott.
 
crazy; sa:
Nu har jag ju skrivit att jag inte tycker om Diggestive. Dessutom vill jag ha ett extra proteintillskott.
Sorry för mitt tjat om de där kexen, tänkte att någon annan möjligen läste inläggen i tråden.

Törs man fråga vad du ska ha proteintillskottet till, och isf varför du måste inta proteinet i form av svindyra bars jämfört med, säg, hemtorkad köttfärs eller frystorkat? Styrketränar du mycket under fjällvandringarna?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
peter1959 Vadfanken äter ni ?????? Friluftsmat 41
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Avslutatmedlemskapx Äter du tillräckligt? Friluftsmat 73
humbug Vad äter ni? Friluftsmat 10
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.