Hur mycket äter man om dagen när man paddlar?

Jag och en vän tänkte paddla 5 dagar i sommar. Vi kommer att befinna oss i ödemarken, vilket innebär att vi måste ha all proviant med oss från start. (Förutsatt att vi inte äter av vad naturen har att erbjuda.) Eftersom jag aldrig gjort nåt liknande förr, så finns det massa frågetecken.

Hur mycket äter man på en dag? Alltså, blir man vrålhungrig av att paddla i en timme? Hur många måltider brukar man räkna med?

Vad äter man helst? Vill ha mat som väger lite, tar lite plats, ger mycket näring, och helst (om möjligt) inte kostar skjortan.

Vad har naturen att erbjuda i matväg i juli månad i Härjedalen?

Jag brukar käka ungefär som hemma.
DVs.

Frukost: kaffe och macka
Lunch: mackor, soppa, kaffe
middag: mat, kaffe, ibland chokldpudding eller liknande
kvällskaffe: kaffe, kex med marmelad

Om du ska paddla spelar det väl ingen större roll om maten tar lite plats?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ät ungefär som du borde göra en vanlig dag, med tre mål och bra mellanmål. Ät inte för snabba kolhydrater, så undviker du att blodsockret åker berg-och-dalbana och tar med sig humöret.
Se till att njut av käket!

3-4 miljoner kalorier per dag eller nåt sånt.
3 miljoner är vad vi svenskar äter i genomsnitt har jag läst.

Om man följer

Nordesjö; sa:
Ät ungefär som du borde göra en vanlig dag, med tre mål och bra mellanmål. Ät inte för snabba kolhydrater, så undviker du att blodsockret åker berg-och-dalbana och tar med sig humöret.

Andras råd rätt av blir det lätt fel. Jägarsnus gjorde många av oss till godisnakomaner som ett exempel. Frukt färsk och torkad med vatten till är vida bättre.
De flesta som prövar på friluftsliv dricker för att sitta stilla. Andas du mera och höjer ämnesomsättningen med fysiskt arbete, paddling/vandring, går det oxså åt mera vätska, vätskan som går åt heter vatten, vid hårt arbete upp till 4 liter/timme. Skjunker vätskenivån, kommer i ordning huvudvärk, törstkänslor, kramp och sen finito. Tankekraft och omdömmesförmåga försvinner länge före huvudvärkens inträdande... så drick ofta och rätt mycket. Blir det för mycket säger kroppen till länge före det stålar ur öronen...
Mitt enkla råd blir, väg vad ni äter hemma, addera 1/5 och en massa mera vatten och det kommer att bli utmärkt, glöm inte bort efterrätt och gott på kvällen...

Go tur

Om man följer

Nordesjö; sa:

Andras råd rätt av blir det lätt fel. Jägarsnus gjorde många av oss till godisnakomaner som ett exempel. Frukt färsk och torkad med vatten till är vida bättre.
De flesta som prövar på friluftsliv dricker för att sitta stilla. Andas du mera och höjer ämnesomsättningen med fysiskt arbete, paddling/vandring, går det oxså åt mera vätska, vätskan som går åt heter vatten, vid hårt arbete upp till 4 liter/timme. Skjunker vätskenivån, kommer i ordning huvudvärk, törstkänslor, kramp och sen finito. Tankekraft och omdömmesförmåga försvinner länge före huvudvärkens inträdande... så drick ofta och rätt mycket. Blir det för mycket säger kroppen till länge före det stålar ur öronen...
Mitt enkla råd blir, väg vad ni äter hemma, addera 1/5 och en massa mera vatten och det kommer att bli utmärkt, glöm inte bort efterrätt och gott på kvällen...

Go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips