Kajak som nybörjare i Bohuslän

Hej,
Jag och några kompisar har tänkt ta oss på en 3-dagars kajakpaddling i Bohuslän i slutet på juli. De flesta av oss har varit ute ett par gånger, även paddlat kanot några gånger men samtliga skulle definitivt beskrivas som nybörjare. Jag har under de senaste dagarna insett att jag inte har särskilt stora erfarenheter om någon skulle slå runt, vet också att ingen av de övriga har kunskap om detta.

Vi har kollat på lite olika alternativ längs med kusten (Orust, Tjörn och längre norr ut), dock såg jag även att Friluftsfrämjande i Ljungskile har uthyrning. Spontant tänker jag att det kanske är det bästa alternativet iom att det inte är nära öppet hav och om vi håller oss nära stranden så kanske bristen på kunskap i att göra en kamraträddning inte är en överhängande fara? Det finns ju förhållandevis mycket kobbar och skär i fjorden så det blir inte särskilt långt till land.

Hur ska man bedöma risken med kajak havs när företagen i princip hyr ut till vem som helst så länge man kan simma?

Har ni andra tips på bra ställen att paddla eller andra goda råd så tas dessa emot tacksamt!
 
Flytväst: Fantastiskt redskap för att rädda liv, inte lika fantastiskt att simma långa sträckor med.
Räddningen kan vara följande:
Kapsejsad person klättrar upp på fören av närmaste kajak. Saxa benen runt kajaken så orkar man hänga sig fast länge. Kajaken paddlas på detta sätt mot närmaste land.
Person tre jagar rätt på den förlista kajaken, om möjligt pumpar man ur sittbrunnen ( ta med handpump, finns ofta på kajakuthyrningen), knyter sedan en 5m lång lina i fören på den förlita kajaken och fäster den själv i midjan eller i kajaken strax bakom sittbrunnen och bogserar på så sätt in kajaken till land.

Så utöver kajaker är det bra om ni tar med 1-2 pumpar samt att varje person har ett rep på 5m. Båda sakerna skall vara tillgängliga på däcket så att man kommer åt utan att lossa på luckor eller kapell.

Ni kan på kvällarna öva kamraträddning. Kul tidsfördriv men är enl mig något som endast fungerar när man har övar tillräckligt och därför inte en lösning för nybörjare eller sällanpaddlare.
 
Flytväst: Fantastiskt redskap för att rädda liv, inte lika fantastiskt att simma långa sträckor med.
Räddningen kan vara följande:
Kapsejsad person klättrar upp på fören av närmaste kajak. Saxa benen runt kajaken så orkar man hänga sig fast länge. Kajaken paddlas på detta sätt mot närmaste land.
Person tre jagar rätt på den förlista kajaken, om möjligt pumpar man ur sittbrunnen ( ta med handpump, finns ofta på kajakuthyrningen), knyter sedan en 5m lång lina i fören på den förlita kajaken och fäster den själv i midjan eller i kajaken strax bakom sittbrunnen och bogserar på så sätt in kajaken till land.

Så utöver kajaker är det bra om ni tar med 1-2 pumpar samt att varje person har ett rep på 5m. Båda sakerna skall vara tillgängliga på däcket så att man kommer åt utan att lossa på luckor eller kapell.

Ni kan på kvällarna öva kamraträddning. Kul tidsfördriv men är enl mig något som endast fungerar när man har övar tillräckligt och därför inte en lösning för nybörjare eller sällanpaddlare.

Tack för input!

Såg en den bra inatruktionavideos på Youtube som jag tänkte att vi alla kan se några gånger inför turen. Även om vi kanske inte kan det helt korrekt så kanske något bra följer med som kan vara till hjälp.
 
Undvika risker är värdefullt dvs ha koll på var det kan bli besvärliga vågor och vind vid aktuellt väder och område samt låta den osäkraste deltagarens förmåga bestämma upplägg och när det är dags att vända. Vara uppmärksam på att det är svårt att bedöma förhållanden på andra sidan fjärden/ vattnet om man börjar i den skyddade änden.

Fina gyttriga områden finns t ex SV Koster och landnära syd Strömstad. Lycka till!

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Trasslig Paddlingstips Helgeland? Paddling allmänt 1
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
akka1488 kajak nybörjare Paddling allmänt 8
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
lovenature kajak-kurs för nybörjare? Paddling allmänt 4
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
paerp Kajak från Tahakayaks (Estland) till nybörjare Paddling allmänt 2
...Uffe... Kajak klubb i Sthlm för nybörjare Paddling allmänt 12
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
glanne Kajak nybörjare hjälppppppppppp. Paddling allmänt 5
Sportbil Var kan nybörjare prova kajak? Paddling allmänt 2
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
GUD köpa kajak som nybörjare Paddling allmänt 2
Kan två nybörjare hyra kajak och ge sig ut sälva i Grebbestads området? Paddling allmänt 0
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.