Paddla i stockholms skärgård som nybörjare

Hej!

Jag, min fru och vår dotter som är 12 år funderar på att paddla i stockholms skärgård nu i helgen (eller eventuellt i Norrtäljes skärgård). Vi har enbart testat på att paddla kajak en gång tidigare och har väldigt begränsad erfarenhet.

Finns det någon bra 2-3 dagars rutt i Stockholm alternativt Norrtälje för ett gäng nybörjare?

Vad bör man tänka på när man vill testa att paddla "på riktigt" för första gången?

Mvh Mattias
 
För >20 år sen när jag fortfarande bodde i Stockholm så tog jag med mig nybörjare till Fjärdlång. Man kunde bo på vandrarhemmet och öva med trevliga dagsturer eller paddla en flerdagstur i trygga vatten därifrån.

Förutom det goda rådet du redan fått, att hålla sig nära land, så vill jag också ge er det goda rådet att kapsejsa litegrann innan ni ger er ut. För att öva på hur det känns, hur man tar sig upp och hur man kan hjälpa varandra. Det är både nyttigt och ofta ganska roligt.
 
Paddla alltid väldigt nära land.
För >20 år sen när jag fortfarande bodde i Stockholm så tog jag med mig nybörjare till Fjärdlång. Man kunde bo på vandrarhemmet och öva med trevliga dagsturer eller paddla en flerdagstur i trygga vatten därifrån.

Förutom det goda rådet du redan fått, att hålla sig nära land, så vill jag också ge er det goda rådet att kapsejsa litegrann innan ni ger er ut. För att öva på hur det känns, hur man tar sig upp och hur man kan hjälpa varandra. Det är både nyttigt och ofta ganska roligt.
Nära land blir det definitivt 👍

Fjärdlång verkar trevligt 😊, paddlade ni dit eller tog ni båten dit och hyrde kajak på plats?

Jag testade faktiskt att kapsejsa när jag provpaddlade en kajak för att se hur jag skulle ta mig upp igen, var himla roligt 😊
 
Senast ändrad:
Det är relativt varmt i vattnet nu så ska man vara nybörjare så är det ett ganska bra tid. Kan var bra att bara hyra några inne i stan för att prova på att paddla ett par timmar för att få grepp om hur långt man kommer och hur det känns om det inte var nyligen ni provade på. Om inte annat för att se om det är något ni vill göra i 3 dagar.

Det är relativt enkelt om man är snäll mot sig själv, olyckor händer oftast när man är trött eller stressad med hårda dagsmål. Att öva på ett dopp innan man ger sig ut är en god idé. Det är bra att vara nära land men beroende på rutt brukar det bli några hopp mellan öarna. Bäst om de längre kan bli dag 2+ när ni är lite mer bekväma med er förmåga.

Tänk på att ha heltäckande kläder för solen som reflekteras i vattnet. Badtröja är optimalt men en långärmad tröja i funktionsmaterial fungerar med. Löpartajts eller shorts på benen är praktiskt. Keps med en skarf under för att täcka nacken. Sen en massa solkräm på näsan, snabba solbrillor osv. Cykelhandskar är funkis på händerna om man råkar ha sådana, billiga arbetshandskar är ok. Det är lätt att få blåsor och svårt att smörja med solkräm där man blir blöt.

Ha stenkoll på väderprognosen, det är väldigt tungt att paddla i motvind men även trist i hård sidvind och tänk på att vindriktningen kan vara lite lokal pga öar etc.

Vattenflaskor är funkis med 1.5l pet. Stora dunkar är svårare att stuva in. Packa inte i stora kollin och helst i kanotsäckar, har ni bara plastpåsar så lägg det som ska vara torrt överst då vatten gärna samlas mot skrovet men chansa inte med sovsäcken. Praktiskt med IKEA kasse mellan kajak och tält, bil etc.

Om ni paddlar in där det är riktigt grunt är det god chans att ni får vara ifred, där kommer inte övriga in.

Använder ni stenar för att slå upp tältet så lägg tillbaka dem efter er. Någon extra lina kan vara bra, speciellt om ni har tunneltält eller ryggås. Dubblar som torklina om inte annat.

Vikten är inte så petig så att unna sig en flaska rödvin eller något annat gott är inga problem. Ha det så kul!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ninakanin Paddla kanot i Stockholms skärgård Paddling allmänt 10
IdaE Paddla i Stockholms skärgård 7-11 juni Paddling allmänt 1
emn_95 Paddla i Stockholms skärgård Paddling allmänt 1
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.