Paddla kajak insjö/åar

Hej!

Söker tips på vackra kajakturer i insjöar och åar. Tänker oss något enligt nedan.

- Tre till fyra nätter i tält under mitten av juli.
- Är bra om vi kan proviantera någon eller ett par gånger under turen.
- Behöver kunna hyra kajaker.
- Söker blandning mellan insjö och åar
- Ostört. Helst inga offentliga grillplatser/campingplatser.

Tack på förhand!

/ Andreas och Ella

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sjöar och åar runt Rejmyre i Östergötland kanske kunde vara något? Där finns en fin blandning av sjö och å som dessutom går att kombinera på många olika sätt. Man kan till och med nästan paddla runt, där startpunkt och slutpunkt efter ett par dagar i olika sjöar och åar bara skiljer någon km så att man lätt kan gå tillbaka och hämta bilen. Det finns flera fina turförslag i boken Paddla i Östergötland.

Bra tips! Har du paddlat den själv och har tips på en kortare vända? Typ 3-4 övernattningar.

Nej, bara valda delar. Mellan Gemla - Torne, dvs Etapp 4 och 5. Tog två nätter. Varit en del kring Asasjön i norr samt kring Åsnen. Väl värt ett besök. Inga problem att hitta 3-4 nätter att göra av med.
Men de rastplatser utmed leden som jag stött på är väl underhållna men också till stora delar välbesökta. Vi hade med oss tält osv. och la oss på andra ställen. Visserligen var vi off season, men jag tror de största delen får ni vara ostörda. Kring Helgasjön och Åsnen är det båtliv och turister. Annars upplever jag området som lugnt gällande den biten.

Sjöar och åar runt Rejmyre i Östergötland kanske kunde vara något? Där finns en fin blandning av sjö och å som dessutom går att kombinera på många olika sätt. Man kan till och med nästan paddla runt, där startpunkt och slutpunkt efter ett par dagar i olika sjöar och åar bara skiljer någon km så att man lätt kan gå tillbaka och hämta bilen. Det finns flera fina turförslag i boken Paddla i Östergötland.

Rejmyre verkar vara riktigt fint, men frågan är om man kan proviantera någonstans längs vägen? Vara ute 3-4 dagar kräver nästan det skulle jag tro.

Nej, bara valda delar. Mellan Gemla - Torne, dvs Etapp 4 och 5. Tog två nätter. Varit en del kring Asasjön i norr samt kring Åsnen. Väl värt ett besök. Inga problem att hitta 3-4 nätter att göra av med.
Men de rastplatser utmed leden som jag stött på är väl underhållna men också till stora delar välbesökta. Vi hade med oss tält osv. och la oss på andra ställen. Visserligen var vi off season, men jag tror de största delen får ni vara ostörda. Kring Helgasjön och Åsnen är det båtliv och turister. Annars upplever jag området som lugnt gällande den biten.

Värt att notera är att en del områden kring Åsnen nu i vår (2018) blivit nationalpark och det kan ev begränsa tältmöjligheterna i området.

/Patrik

Värt att notera är att en del områden kring Åsnen nu i vår (2018) blivit nationalpark och det kan ev begränsa tältmöjligheterna i området.

/Patrik
Kommer nog inte påverka nämnvärt. Åsnen är redan idag full av naturreservat med tältförbud och massa fågelskyddsområden. Påverkas inte av nationalparken. Nationalparken omfattar ett område som redan är naturreservat med tältförbud. Däremot kan en nationalpark locka fler till området och de platser som är möjliga att campa på kommer vara befolkade i större utsträckning. Svårt att hitta bra platser utmed eller i Åsnen att tälta på redan idag. Särskilt inte om man vill ha lite strand.

Kommer nog inte påverka nämnvärt. Åsnen är redan idag full av naturreservat med tältförbud och massa fågelskyddsområden. Påverkas inte av nationalparken. Nationalparken omfattar ett område som redan är naturreservat med tältförbud. Däremot kan en nationalpark locka fler till området och de platser som är möjliga att campa på kommer vara befolkade i större utsträckning. Svårt att hitta bra platser utmed eller i Åsnen att tälta på redan idag. Särskilt inte om man vill ha lite strand.

Fel av mig. Blir visst större än jag trodde.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips