Vägval - paddla ut ur stockholm

Jag planerar en paddeltur hemifrån mig i upplands-bro - smygehuk.
Sitter nu och roar mig med att studera kartor och har en fundering kring vägvalet ut från Mälaren.

är det någon som har paddlat genom Södertälje? Vidare väster om Mörkö och passera Tullgarn och Trosa?
Det känns som att det skall vara väldigt mycket tung båttrafik genom Södertälje? Men det kanske går bra att smyga i någon kant?
Tar hemskt gärna emot tips och råd!
6BD91112-4DC5-4682-A6EF-EDD16D414D16.jpeg

Jag har inte paddlat ut genom Södertälje kanal men tagit mig den vägen med liten segelbåt och det är betydligt mindre båttrafik där än genom Stockholm och ut förbi Vaxholm eller Saltsjöbaden. Bara och paddla om vädret är någorlunda medgörligt. Lycka till på din paddeltur!

Väster om Mörkö är säkert också fint. Sörmlandskusten har mkt fina paddelstråk generellt.

Thure

Genom kanalen och slussen i Södertälje kanske inte är så kul. Har inte paddlat där själv, men däremot kring Mörkö en del förut. Inga problem med fartyg på ostsidan, och de få som kommer håller till i farleden. Västra sidan var väl kanske gemytligare och finare, men kanske inte havskänsla direkt. Pålsundet, Tullgarn och Trosa är fina. Åker man östra sidan kan man ta en fika vid skansundet och besöka Oaxen längre ner. Tältplatser finns ffa vid södra sidan av ön.

Jag paddlade den sträckan för första gången i somras och minns det som en trevlig etapp. Kanalen och slussningen var inga problem alls, man kan hålla sig åt sidan bara. Jag håller med om att Vaxholm känns betydligt stökigare att passera. Jag kan rekommendera ett strandhugg för att proviantera nybakat bröd hos Saltå kvarn. Möjligt att jag är bortskämd av att mest paddla i ytterskärgården, men jag tyckte det var väldigt ont om potentiella tältplatser mellan Södertälje och Tullgarn pga bebyggelse och all vass.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg