Strmbrgs paddeltur...

Jo, jag har varit ute och paddlat i tretton dagar.
Mol allena.
Startade från hemmahamnen i Ålsten (Bromma, Sthlm).
Paddlade norrut i riktning mot Jakobsberg/Kungsängen. Första övernattning på en ö några kilometer söder om Jakobsberg.
Fortsatte västerut, runt norra delen av Mälaröarna.
Andra övernattning på Björkö.
Dag tre över Södra Björkfjärden mot infarten till Södertälje. Lite bunkring i Södertälje och tillbaks någon kilometer till en liten udde, som ligger i inloppet till Södertälje. Ganska häftigt att tälta en meter från stranden och se stora lastbåtar passera förbi, kanske trettio meter från tältet!
Dag fyra ut genom Södertälje sluss och vidare till Brandalssund. Det är en stor udde med sandstrand, som ligger i en böj i farleden, strax norr om Mörkö.
Dag fem ner förbi Skanssundet och övernattning på Oaxen. Oaxen är en kalk-ö. Man har bedrivit kalkbrytning där till nån gång på femti- eller sextitalet. Det finns en krog på ön (med mycket seg servering.) Jag satt och väntade en halvtimme på att få beställa en pilsner:
"Har ni Guinnes?"
"Nä..."
"Nåt annat mörkt öl då?"
"Vi har Urquell..."
"Eh, jaha men den är ljus. Du kanske menar Murq-uell?.."
:)
Ytterligare en tre kvart väntade jag sedan på att få pröjsa. Lessnade, och lämnade en femtilapp på bordet och gick...
Här kan man tälta på en stor platå, som utgör en öppen vik norrut. Branta kalk-klinter, kanske sex-sju meter höga. Jag satte upp tältet ett par meter från branten.
Nästa dag söderut, längs Mörkös farledssida.
Nu börjar det bli ganska öppna vatten och den svaga vinden gav ändå ganska kraftig sjö. Jag siktade vattentornet i Trosa och satte kurs på sagda stad.
Övernattning på Trosa havsbad.
Returen gick över Tullgarns Slott, där jag stannade i två dagar.
Tillbaks mot Södertälje på insidan av Mörkö. Övernattade strax efter Mörköbron.
Nästa dag nådde jag Södertälje, och stannade på samma udde i kanalen som vid utresan.
Nästföljande övernattning blev hos Hemvärnet i Vällinge. Det satt ett gäng hemvärnsgubbar nere vid kajen, två militärtält var uppställda på ängen vid sjön:
"God dag, soldater!!"
"Eh, ja god dag, god dag..."
"Kan jag tälta här?"
"Eh, ja, jo, det är väl okay, är det väl..."
(Det är sting i soldaterna, numera, på nå' vis...)
Nästa anlöp blev Tappström på Ekerö. Lite bunkring och surr med gubbarna på den lokala puben.
Övernattning på en liten ö intill Lullehovsbron.
Nu var det bara någon timmes paddling för att nå hemmahamnen. Men vem vill komma hem när vädret är perfekt? Stannade därför ytterligare en natt, på en ö bara några hundra meter från Ålsten...

Strmbrg,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.