fiskeutrustning under paddeltur i Nord Norge?

Hej.

Ni som brukar fiska när ni är ute på paddeltur: vad tar ni med er för grejer? Spö eller annat? Jag är ingen storfiskare precis. Jag har ett teleskopspö som inte tar särskilt mycket plats i skutan men det kanske är för klent. Min förhoppning är att dra upp en torsk per dag eller några makrill. Fiskar ni mest från land eller vågar ni fiska från kajaken?

Tack på förhand!
 
Jag är ingen riktig fiskare heller och har dålig koll. Förra året tog jag med mig teleskopspö och en del olika drag. Jag fiskade som mest när jag var på Senja och där var det mkt Sej som var stor och väldigt lätt fiskat. I "Hamn på Senja" gjorde jag mitt personliga rekord med 4stycken stora Sej under 10min, det kändes som de hög på allt som landade i vattnet och jag vart nästan ledsen att behöver sluta fiska där men jag hade inte orkat äta mera den dagen :)
 
När i var i Helgeland förra året och paddlade runt hade en av oss ett litet spö, hugg varje kast - sej och makrill har jag för mig att det var vi fick från land, blev inte många kast men mycket fisk på kort tid.....så det räcker nog med att kasta ut vad sjutton som helst egentligen
En handdörj hade nog varit bra om man vill få nåt större.
 
Vet ikke hva det kalles på svensk, men bildet viser hva jeg bruker mest. :)
(http://padlemia.blogspot.no/2013/09/fisketur-pa-sundet.html)

Jeg har også brukt stang - det har fordelen at man bare får på én fisk i slengen, men jeg synes likevel at det var mer praktisk med en sånn flat dings man snurrer snøret opp på etterhvert. Trøblete i ustabil kajakk dersom man får fire store sei på samtidig da… Kanskje vurdere å fjerne en krok eller to. ;)
 

Bilagor

  • G0010387.jpg
    G0010387.jpg
    29.2 KB · Visningar: 990
Skall man få torsk istället för sej så måste man ha ganska tunga strömlinjeformade pilkar och skicka den dom riktigt fort - torsken ligger under och jagar på dom.
Så börjar det hugga sej med mera så gå djupare så får ni se - haha.
Blir ju dock lite bängel och ha en 10-20kg torsk i instabil sjöfarkost


En drag som är användbart för paddling är flytande vobbler - kanske inte nödvändigt i km djupa fjordar men annars på grundare ställen och sjöar
Flytvobblern flyter upp till ytan när man stannar - så den slipper sjunka ned och fastna
Abu har en variant som man kan ställa skeden mellan ytgående till djupgående.
 
Jag vet inte vilka möjligheter du har att förvara ett ca 9 fot spö (ca 140cm delat) i eller utanpå kanoten? Vill du komma åt torsken som normalt står på botten behöver du komma "igenom" stimmet av småsej som är ganska vanligt i nord norska vatten.
Lättast är att du fiskar från någon klippa och tar med dig ett relativt kraftigt kastspö + rulle som klarar att kasta pirkar kring 60g+. Har du lättare beten är sjunkhastigheten för liten och sejen tar betet på vägen ner.
Ute i fjordarna är vattendjupet ofta mycket stort och det kan vara svårt att hantera handdörjar etc från en kanot för bottenfiske på så stora djup Har du flax kanska du får på en Kveite (Hälleflundra) och då blir det åka av;)
 
Vanligt teleskopspö är helt ok - man kan tejpa ihop sektioner och få ett grövre båtspö och samtidigt ha ett kasta ifrån landspö.

Spö:
Kolla efter det , Ron Thomson har - vettig allroundlängd är 240 eller tom 270.

Rulle:
Sikta efter nån haspel i 30 klass för ungefär +500 spänn.

Lina , nylon 0.30 för insjö,kust , 0,35 eller mera kan vara att föredra vid kusten då man kör tyngre drag från båt.
Observera att man med en hyfsad haspel får två spolar - så du kan ha både och med.
Kastlängden skiljer mellan lintjocklek så kör man både kasta från land fiske och båtspömode så kan man ha 0,30 på en spole och 0.45 på andra.

Om man bara ska fiska från båt eller kajak så är ett kort spö med multirulle da shit.
Flätlina 0,30 eller så - helt stumt fast ni kör på 200m djupt

Smux:

Haha var ju en kille i Usa som fick en mindre haj från sin fiskekajak - tror det tog var två mil o drilla den.Den var inte jättestor men det var la nån 1,5-2 meters
Ungefär som att få den i Göteborg och den drog med han till Kungsbacka

En 100 kg hälleflundra(kveite) lär nog bjussa på en ganska bra resa med lätt liten båt..
 
tusen tack!

Jag lärde mig jättemycket på den här tråden. Det där med sjunk-hastighet var något helt nytt för mig.

Två frågor Troy; Rulle med 30 klass, vad innebär det? och så det där med flätlina kontra nylon. Kanske en dum fråga men det verkar som att många använder flätlina främst. När ska är den ena eller andra bäst?

Jag har under veckan kikat på delbara spön med beteskapacitet cirka 40-100gram. Min lokala fiskehandlare är nog trött på mig för jag har varit inne tre gånger denna veckan och ställt en massa nybörjarfrågor utan att handla :)

Min förhoppning är att hitta ett spö+rulle som går att använda till det mesta. Ett all-around-spö att kasta mestadels ifrån land. Det ska vara delbart a' minst tre sektioner. Jag vill gärna kunna använda det till vanliga insjödrag när jag rekreationsfiskar med sonen. Jag vet inte vilken viktklass jag ska lägga mig på. Resten tror jag att jag har koll på nu. Tack igen på förhand.
 
Från kajak

behövs inget spö. Har fiskat från kajak kring Lofoten. Torsk är som skrivits ovan ofta nära botten. Nära en inte alltför brant ö och på 10 - 20m djup kan det vara ide att försöka. Utrustning se bild

Thure
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    4.8 KB · Visningar: 620
Ja det ser ju tveklöst smidigast ut att fiska med så liten utrustning som din och Marleons. Sett i packviktsperpektiv.

Jag sprang faktiskt in på ICA i går kväll och köpte två feta Makrill i delikatessdisken... Grahamsmjöl, gräslök och salt...oslagbart!
 
Jag lärde mig jättemycket på den här tråden. Det där med sjunk-hastighet var något helt nytt för mig.

Två frågor Troy; Rulle med 30 klass, vad innebär det? och så det där med flätlina kontra nylon. Kanske en dum fråga men det verkar som att många använder flätlina främst. När ska är den ena eller andra bäst?

Jag har under veckan kikat på delbara spön med beteskapacitet cirka 40-100gram. Min lokala fiskehandlare är nog trött på mig för jag har varit inne tre gånger denna veckan och ställt en massa nybörjarfrågor utan att handla :)

Min förhoppning är att hitta ett spö+rulle som går att använda till det mesta. Ett all-around-spö att kasta mestadels ifrån land. Det ska vara delbart a' minst tre sektioner. Jag vill gärna kunna använda det till vanliga insjödrag när jag rekreationsfiskar med sonen. Jag vet inte vilken viktklass jag ska lägga mig på. Resten tror jag att jag har koll på nu. Tack igen på förhand.

Det är inte lätt att hitta bra flerdelade haspelspön. Jag har själv byggt många spön på klingor som jag beställt från USA, men oftast är de avsedda för Bassfiske och har lite för mycket toppaktion för vårt fiske.
Teleskopspön går helt bort för mig, då det är omöjligt att få till en bra ringsättning och aktion på dessa som avlastar klingan under belastning som det är tänkt. Största belastningen på klingan är mitt mellan två linringar, varför ringarna måste placeras efter klingans naturliga böjningslinje dvs tätare mot toppen (men nu är vi inne på överkurs).
Ett spö som kan fungera (på lättare sidan för tung kust fiske, men fungerar även för tyngre insjöfiske) är Berkley Twilight Travel 1004MH (10 ft=300cm, 4-del, upp till 55g). Kombinera det med en lite grövre haspelrulle (ex Shimano storlek 4000 eller ABU Cardnal storlek 40 eller 60) som klarar upp till ca 150mm 0,40 nylon lina. Välj helst en frambromsad haspelrulle då dessa har bättre slirbroms än bakbromsade rullar.
För att bottenpilka efter torsk från klippor på kusten rekommenderar jag vanlig nylon lina då bottennapp är vanliga. Nylonlina går oftast av strax över draget om du tvingas dra av den, medan flätlina kan gå av var som helst om du lyckas dra av den och inte måste kapa den med kniv. Flätlina har annars fördelar då den är helt stum, och man kan fiska med tunnare dimensioner vilket utnyttjas av de som havsfiskar från båt på stora (>100m) djup (både för att bättre känna fisken samt för att minska avdriften...men då talar vi också om grövre utrustning och betestyngder på flera hg).
Varför inte kolla om du hittar en lämplig haspelt rulle med två spolar, då tar du 0,40mm nylon för kustfisket och en tunnare flätlina för fiske efter ex gädda (glöm inte tafsen), havsöring mm.

Själv föredrar jag att använda multiplikatorrulle (ex ABU Ambassadeur 6000-7000 storlek) vid tungre kustfiske, men dessa rullar kräver mer rutin av sin användare. En bra haspelutrustning är lättare att lära sig hantera.

TROY GARNER:
Skumt, samma tankar i våra parallella inlägg ingår kväll. Tankeöverföring:cool:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
delfinen De finska paddlingsbanden under säsongen 2018 Paddling allmänt 0
mekare Kajak under 15 kg Paddling allmänt 14
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
friluftaren Underställ under torrdräkt? Paddling allmänt 46
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
manlan Underställ under våtdräkt Paddling allmänt 7
Mats Bengtsson Erfarenhetsbaserad klädsel under torrdräkt Paddling allmänt 13
North shore Repor under vattenlinjen Paddling allmänt 3
Iguanodon Kläder under torrdräkten ? Paddling allmänt 5
Zingo62a Hur ofta justeras skäddan under färd.... Paddling allmänt 20
Arbogot 2 kanotplatser sökes i Stockholm under V429-430 Paddling allmänt 0
R E Hur mycket har Ni paddlat under det gångna året? Paddling allmänt 14
31742 Flytväst på! Över eller under kläder. Paddling allmänt 2
Jag vill hyra din kajak under några sommarmånader... Paddling allmänt 0
mielo Sugen på att tävla även under vintern..? Paddling allmänt 0
kajakmannen Vattenkonsumption under en 3-4 dagars tur???? Paddling allmänt 3
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
Kanii Paddeltur som går genom Ryssland. Paddling allmänt 9
jampa2 Årets första paddeltur Paddling allmänt 1
davst Film från 3-veckors paddeltur Grönland Paddling allmänt 4
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
vastero Filmad paddeltur genom Stockholm Paddling allmänt 3
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
Jemael Paddeltur i Singöfjärden. Paddling allmänt 0
snokke Paddeltur i Stockholms skärgård. Tips? Paddling allmänt 3
Rogerj paddeltur kring Westervik? Paddling allmänt 0
progg Årets sista paddeltur? Paddling allmänt 6
erik_sylvan Paddeltur Lysekil Paddling allmänt 1
IslandTraveller Lämplig 3-dagars paddeltur i vättern-/vänerntrakten? Paddling allmänt 9
Görel paddeltur Paddling allmänt 0
Strmbrg Strmbrgs paddeltur... Paddling allmänt 0
gambit13 Paddeltur för nybörjare Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.