Film från 3-veckors paddeltur Grönland

Hej hopp på er!
Kan inte bara låta bli att länka till förra sommarens paddling norr om Upernavik på nordvästra Grönland. Eftersom mina bilder tidigare mest blivit liggande på hårddisken, har jag numera roat mig med att göra små "filmer", en kreativ process som dessutom förstärker minnena. Vanligtvis har jag gjort en DVD och gett till min paddelpartner/friluftskamrat, men denna gången lade jag ut den på youtube också. Filmen består mest av stillbilder och musik, är till sin karaktär långsam (ingen MTV-estetik alltså) men så är ju också tillvaron utanför den urbana dito långsam och rogivande. Jag fick dela upp filmen i två delar för att youtube skulle gilla den.

Bör ses i 720p, fullskärm och med hyfsat ljud.

P.S Gissa var jag skall åka den 9 augusti och tre och en halv vecka framåt? ;)

Film 1:2

Film 2:2

Trevlig paddelsommar på er!
David
 
Kul att du delar med dej. Fascinerande med dessa stora isberg och berg och så stilla vatten. Det kanske var vågor och dåligt väder också men då stannar kameran oftare inne.
Hade ni med kajak, eller hyrde ni där?
 
Fina bilder! Är själv intresserad av Upernavik-området. Har tidigare paddlat i Narsaq-området vilket gav mersmak. Det som jag inte har lyckats ta reda på är om man sommartid behöver bekymmra sig om isbjörn runt Upernavik? Tyckte mig skymta ett gevär på en av bilderna...

Vilka andra djur fick ni se under paddelturen?
 
Kul att du delar med dej. Fascinerande med dessa stora isberg och berg och så stilla vatten. Det kanske var vågor och dåligt väder också men då stannar kameran oftare inne.
Hade ni med kajak, eller hyrde ni där?

Hej Gunnar och tack!
Ja, märkligt nog var det påfallande stilla större delen av turen. Vid några tillfällen drog det på ordentligt och då kom väderomslaget väldigt fort, något man får beakta vid långa överfarter.
Vi funderade först på att skicka våra egna kajaker; detta ombesörjs av Royal Arctic Line men då får man först skicka/köra kajaken till Danmark (Ålborg) och sedan hämta den. Vi räknade på det där och det visade sig vara billigare att hyra i Upernavik.

Stillhet är nog den känsla som bäst beskriver denna tur. Och litenhet. En del isberg är otroligt stora, likaså de omgivande. Dessutom är det mycket svårt att bedöma avstånd och höjder på grund av frånvaron av jämförelseobjekt och otroligt klar luft.

David
 
Fina bilder! Är själv intresserad av Upernavik-området. Har tidigare paddlat i Narsaq-området vilket gav mersmak. Det som jag inte har lyckats ta reda på är om man sommartid behöver bekymmra sig om isbjörn runt Upernavik? Tyckte mig skymta ett gevär på en av bilderna...

Vilka andra djur fick ni se under paddelturen?

Hej Anders, kul att du gillade bilderna!
Nej, egentligen behövs inte något gevär sommartid, men vi hade redan bokat ett när vi bokade kajakerna, så det åkte med iallafall. Det finns en hel del rävar om man går iland på fastlandet, och någon tyckte att det kunde vara värt att ta med bössan iallfall då det tydligen finns rabies.

För övrigt är faunan inte speciellt överväldigande i denna del av världen, vare sig till antal eller arter, åtminstone inte om man räknar däggdjur. För en ornitolog är det däremot ett eldorado. Vi såg sälar några gånger, men de försvann snabbt - när vi dök upp dök de ner. Sannolikt beror detta på ett hårt jakttryck. Hade hoppats att få se valar, men de finns oftast längre ut utanför arkipelagen. Nu i augusti-september skall vi paddla från Upernavik till Kullorsuaq och kommer då att vara längre ut. Drömmen är att få se narvalar.

David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Urban packrafter Packrafting i Atlasbergen (film) Paddling allmänt 1
Henkes Film: kamraträddning i forsen Paddling allmänt 8
K-Anka Mysig film Paddling allmänt 0
Kröllen Film att rekommendera Paddling allmänt 0
davst Film från kajaktur NV Grönland 2011 Paddling allmänt 14
hassex Cool Kanotslalom film Paddling allmänt 4
K-Anka Film Paddling allmänt 3
lenn Hirtshals-Grimstad. Film ferdig Paddling allmänt 5
K-Anka Ponton-film av Clifford Paddling allmänt 50
Rune E Film Stockenträffen Paddling allmänt 2
sladdis Orca-välter-kajak-film? Paddling allmänt 3
realout Kajak DVD-film till utlåns? Paddling allmänt 0
bluewing DVD-film om paddling? Paddling allmänt 1
Adventureblaze 3 veckors paddling, förslag ? Paddling allmänt 8
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
Kanii Paddeltur som går genom Ryssland. Paddling allmänt 9
avslutat_17_06_20 fiskeutrustning under paddeltur i Nord Norge? Paddling allmänt 12
jampa2 Årets första paddeltur Paddling allmänt 1
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
vastero Filmad paddeltur genom Stockholm Paddling allmänt 3
tiddelipom Tips på paddeltur vid Stenungsund Paddling allmänt 3
Jemael Paddeltur i Singöfjärden. Paddling allmänt 0
snokke Paddeltur i Stockholms skärgård. Tips? Paddling allmänt 3
Rogerj paddeltur kring Westervik? Paddling allmänt 0
progg Årets sista paddeltur? Paddling allmänt 6
erik_sylvan Paddeltur Lysekil Paddling allmänt 1
IslandTraveller Lämplig 3-dagars paddeltur i vättern-/vänerntrakten? Paddling allmänt 9
Görel paddeltur Paddling allmänt 0
Strmbrg Strmbrgs paddeltur... Paddling allmänt 0
gambit13 Paddeltur för nybörjare Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.