Paddla kanot i Stockholms skärgård

Hej!

Vi är två nybörjare som tänkte ge oss ut i Stockholms skärgård. Har försökt googla runt lite men det enda jag hittar är kajakuthyrning, inte öppna kanoter alltså. Jag har aldrig paddlat kajak och har blivit lite uppskrämd av min mamma som berättat hur vingligt och instängt det känns. Själv har jag nämligen paddlat öppen kanot och kommer ihåg att det har gått hur bra som helst.

Så, är det någon som vet ett bra och vackert nybörjarställe i innerskärgården som hyr ut öppna kanoter? Vi ska vara ute ett par dagar och vill se vacker natur, fina mini-öar och kunna tälta ostört utan en massa bebyggelse.

Tack på förhand!

/Ninakanin
 
Hej,

jag tror att anledningen till att du inte hittar några kanotuthyrare (kanadensare) är att de passar bättre för mer stilla vatten, typ insjöar och åar. Vid mer öppet vatten och livligare sjö kan det bli blött i en kanadensare och kanske svårare att manövrera (men det vet jag inget om, har aldrig paddlat kanadensare i öppet vatten). Men varför inte hyra kajaker istället? Det finns ganska stabila kajaker för nybörjare, det är vad många uthyrare har.

/Måns
 
Kanadensare kan fungera t ex i Sörmlandsskärgården men bättre i något

vattensystem t ex vid Gnesta eller Katrineholm.

Svallvågor är bl a det som man kan ha anledning att ha respekt för på kanoter utan kapell. Vad är ni ute efter? Vildmark salta bad öppen horisont gles båttrafik?

Thure
 
Att paddla i skärgården med öppen kanadensare är inte för nybörjare. Det ställer än högre krav på rätt vägval och säkerhetstänkande. Jag har paddlat två vuxna två barn och en veckopackning i skärgården, men det är en kanot med rundad botten. Dvs den är snabb och bra i vågor. De kanadensare du hyr är oftast plattbottnade för att vara initialstabila för ovana paddlare. En sån skulle jag inte vilja paddla i skärgården, som paddlat kanadensare i hela mitt liv. Större vågor får tag i den plana botten och ger en obehaglig resa.

Er rädsla för kajaker är obefogat. Faktum är att ni sitter säkrare i en kajak i vågor. Med lite packning och en stabil modell går det hur lätt som helst. Hyr en stabil K2a. Blir som en kanadensare med lock och lägre tyngdpunkt.
 
Hej!

Vi är två nybörjare som tänkte ge oss ut i Stockholms skärgård. Har försökt googla runt lite men det enda jag hittar är kajakuthyrning, inte öppna kanoter alltså. Jag har aldrig paddlat kajak och har blivit lite uppskrämd av min mamma som berättat hur vingligt och instängt det känns. Själv har jag nämligen paddlat öppen kanot och kommer ihåg att det har gått hur bra som helst.

Så, är det någon som vet ett bra och vackert nybörjarställe i innerskärgården som hyr ut öppna kanoter? Vi ska vara ute ett par dagar och vill se vacker natur, fina mini-öar och kunna tälta ostört utan en massa bebyggelse.

Tack på förhand!

/Ninakanin

Som flera nämner är kanadensare inte att rekommendera i dessa sammanhang. Ett lämpligare alternativ är t.ex. tvåmanskajaker av märket Klepper, s.k. faltkajaker. Ni kan hyra hos hjälpsamma Per på Avanza Kayak i Älvsjö. Detta är extremt stabila kajaker. Jag har själv en enmans och en tvåmans.

http://www.avanzakayak.com/Uthyrning.htm

Mer om faltkajaker:

http://www2.utsidan.se/faltkajak/

/Mats
 
Haha okej, jag är övertygad :) Tack allihop för era svar!

Då till några följdfrågor... finns det någon särskild typ av kajaker som lämpar sig bättre för nybörjare? K2 nämnde ju Anders. Thureb - det vi är ute efter är mysig skärgård med små avstånd (vill inte riskera att hamna ute på för stora vatten). Vi kör nog 2 st. övernattningar så gärna gott om små öar med mysig natur där det är lätt att tälta. Vill inte bli överkörd av en färja eller nåt så gärna så lite båttrafik som möjligt hehe. Gärna fina möjligheter till bad från öarna också. Vad tror ni om denna: www.horisontkajak.se ? Någon på utsidan tipsade om den men har ingen aning. Ska spana in era tips också!

Finns det något annat som man som nybörjare kanske inte tänker på? Karta och bra kläder får man väl se till att ha. Jag fjällvandrar ibland så jag är ju inte helt lost när det kommer till friluftsliv men kajakpaddling är som sagt helt nytt.
 
Organiserad tur med färdledare

kan vara bra början. Fina grunda skärgårdar för kajakturer några dagar utan alltför mycket svallvågor finns t ex SO Runmarö, utanför Fejan, Gräsö skärgård.

Uthyrare finns många.

Thure
 
Då har du ett helt liv framför dig av sådana här ögonblick. Taget igår kväll, på Stora Björn.

/Mats

Nyfiken som man är så undrar jag vad det är för kajak du har där? Inte en Yukon va?
Och tältet? Staika?..nej fjällräven såg jag nu..nån dome variant
 
Ser ut som kajaken

är en Klepper Aerius K1 eller K2. St Björn är fint men inte nybörjarvatten att korsa Mysingen.

Thure
 
Nyfiken som man är så undrar jag vad det är för kajak du har där? Inte en Yukon va?
Och tältet? Staika?..nej fjällräven såg jag nu..nån dome variant

Det är, som Thure gissade, en Klepper Aerius I. Tältet är ett Fjällräven Vålå Dome II.

Håller f.ö. helt med Thure om Mysingen - där kan bli rejäla dyningar som kan vara vanskliga.

/Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
Tomas J Bok om paddla kanot, kanadensare? Paddling allmänt 6
Agadesign Paddla kanot i vättlefjäll Paddling allmänt 5
jonny69 Paddla kanot Paddling allmänt 7
martin1g kanot/kajak för två som en kan paddla?? Paddling allmänt 4
realout Hyra kanot och paddla i Torneträsk? Paddling allmänt 1
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 3
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 10
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.