Hej,

Vi är ett gäng på 5-8 pers som i slutet av juli planerar att åka till Nord-Norge för att paddla i en vecka. Samtliga är vältränade och har paddlat förr, vi kommer åka tåg till Narvik och kommer behöva ta oss med buss därifrån. Har blivit tipsad om Vesterålen då det ska vara väldigt vackert, men med tanke på att man inte kan planera väder så vill jag ha lite alternativ för oss.

Calazo gör ju fantastiska böcker för paddling i Sverige men verkar inte finnas något för Norge, är det någon som känner till någon motsvarande bok där man kan hämta inspiration för olika turer. Eller finns det hemsidor med färdigplanerade rutter, alt. är det någon här som själv har några gamla rutter som ni paddlat, med sträckor osv.

Med tanke på att tidvattnet är på ca 2m var kan man hitta sådan aktuell information, finns det någon app ni kan tipsa om?
 
Jag har paddlat i Lofoten inklusive Röst och söder om Narvik vid ett par tillfällen på 1980 och 1990-talen samt en gång utanför Tromsö. Tidvattnet finns det numera uppgifter om på https://www.kartverket.no/til-sjos/se-havniva tidigare fanns det i tidningar. Fina ställen är t ex Kjerk-fjorden i Moskenesöya innanför Reine, https://norgeskart.no/?&_ga=2.17449...&panel=Turkart&p=searchOptionsPanel&sok=reine
Röst och Trollfjorden.

Har ni med er faltkajaker eller kommer ni att hyra kajaker?

Tidvattenströmmarna och den besvärliga sjö som kan komma som kombination av ström och vindar gör det lite speciellt att paddla där uppe. Fallvindar kan också bli knepiga.

Thure
 
Senast ändrad:
Ett alternativ är att delta på ASKR uppe i Vesterålen, som pågår 24-30 juli. Då får man träffa en mängd andra paddlare från olika länder. Jag har deltagit vid två tillfällen och det har varit ett bra sätt att lära sig om tidvatten och område av de riktigt erfarna.
 
Jag har paddlat i Lofoten inklusive Röst och söder om Narvik vid ett par tillfällen på 1980 och 1990-talen samt en gång utanför Tromsö. Tidvattnet finns det numera uppgifter om på https://www.kartverket.no/til-sjos/se-havniva tidigare fanns det i tidningar. Fina ställen är t ex Kjerk-fjorden i Moskenesöya innanför Reine, https://norgeskart.no/?&_ga=2.17449...&panel=Turkart&p=searchOptionsPanel&sok=reine
Röst och Trollfjorden.

Har ni med er faltkajaker eller kommer ni att hyra kajaker?

Tidvattenströmmarna och den besvärliga sjö som kan komma som kombination av ström och vindar gör det lite speciellt att paddla där uppe. Fallvindar kan också bli knepiga.

Thure

Eftersom vi åker tåg upp är tanken att hyra kajaker där.
 
Verkar lite chansartat att hoppas på att vädret tillåter paddling där ni hyr kajaker. Vattentemperaturen är +8 i havet i nordnorge på sommaren.

Med biltransport eller med faltkajaker är det lättare att välja att paddla i såpass skyddade vatten som er erfarenhet samt väder och strömmar tillåter. Det kan vara långa paddlingar mellan ställen som tillåter landstigning här uppe.

Thure
 
Hej,
Jag "knackar på" i tråden och ställer en fråga:). Jag och sambon är vana havskajakpaddlare. Främst svenska vatten men paddlat även i Norge med egen medhavd kajak.
Visst är det så att om man ska få hyra kajak i Norge och paddla själv, alltså ej organiserad tur, så måste man uppvisa nån slags utbildning? En utbildning som inte finns i Sverige vad jag vet.
 
Visst är det så att om man ska få hyra kajak i Norge och paddla själv, alltså ej organiserad tur, så måste man uppvisa nån slags utbildning? En utbildning som inte finns i Sverige vad jag vet.

Friluftsfrämjandet har kurser, motsvarar paddelpasset nivå Gul / Grön / Blå osv.
Exakt vad som krävs för att hyra vet jag inte, men har oxå hört att något behövs...
 
Visst är det så att om man ska få hyra kajak i Norge och paddla själv, alltså ej organiserad tur, så måste man uppvisa nån slags utbildning? En utbildning som inte finns i Sverige vad jag vet.

I alla fall vissa uthyrare godkänner även paddelpasset (som finns i Sverige) och det brittiska BCU-systemet. Men det kan vara bäst att kolla i förväg, både vad de godkänner och vilken nivå de kräver. Jag tror att motsvarande grönt paddelpass är vanligast, men det kan säkert finnas undantag.

Om man vill examinera sig för paddelpass så kan man dels titta i kanotförbundets kalender:

eller direkt kontakta någon av de examinatörer som finns:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Paddla Norra Vättern Paddling allmänt 0
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
Moga Paddla genom Stockholm söderort? Paddling allmänt 3
Lasse Be Paddla några dagar i Finland Paddling allmänt 5
Snödrivan Paddla i Vänern Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Fattigriddare Paddla Mälaren och Hjälmaren Paddling allmänt 1
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
Kavute Paddla östkusten- St. Anna och söderut Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Paddla Västerdalälven Paddling allmänt 1
mikva Paddla bland is Paddling allmänt 10
Livetiskuggan Paddla Götakanal Paddling allmänt 0
Gunnar81 Jättefint att paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 4
krilars paddla fyrudden-torrö Paddling allmänt 0
Aventyrsfia Paddla Iggesund - Söderhamn Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
AnnSofieB Vägval - paddla ut ur stockholm Paddling allmänt 4
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Malmöparet Paddla i Sege Å Paddling allmänt 5
Wibrån Paddla Svartälven Paddling allmänt 3
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
Ostin Kanadensare för familjen Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Korovjev Paddla i Färnebofjärden Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
bååthen Paddla Rånden (Härjedalen)? Paddling allmänt 0
insumaster Paddla kajak själv? Paddling allmänt 8
bååthen Paddla övre delen av Ätran? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Paddla ljusnan och Hälsingekusten Paddling allmänt 3
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
Lauberts Paddla kajak insjö/åar Paddling allmänt 11
scandiaca Paddla Visttasjohka? Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Paddla i Mora Paddling allmänt 4
Crimper Paddla Emån, Småland Paddling allmänt 8
Janata Paddla Paddling allmänt 0
ToSv Paddla med dövblindhet Paddling allmänt 2
Björn Schüberg Paddla Amazonfloden Paddling allmänt 12
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
friluftaren Paddla i Erken? Paddling allmänt 4
Johan-B Paddla Geirangerfjorden Paddling allmänt 1
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
Valpish Paddla vänern? Paddling allmänt 9
Snowtigher paddla hårkan Paddling allmänt 0
nboom Paddla kanadensare i Rolfsån Paddling allmänt 2
LBQ Paddla i Finlands sjöar Paddling allmänt 18
Gregory Paddla i Amazonas Paddling allmänt 1
EmmaR Paddla kanot i fjällen? Paddling allmänt 8
stea Börja paddla Paddling allmänt 2
plenty1 Paddla i Sognefjorden/Hardangerfjorden ? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...