Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland)

Hej

Jag och en polare skulle vilja lyfta vår paddlingsnivå några steg och söker lite svårare vatten (rinnande) i Småland. Är det någon som har något bra tips på en sträckning som erbjuder lite mer ström?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har ingen personlig erfarenhet men har hört att Helge Å ska ha trevliga men lite strömma partier uppe i Småland.

HasseQ

Temp. avstängd
Kanotguiden är ett bra ställe att starta. https://kanotguiden.com/sv/ Sen kan det krävas ganska mkt googlande och egen research för att hitta sträckor som är bra. Om man googlar vattendrag kanotled så kan man ibland hitta bra info.

Annars är Voxnan suveränt om man vill paddla fors. Det måste vara ganska mkt vatten för att funka, vårfloden tex.

Tack, Vi gör ett försök med Helge. Börjar i Delary och tar oss ner till Osby. Var några strömmar där längs vägen. Blir kul!

Jag har ingen personlig erfarenhet men har hört att Helge Å ska ha trevliga men lite strömma partier uppe i Småland.

Nedtröms Torsebro/Kristianstad är det lätt svagt medflyt (går att paddla uppströms med lite ansträngning) men inget strömmande vitvatten i Helgeån där.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips