Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland)

Hej

Jag och en polare skulle vilja lyfta vår paddlingsnivå några steg och söker lite svårare vatten (rinnande) i Småland. Är det någon som har något bra tips på en sträckning som erbjuder lite mer ström?

Jag har ingen personlig erfarenhet men har hört att Helge Å ska ha trevliga men lite strömma partier uppe i Småland.

Kanotguiden är ett bra ställe att starta. https://kanotguiden.com/sv/ Sen kan det krävas ganska mkt googlande och egen research för att hitta sträckor som är bra. Om man googlar vattendrag kanotled så kan man ibland hitta bra info.

Annars är Voxnan suveränt om man vill paddla fors. Det måste vara ganska mkt vatten för att funka, vårfloden tex.

Tack, Vi gör ett försök med Helge. Börjar i Delary och tar oss ner till Osby. Var några strömmar där längs vägen. Blir kul!

Jag har ingen personlig erfarenhet men har hört att Helge Å ska ha trevliga men lite strömma partier uppe i Småland.

Nedtröms Torsebro/Kristianstad är det lätt svagt medflyt (går att paddla uppströms med lite ansträngning) men inget strömmande vitvatten i Helgeån där.

/Patrik

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips