Vadfanken äter ni ??????

Kolla !
Den här påsen med två skivor lade jag in som
test i skafferiet för o se när det möglade, vilket det inte gör !
De två brödskivorna har legat i två månader utan att möglat, luktar fortfarande "skivad franska", någorlunda mjukt fortfarande...
Jag undrar vad dom blandat i degen....
Inköpsställe???? LLLLIIIIIIIDDDDLLLL
OBS ! det finns flera butiker som ÖB som exvis har sina "evighetskaffebröd, rulltårtor, kakor etc, "
Så det är inte butiken LIDL jag är ute efter,
som faktiskt har mycket bra grejor ochså!!! ( Förbannat go salami bla )
Fördelen med det här brödet är ju uppenbart : Köp bröd för en månad i taget, passar oss vandrare som alltid vill ha färskt bröd på turen....
 

Bilagor

  • jhjhfi.jpg
    jhjhfi.jpg
    53.4 KB · Visningar: 3,385
  • bkhvkv.jpg
    bkhvkv.jpg
    70.3 KB · Visningar: 4,230
Senast ändrad:
Hej. Frukost blev några koppar espresso. Till lunch blev det grillad kycklingfilé med bulgur. lutar åt en lätt sallad till middag ikväll. Det är gott.
 
Hållbart bröd är bra, men är det särskilt vikteffektivt då? Hur många kalorier / gram / volym snackar vi på brödet? (och som alltid när det gäller mig, pris? :) )
 
Hållbart bröd är bra, men är det särskilt vikteffektivt då? Hur många kalorier / gram / volym snackar vi på brödet? (och som alltid när det gäller mig, pris? :) )
Vikteffektiv ???, va snattrar du om ?, här slipper du vandra x antal km för att skaffa färskt bröd, duger inte det !!!!, pris =billigt, kalorier = tillräckligt, gram = det det måste väga för o va brödskiva, Volym = det det måste ha för o va en brödskiva....
För fanken : fram för Tjernobylstrålat bröd åt alla !!!!!, det kan ju t.o.m. ingå i dödsboet som tillgång....
 
Tricket med välkonserverad mat är att den som äter den vill leva länge. Man liksom hindrar kroppens nedbrytningsprocess. Vilket påminner mig om två historier:

a) En sann, om en dansk tant (bekant till morsan) som lever än (är 95+) och vars make just dog vid 94 års ålder. Hennes hemlighet var att ha Atamon (danskt konserveringsmedel, kanske finns på ICA oxå) i allt. I brödet, köttbullarna, marmeladen, allt. Atamon i allt.

b) En osann, från Torgny Lindgrens berättelse "Ormens väg på hälleberget" (som alla borde läsa). En köpman (var det Ol-Karlsa?) som blev så fet på äldre dar att han fick "sursår" (antagligen diabetes typ2 och sen svårläkta bensår). Eftersom dessa aldrig ville läka så gjorde han som med kött som skulle bevaras länge; han grovsaltade såren under svåra plågor. När han senare dog kunde begravningen vänta till lämpligt tillfälle, eftersom kroppen redan var gravsaltad.
 
Yak, vilket hemskt överlevnadsalternativ. Då äter man mycket hellre okokt tortellini och håller sig mätt länge.
 
Strykarräven;365502 sa:
Atamon (danskt konserveringsmedel, kanske finns på ICA oxå)
Jodå, atamon finns i livsmedelsbutikernas hyllor där man hittar ingredienser för sylttillverkning o dy. Det är ett dansk fabrikat och är helt enkelt natriumbensoat (E211), det vanligaste konserveringsmedlet i såväl industriell- som hemmatillverkning. Det är det som finns naturligt i bland annat lingon, vilket är anledningen till att man inte behöver änvända någon konserveringsmetod för lingonsylt.
E211 är vanligt i läsk, bröd mm. Anses kunna ge allergiska eller allergiliknande reaktioner, särskilt hos barn.

.............

Jag hade en apelsin liggande i kylen i drygt ett halvt år en gång. Den såg då fortfarande ut som nyplockad... DET var äckligt! Jag var helt övertygad om att jag skulle ha blivit strålbehandlad innifrån om jag ätit den!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.