Vadfanken äter ni ??????

Hursomhels askul tanke på attdet skulle vara vanligt att man har med sig såntdär bara för att det är lätt och inte möglar. Skrattade!
 
Såsom nu boendes i the-US-of-A så har jag väldiga problem med maten, av likartad karaktär. Jag ska inte ondgöra mig så mycket över tillgången på mat och kosthållningen här, men brödfrågan kom upp i förrgår eftersom jag just flyttat. Sökte igenom den rätt stora mataffären, och hittade ett (1) enda bröd som var lite mörkare och lite kompaktare än allt det vita. Ta nu detta med en skopa salt; vi talar inte danskt rågbröd utan snarare nåt som i Sverige skulle säljas som "hälsobröd", dvs med lite mer fibrer än vanligt vitt vetebröd, och därför lite mindre uppjäst. Perfekt, en dag efter bakdag. Dyrt som f-n för att vara i USA, 25 spänn för en brödstump som jag beräknade skulle räcka till fyra frukostar, fem om jag snålar.

Idag, på den tredje dagen (fjärde efter bakdag) hittar jag brödet i en enda kaka av vitt mögel. Det ser ut som en bomullsförpackning exploderat i den hermetiskt tillslutna ziplock:en (pga kackerlackor, ni vet). Vad i helv-?

Nå, så i framtiden vet jag vilket bröd jag ska köpa. Det var inte värst gott, men det har iaf nån gång varit i kontakt med biologiskt material.
 
Såsom nu boendes i the-US-of-A så har jag väldiga problem med maten, av likartad karaktär. Jag ska inte ondgöra mig så mycket över tillgången på mat och kosthållningen här, men brödfrågan kom upp i förrgår eftersom jag just flyttat. Sökte igenom den rätt stora mataffären, och hittade ett (1) enda bröd som var lite mörkare och lite kompaktare än allt det vita. Ta nu detta med en skopa salt; vi talar inte danskt rågbröd utan snarare nåt som i Sverige skulle säljas som "hälsobröd", dvs med lite mer fibrer än vanligt vitt vetebröd, och därför lite mindre uppjäst. Perfekt, en dag efter bakdag. Dyrt som f-n för att vara i USA, 25 spänn för en brödstump som jag beräknade skulle räcka till fyra frukostar, fem om jag snålar.

Idag, på den tredje dagen (fjärde efter bakdag) hittar jag brödet i en enda kaka av vitt mögel. Det ser ut som en bomullsförpackning exploderat i den hermetiskt tillslutna ziplock:en (pga kackerlackor, ni vet). Vad i helv-?

Nå, så i framtiden vet jag vilket bröd jag ska köpa. Det var inte värst gott, men det har iaf nån gång varit i kontakt med biologiskt material.

Är det inte enklast att du bara ger upp och äter frulle, lunch, middag och kvällsmäl på mackedonkan?
 
Jo, men jag är inte van vid de enkla lösningarna. Isåfall vore jag vid det här laget bankir. Eller bankrånare.

Standardfrukosten på "hotellet" där jag bodde innan var doughnuts (med glasyr) och koffeinfritt kaffe (vaaarrrrffföööörrrr?!?!?!?!). Ett par alternativ var fabrikspressade våfflor med sirap, eller förstås rostmacka med sylt och jordnötssmör. Jag tog det sista alternativet i brist på annat. Hur skulle du gjort? McD?
 
Ulrika: Själlöst?




Öringen: Du har rätt, det amerikanska kaffet har hittills lyst med sin frånvaro (...the similarity between american coffee (beer?) and making love in a canoe? It's all fucking close to water.) Men deras koffeinrädsla blir så uppenbar (tidningar, TV etc samt förekomsten av t ex koffeinfritt grönt te...) när man tänker på vad de äter i övrigt.
 
Jag hade en äldre vän som alltid hade duk, kakburk och Bernadotte designad thermos med sig ut i skogen till fat etc. Trevligt men en packning till som han dock bar mellan bilen och matplatsen.
Min far envisades med att ha bord och stolar med om det var rimligt avstånd till väg... så gjorde min gamla kvartermästare också. När jag jobbade utomlands bidrog jag själv alltid med duk och ljus. Civilisation i obygder kan vara mycket betydelsefull.
Men tom skräpmat får man inte servera andra ute i skogen eller på berget. Det skall vara bra råvaror och bästa möjliga tillagning... Helst med både ögats och gommens njutning förutom ett bra näringsvärde.
Så mitt råd blir tänk om!
//J

jag kan inte mer än hålla med.. det finns en historia jag läste i den tibertanska livs och dödsboken(den lite softare versionen av Bardo thödol) om en munk som hittade 2 pengar, för den ena pengen köpte han bröd, för den andra köpte han en blomma.. brödet för att överleva, blomman för att vilja leva..
 
Grundfrågan kan annars utläsas som
Vafför lever vi?
//J
Hur är det fatt J? Känner du dig särskilt filosofisk eller är du bara på dåligt humör över vädret ;) Den grundfrågan kan man ju komma till vad man än diskuterar!! Om man är på det humöret vill säga :)

I mina djupa stunder funderar jag över varför flörtsmajlisen är så stor och tydlig medan smajlsmajlisen är liten och nästan osynlig. Eller, med andra ord: Varför lever vi??

Å jo; trevlig helg!
 
Enkelt

Sätt dem med Feta typer!
Dito veckoända tillönskas.
(Räven bröd hittar du hos ungeske bagaren over there inte på supermarknaden...)
//J;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.