Hur mycket sojafärs äter man?

Hej vegetarianer, semiveggosar och alla andra...

Har införskaffat sojafärs till fjällvandringen för att slippa torka köttfärs (sen kan vi lägga in andra aspekter på det med, men det struntar vi i nu). Frågan är dock hur mycket man äter? Påsen innehåller 200g torkad färs, men färsen sväller ju...så hur mycket äter man egentligen?

Ha det gott, igelkott
/Louise
 
Louise

Det finns flera sätt att besvara din fråga på. Därför vad skall din portion bestå av och vad avser du uppnå. Viss mättnadskänsla? Mätt kort och gott? Däst och go?
Som du ställer frågan blir det nästan lika roligt som när Collin Fletcher skrev om sin vän programmeraren som fick reda på av datron att maten på färden skulle bestå av vinäger....endast.
;-).
//J
 
I ett recept med köttfärs byter man den mot sojafärs så att 100 gr köttfärs= 1 dl sojafärs.
Det innebär att 1 dl sojafärs ger 1-2 portioner färdig mat, beroende på vilka fler ingredienser man har i det man lagar (och förståss vem som äter).
 
när jag levde som vegan så ersatte jag köttfärs med motsvarande mängd uppblött soyafärs, det motsvara varandra ganska bra i näringsmängd om jag inte missminner mig. linser är kanon, bra protein och lätta att blöta upp utan en massa krångel.. räkna på näringsinnehållet på måltiderna, som seobserver säger så beror det på det totala innehållet i den färdiga måltiden, en måltid med linser gör att mängden soya kan minskas..
 
Det finns flera sätt att besvara din fråga på. Därför vad skall din portion bestå av och vad avser du uppnå. Viss mättnadskänsla? Mätt kort och gott? Däst och go?
//J


Jag vill bli så mätt att jag inte kan röra mig förrän morgonen därpå, och då ska jag med ett skutt hoppa ur tältet och springa till nästa lägerplats med min tältkamrat på ryggen. Eller nej, han får ta mig på ryggen..... Skämt åsido, tack för alla svar :) Ska väga och mäta och torka klart all mat nu. Om mat-torken pallar trycket, hon låter lite krasslig...

/Louise
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.