träning inför fjällvandring!

Hejsan!

Hade börjat tänka mig att fjälvandra i sommar!

skulle vilja veta lite om bra träning för kroppen och lite tips om vilken utrustning som behövs!

Tacksam för svar!
 
Du kommer långt med en god grundkondition. Det fina med fjällvandring är ju just att du kan anpassa turen efter din egen form. Det är ingen som kräver att du ska orka gå 25 kilometer oledat om dagen om du inte vill det själv.

Men om du är riktigt otränad kan det vara bra med konditionsträning så att du får upp flåset lite.

Vad du behöver ha med beror lite på om du tänke gå mellan stugor, om du vill tälta, hur många ni är i sällskapet som kan tänkas dela på vissa utrustningsdetaljer osv. Det viktigaste är att du har bra ingångna kängor eller vandringsstövlar på dig. Om du letar lite i detta forum eller googlar på "packlista fjällvandring" kommer du säkert att hitta mycket bra information.
 
Precis....sök....

Hejsan!

Hade börjat tänka mig att fjälvandra i sommar!

skulle vilja veta lite om bra träning för kroppen och lite tips om vilken utrustning som behövs!

Tacksam för svar!

Det finns nog hundratals utrustningslistor på utsidan... "utrustningslista" gav detta resultat...

http://www.utsidan.se/forum/search.php?searchid=451370

Träna på det du tänkt göra... t ex gå med tilltänkta kängor/skor/stövlar, packa ryggsäcken och ge dig ut i närområdet...

Plugga in eventuell problemlösning som t ex vadning... karta & kompass... beroende på vart du tänkt dig att gå.

Min packlista i somras i denna tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43359&highlight=solo

/Thomas
 
Senast ändrad:
Tips finner du i utrustningslistorna men tänk på att det som inte kan användas på minst två sätt oftast inte behövs alls. Ulrikas tips om stugtur är en utmärkt början in i fjällvandringen, spar dessutom en förfärlig massa vikt och rymd....
Utrustningen består av tre högar och en önskelista, vad man tror sig behöva med, du skall inte besöka arvmostern och behöver inte charmkläderna alls, likaledes med stora 4 kg nessesären.
Vad du vet du kan lämna hemma, och slutligen det du vill bära på. När du avslutat din tur går du igenom packningen en gång till, den kommer att krympa.
När du tränar räkna med terränggång på mellan 12 och 20 km i kupperad terräng, själv brukar jag lägga in 5 kg mer i säcken än vad jag tar med mig på det sättet ökar jag träningsdosen och gör vandringen lätt och komfortabel. Skall du på din fjällvecka gå cirka 6x15km ca 90 km lägg in en vilodag i början och avsluta gärna med beställd plats på ett ställe med vita lakan och mat på dito duk, den gör återkomsten i civilisationen lite mjukare
 
Tips finner du i utrustningslistorna men tänk på att det som inte kan användas på minst två sätt oftast inte behövs alls. Ulrikas tips om stugtur är en utmärkt början in i fjällvandringen, spar dessutom en förfärlig massa vikt och rymd....
Utrustningen består av tre högar och en önskelista, vad man tror sig behöva med, du skall inte besöka arvmostern och behöver inte charmkläderna alls, likaledes med stora 4 kg nessesären.
Vad du vet du kan lämna hemma, och slutligen det du vill bära på. När du avslutat din tur går du igenom packningen en gång till, den kommer att krympa.
När du tränar räkna med terränggång på mellan 12 och 20 km i kupperad terräng, själv brukar jag lägga in 5 kg mer i säcken än vad jag tar med mig på det sättet ökar jag träningsdosen och gör vandringen lätt och komfortabel. Skall du på din fjällvecka gå cirka 6x15km ca 90 km lägg in en vilodag i början och avsluta gärna med beställd plats på ett ställe med vita lakan och mat på dito duk, den gör återkomsten i civilisationen lite mjukare
 
Om du är helt ovan att bära ryggsäck skulle jag rekommendera att du går ut på en dagstur med lätt packning, runt 10-15km bara för att känna av hur det känns. Sen kan du succesivt öka vikt och längd för att bli mer vältränad. Inför en Afrikaresa där jag skulle bära mycket gick jag 20-30km med 30kg packning i kuperad terräng. Till slut var ryggan som en kroppsdel. Träna även på att gå på skrå och blockterräng som kan vara omöjligt att undvika uppe i fjällen men väldigt jobbigt för en ovan. Blockterräng kräver koordination, balans och precicion om man inte ska ta det väldigt varligt. Gå ut i dåligt väder och känn på det också! Nöt inte bort mossa i naturen bara!

Utrustning varierar beroende på vad du ska göra. Har varit ute på en väldigt lätt bergstur i somras då jag gick/sprang 20 km i Höga Tatra. Hade med mig saker så jag kunde klara ett plötsligt väderomslag och mat/vatten för en extra dag. Att packa lätt kan vara en riktig fröjd speciellt när man springer förbi andra vandrare som sliter med sina packningar. Säkerheten ska dock aldrig prioriteras bort. Ju mer avlägset desdå större marginaler.
/J
 
Lita

Men lita inte blint på Utustningslistor..
Utan ha dessa som stöd när du gör din egen.. Onödigt att packa ned/köpa saker som står på de står men man aldrig kommer att använda...
Och angående träningen som tråden egentligen startade med. Så gå in kängorna väl och medans du gör det kan du ju bära på en lagom packad ryggsäck.. så klarar du dig långt som tidigare nämt med "Grundkondis".
Sen är de ju så att ni själva bestämmer takten på era etapper-
 
Bästa tipset tycker jag är, om du har normalkondis och normalstyrka, att ge dig ut på turer med ryggsäcken packad i närområdet, skogsturer. Använd karta och kompass så får du träning på det också. Kolla t.ex Lars Monsens utrustningslistor i hans "Vildmarksboken". Har du motsvarande och gärna lite lättare har du så du klarar dig. Massor med bra tips i den trevliga boken.

Raskesven
 
Förberedelse!

Jag anmälde mig första gången till en folkhögskola som arangerade vandring i Sarek, det var mycket lärorikt. Sen dess har jag vandrat själv i Abisko, Kungsleden runt Abisko och Padjelantaleden.
1. Väl ingångna skor eller kängor
2. Provpackat och vägt ryggan många gånger
3. Ge dig ut i ditt närområde över några helger, då är det lätt att åka hem tidigare om det går snätt.
4. Köp vandringsstavar, det tog mig många år innan jag vågade teste, att jag ska vara så motsträvig
5. Det mesta praktiska måste övas in på plats, det är svårt att vada hemma i vardagsrummet, men idag finns fina böcker eller tips här hur jag bör göra i alla tänkbara situationer.

Tidigare var jag bara ute i en vecka, nu vill jag vara ute i två veckor för att hinna varva ner, sen har jag sett över min utröstning, burit tidigare runt 25kg med alla leksaker, men skall nu till hösten andvända min nya rygga, så max 9kg i ryggan+ mat är målet. Jag ska byta ut mitt gamla Unna till ett Akto, köpa midre liggunderlag, lättare regnkläder, testa vindsjorta då den är så efektiv att binda värmen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Thunder91 Alpin träning Fjällvandring 5
tomatchili Bra träning för onda knän??? Fjällvandring 14
dangermouse Träning och förberedelser Fjällvandring 11
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
Igelkotte Tältval inför Kebneresa Fjällvandring 127
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
snuffle Inköp inför fjällvandring Fjällvandring 127
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.