Tips inför kängköp

Hallå där ute!

Jag skall inhandla ett par kängor och har stött på patrull! Vad är då bättre än att fråga utsidan om råd :)

Användningsområde är vandring av olika grad, korta som långa. Främst anmarsch till klippor då klättring är en passion.
Kängan bör vara stabil och bekväm och det är en stor fördel om man kan använda någon form av stegjärn. Lättare alpina turer ligger i planeringen.

Jag har tittat runt lite på nätet och i irl-butiker men inte blivit sådär väldigt mycket klokare.
De skor som det lutar mest åt nu är Bestard futura K http://www.addnature.com/product.as...URAK&mscssid=D5F7GT1L5J2U9PX3JEBAMDMRNA79D1Q2
Förutsatt att de passar..

Tips för och emot samt andra förslag mottages gladeligen!
-beorn
 
beorn; sa:
Hallå där ute!

Jag skall inhandla ett par kängor och har stött på patrull! Vad är då bättre än att fråga utsidan om råd :)

Användningsområde är vandring av olika grad, korta som långa. Främst anmarsch till klippor då klättring är en passion.
Kängan bör vara stabil och bekväm och det är en stor fördel om man kan använda någon form av stegjärn. Lättare alpina turer ligger i planeringen.

Jag har tittat runt lite på nätet och i irl-butiker men inte blivit sådär väldigt mycket klokare.
De skor som det lutar mest åt nu är Bestard futura K http://www.addnature.com/product.as...URAK&mscssid=D5F7GT1L5J2U9PX3JEBAMDMRNA79D1Q2
Förutsatt att de passar..

Tips för och emot samt andra förslag mottages gladeligen!
-beorn

Jag har använt Kayland Multitraction under ett år nu. De är av typen lättare bergskängor, utan spår vid tårna men med klack i hälen för semiautomatiska stegjärn. De fick bra kritik för något år sedan, bl a. i Rock & Ice, http://www.rockandice.com/gear/123/gear.123.html.

Edit: Kanske kan tillägga att jag gillar dessa kängor skarpt. Har använt dem till fjällvandringar och klättring, de funkar kanonbra på stenigt underlag. De är dock svåra att få tag på i Sverige.

/P
[Ändrat av Tinydoh 2005-12-20 kl 22:33]
 
Bestard

Hej!

Har nyligen införskaffat ett par Bestardkängor, som jag så här långt är mycket nöjd med. Vill dock varna för att deras läster är ganska smala, så prova helst skorna innan du slår till. Jag har smala fötter, men mina Bestardkängor är nästan på gränsen vad gäller bredden. Dock ska Futura K finnas i en speciell version för oss nordbor, med extrabred läst. Kan alltså vara värt att kolla upp.

Materialconsult i Sundsvall är mycket hjälpsamma om man ringer dem. Om du är osäker på din storlek är alltså mitt tips att ringa dem.
 
Hmm.. kan inte hitta återförsäljare i sverige.. Priset är dessutom i högsta laget..$299!
Glömde kanske att nämna det, men priset skall ligga runt 2000 papp. Den gränsen kan tänjas lite.

-b
 
beorn; sa:
Hmm.. kan inte hitta återförsäljare i sverige.. Priset är dessutom i högsta laget..$299!
Om det är Kayland du syftar på så har Fjällsport i Göteborg börjat sälja Kayland. Är det tillräckligt nära för dig? I Göteborg finns ju även en Bestardåterförsäljare... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.