Klädval inför fjällvandring i Oktober

Hej!

Behöver höra lite tips och råd inför en fjällvandring i Fulufjället i början på oktober.
Har kikat lite på väderleksrapporterna och det lutar väl från ett par minusgrader under dagtid upp till ca 10 minus under nätterna.

Fötter:
--------
- Tjocka sockar
- Garmont Gore-tex (Rejäla vandringsskor)

Ben:
-------
- Underställ - (Långkallingar)
- Träningsbrallor -Adidas ( Framgår inte vad det är för material men skulle tippa att det är ganska stor det syntetmaterial.
- Snowboardbyxor med hängsel - Fodrat samt syntetmaterial.


Överkropp:
---------------
- Craft Underställ 100% polyester
- Collagetröja - 80 % bommul 20 % polyester
- Jacka - tunnare syntet med vindskyddande egenskaper.


Sen tillkommer lite viktiga detaljer som mössa och handskar och liknande men
enligt det jag radat upp här ovan, hur långt kommer jag med befintliga kläder?

Har också en fråga angående sovsäck.

Är det smart att lägga underställ och långkallingar i sovsäcken om de blivit blöta under dagen eller är det ett sämre alternativ än att bara låta dom ligga i tältet bredvid en under natten. Tänkte mer så att man slipper ha fuktiga kläder när man vaknar på morgonen.

Har hört lite olika varianter på det där nämligen.

Tacksam för svar
Mvh - Kristian
 
Underställ av syntet skall i princip inte kunna bli blöta, i alla fall inte hålla vatten. Så de torkar mycket fort på kroppen.

Byt gärna Collagetröjan mot ylle (t ex lammull) eller syntet (t ex fleece).
 
Alla kläder i bomull går helt bort. Vill du torka kläder är det bäst att ha dem på sig och ner i sovsäcken med dem. Brukar torka mina handskar i sovsäcken, vilket funkar rätt bra. Blir det så kallt som -10, så går det ju inte att torka kläder annat än i sovsäcken. Visst, det kan gå att frystorka vissa kläder, exempelvis T-shirt. Allså man fryser kläderna och slår dem sen torra. Men då måste de vara ordentligt blöta.
 
Frystorka

Tack för tipset, det måste man bara testa nån gång!!!

När du säger ner i sovsäcken så antar jag att du menar att man typ lägger dom längst ned i sovsäcken och inte att man har på sig dom. Har fått för mig att det inte alls är speciellt bra att sova i för mycket kläder när det är kallt, har jag fel?
 
Ull

underställ och en bra rastjacka gärna dun skulle jag överväga. Vindbyxor eller termobyxor kan vara användbara men i och med att du har med sovsäck så är det långt ifrån nödvändigt.

Bomullsplagg mot kroppen tycker jag har sin plats om det är avkyld man vill vara. Bomulls kort kallingar är lite tycke och smak beroende på om man trivs i yllekallingar innerst.

Bomullsanorak kan vara vettigt vid pålitliga minusgrader.

Thure
 
När du säger ner i sovsäcken så antar jag att du menar att man typ lägger dom längst ned i sovsäcken och inte att man har på sig dom. Har fått för mig att det inte alls är speciellt bra att sova i för mycket kläder när det är kallt, har jag fel?

Om de ligger som en liten boll vid fötterna får de varken värme eller luft och kommer inte torka. Lätt fuktigt underställ kan du lägga dig i direkt om din sovsäck inte är på gränsen till för kall. Om det är lite blötare så ta på dig torr närmast kroppen och sen ett fuktigt lager (två någorlunda tunna lager sabbar inte komforten i säcken). Alternativt så försök svepa de fuktiga kläderna runt dig istället för att ta på dig dem.

Mindre fuktiga plagg som strumpor, vantar och sulor torkar du genom att lägga dem på låren under understället.

Bra val att skippa termobyxorna.
 
Termo

Ja, jag tror det är rätt smart att låta dom ligga hemma.

Den enda anleningen till att jag ville ha med dom är för att dom inte är på tok för varma och dels för att de är något vattenavledande och grymt sköna att ha på sig.

Men istället så tar jag brallor i stil med bilden ovan och ett par regnbyxor som man kan ta på sig om det börjar ösa ned.

Cargobyxorna är grymt slitstarka, termon lite mer känsligt material. Kommer väl säkert bli att man går ned mycket på knä och sittandes på sten och då har nog termon ingen chans mot det lite mer slitstarka tyget i Cargo.



Nä fan va sugen man börjar bli nu, sist man vandrade var det uppe i Sielkentjakke med två erfarna vandrare och en jakthund. Fulufjället är kanske en bra start om man är lite rookie?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
Igelkotte Tältval inför Kebneresa Fjällvandring 127
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
snuffle Inköp inför fjällvandring Fjällvandring 127
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 17
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.