Nybörjarfrågor inför sommarvandring.

Hallå! Jag och min flickvän hade tänkt vandra mellan abisko - nikkaloukta under andra halvan av juli i år. Efter att jag har kollat runt lite här på forumet så har jag några frågor som jag gärna vill ha hjälp med! Ska kanske nämna att vi siktar på att ha med oss ett tält också.

1. Det här med kängor. Vi har båda lågskor av den vattentäta vandringssorten, räcker dessa? Av vilka anledningar borde jag ha kängor istället? Det är lite en prisfråga, då de som har rekommenderats här på sidan kostar en del :)

2. Bussresan från Nikkaloukta, är det något som vi bör boka i förväg, och i så fall var?

3. Någon som möjligtvis har koll på boulderingen i Gaisenjarga och ifall det är möjligt att ta sig dit utan bil?

Någon som har några tips på avstickare vi kan göra, och platser som är vackra längs sträckan? Fördel om vi inte stöter på allt för många andra vandrare längs vägen (därför vi tar med tältet).

/fredrik
 
haha, jag läste med nöje och kände igen det väl från vår första tur tillsammans (som var en dagsvandring i Schweiz). Faktiskt så ser hon fram emot vandringen lika mycket som jag. Bra tips ändå!
Vi är för övrigt vana att bo trångt tillsammans och har varit tillsammans ett bra tag. Så den delen ska inte vara några problem alls! :D

Någon som är kunnig och kan svara på de andra frågorna? ;)

tacksam för alla svar!
 
Hallå! Jag och min flickvän hade tänkt vandra mellan abisko - nikkaloukta under andra halvan av juli i år. Efter att jag har kollat runt lite här på forumet så har jag några frågor som jag gärna vill ha hjälp med! Ska kanske nämna att vi siktar på att ha med oss ett tält också.

1. Det här med kängor. Vi har båda lågskor av den vattentäta vandringssorten, räcker dessa? Av vilka anledningar borde jag ha kängor istället? Det är lite en prisfråga, då de som har rekommenderats här på sidan kostar en del :)

2. Bussresan från Nikkaloukta, är det något som vi bör boka i förväg, och i så fall var?

3. Någon som möjligtvis har koll på boulderingen i Gaisenjarga och ifall det är möjligt att ta sig dit utan bil?

Någon som har några tips på avstickare vi kan göra, och platser som är vackra längs sträckan? Fördel om vi inte stöter på allt för många andra vandrare längs vägen (därför vi tar med tältet).

/fredrik

Hej.
Kul att ni tänkt er ut på vandring.

1* Jag har alltid burit full packning >25 kg och då också använt kängor. Nu har jag bantat till>15 kg och kommer också byta till lätta skor inför sommarens vandring. Vid tarfala och mot toppen på Keb var kängorna värda att ha, annars fungerar nog ett par vandringsskor.

2* Det är bara att hoppa på och betala (juli 2008 i allafall) Kolla med http://www.nikkaluokta.com/

3* Skulle vara Tarfala glaciären då

4* Ha tålamod med varandra om detta är första gången ni ger er iväg på något "krävande"

Hoppas ni får en trevlig tur:)
 
Senast ändrad:
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig angående dina specifika frågor, men jag har några allmänna tips inför en första vandring med flickvän som kanske kan vara matnyttiga...

http://www.utsidan.se/blogs/ohrnellsblogg/12427.htm

Lycka till på turen!

Tack, du, gäller det första gången man drar med sin hyfsat fjällovana äkta man också? Jag skall nog i alla fall lyda rådet att stanna då och då och tala om för honom hur vacker han är. :)
 
hm, så det ska vara för att kängor har bättre dämpning och klarar lite tuffare väder då om jag förstått rätt? Sen, är det värt att ta med tält eller kommer vi att vara lika lyckliga i stugorna? Behöver man liggunderlag med till dom? För isf är jju inte tältet så stor skillnad?

Dessa frågor kanske verkar dumma, men det är mycket nytt för någon som ine gjort en så pass lång tur förut, och aldrig varit i våra svenska fjäll :)
 
hm, så det ska vara för att kängor har bättre dämpning och klarar lite tuffare väder då om jag förstått rätt? Sen, är det värt att ta med tält eller kommer vi att vara lika lyckliga i stugorna? Behöver man liggunderlag med till dom? För isf är jju inte tältet så stor skillnad?

Dessa frågor kanske verkar dumma, men det är mycket nytt för någon som ine gjort en så pass lång tur förut, och aldrig varit i våra svenska fjäll :)

Abisko - Nikka går alldeles utmärkt att gå med den typ av skor ni redan har; ni behöver inte införskaffa kängor för just den turen. Det är lättgånget och torrt.

Eftersom det är första turen så rekommenderar jag er att göra en renodlad stugtur och lämna tältet hemma. Det finns bäddar i stugorna så liggunderlag behövs i sig inte för dem, men kan ju vara trevligt att ha för t ex raster. Mat kan ni laga i stugorna så egentligen behöver ni inte något kök med heller även om ni kanske vill ha ett för lunchrast under dagsetapperna. Mitt råd är alltså att packa lätt och njuta av turen och omgivningarna; får ni smak för fjällen så planera en tältvandring sen.

Bussen till Nikka är det bara att hoppa på och betala på (kontanter eller länstrafiken Norrbottens busskort, EJ kreditkort!). Tider finns på www.ltnbd.se
 
Ytterligare

en dimension för kängor är att risken för vrickningar minimeras. Var i Öserrike i somras och gick med guide. Där krävs kängor både för lågalpin och högalpin vandring. Det var också noga med att kängskaften gick upp en bit över vristen, det räckte alltså inte med skor kraftiga som kängor om inte stöd för vristen fanns. Annars var det bara att stanna hemma !!

Junioren
 
Alright, låter vettigt! Eftersom man sitter och småplanerar nu så kommer det ju upp nya frågor hela tiden, och här kommer ännu en! :D

Vi funderade lite på det här med fiske.. Kommer det gå att fiska någonstans längs vägen? Vad är reglerna kring fisket i trakten? Som jag har förstått så är det tillåtet om man har fiskekort? Hur ser möjligheterna ut längs den väg vi valt?

Är jättetacksam för alla dessa bra och vänliga svar!
 
en dimension för kängor är att risken för vrickningar minimeras. Var i Öserrike i somras och gick med guide. Där krävs kängor både för lågalpin och högalpin vandring. Det var också noga med att kängskaften gick upp en bit över vristen, det räckte alltså inte med skor kraftiga som kängor om inte stöd för vristen fanns. Annars var det bara att stanna hemma !!

Junioren

Det var märkligt. Det finns nämligen väldigt lite som talar för ett samband mellan höga kängskaft och vriststabilitet. För att stabilisera vristen krävs snarare skor av slalompjäxetyp. Ett vadderat läderskaft runt vristen räcker inte särskilt långt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vimmelklantig Grövelsjön augusti, nybörjarfrågor. Fjällvandring 6
kikkit Var får man tälta?... + andra nybörjarfrågor! Fjällvandring 21
Bertwig Nybörjarfrågor Fjällvandring 4
Två st nybörjarfrågor Fjällvandring 20
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
Igelkotte Tältval inför Kebneresa Fjällvandring 127
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
snuffle Inköp inför fjällvandring Fjällvandring 127
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
pajaflow Funesfjällen, sommarvandring m barn Fjällvandring 6
bissingen Sommarvandring Fjällvandring 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.