Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015

Hej nu eller aldrig har jag bestämt mig för att jag ska bestiga Kebnekaise till hösten. Jag behöver tips på förberedelse inför detta. Har någon något bra vandrings upplägg? Vad bör jag tänka på nu när jag ska börja träna på riktigt. Tacksam för alla tips :)
 
Det krävs i stort sett inte att man är mer än normaltränad. (I och för sig, om du vill gå östra leden med guide får du inte vara alltför sävlig, har jag för mig.)
 
Viss kondition krävs om man skall gå östra leden med guide, men farten för den guidade gruppen anpassas alltid efter den långsammaste. Om du motionerar normalt (runt tre gånger i veckan) så kommer du inte ha några problem. Det man kanske bör rikta lite extra träning mot är knäna, vilket många får problem med under nedstigningen.

Går du västra leden får du förbereda dig att vandra länge, så du har mer användning av mental träning än fysiskt dito enligt mig.
 
Viss kondition krävs om man skall gå östra leden med guide, men farten för den guidade gruppen anpassas alltid efter den långsammaste. Om du motionerar normalt (runt tre gånger i veckan) så kommer du inte ha några problem. Det man kanske bör rikta lite extra träning mot är knäna, vilket många får problem med under nedstigningen.

Går du västra leden får du förbereda dig att vandra länge, så du har mer användning av mental träning än fysiskt dito enligt mig.

Av yttersta vikt är också bekväma skor. När jag gick västra leden hade jag stumma kängor, vilket jag fick ångra gruvligt.

För att avlasta knän rekommenderas vandringsstavar. Dessa har varit omistliga under mina fjällvandringar, speciellt i nedförsbackar.
 
Ont eller gott om tid?

Hej nu eller aldrig har jag bestämt mig för att jag ska bestiga Kebnekaise till hösten. Jag behöver tips på förberedelse inför detta. Har någon något bra vandrings upplägg? Vad bör jag tänka på nu när jag ska börja träna på riktigt. Tacksam för alla tips :)

Vandra mycket om du har tid. Löpträna om du har lite tid per vecka att avsätta för träning.

Bålstyrka är nyttigt och som redan sagts vandringsstavar är ovärderligt nedför branta och steniga partier.
 
Tack för respons. Jag känner mig genast än mer taggad. Bra tips med att jag ska träna knäna - jägarsits o knäböj är väl bra. Bålen tränar jag mycket med Yogan. Det är väl bara till att sätta igång med lite löpning, tid har jag men gud så tråkigt jag tycker det är. tips mottages om upplägg.

Om jag förstått det rätt så är det väl östra leden vi ska ta, det är väl den "lättaste" vägen.

Jag har köpt mig Haglöfs vandringskängor, de är mjuka men stabila. Har redan vandrat/walking med dem.
 
Västra om man inte har en pervers längtan att bli "rånad" av Stf,helt gratis men kräver lite ork. inga konstigheter bara viljan finns
 
Packa ryggsäcken tungt, ta med den och stavar till närmsta slalombacke eller annan ordentlig kulle. Kanske kan vara ett alternativ till löpningen. Jag tänkte testa denna metod inför årets vandring för att framförallt klara utförsbackarna bättre. Gjorde min första ordentliga vandring förra sommaren efter en del skadeproblem och det gick långsamt utför på slutet. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
Igelkotte Tältval inför Kebneresa Fjällvandring 127
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
snuffle Inköp inför fjällvandring Fjällvandring 127
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.